woensdag, oktober 02, 2013

Stroomkosten volgend jaar nog harder omlaag

Bron: fd.nl

De Netwerkbeheerders moeten de volgende drie jaren de kosten voor transport van stroom de komende drie jaar met gemiddeld 8% omlaag moeten brengen. Dat is meer dan de verwachte inflatie!

Eindelijk een doorbraak in de tarieven van de monopolisten zoals Alliander en Tennet. In de randstad regio is dat Stedin.

Voor Tennet is een beetje jammer, omdat zij de afgelopen jaren verplicht waren om het netwerk voor de zonnestroom van Duitsland naar Nederland te versterken. Tennet heeft daarvoor veel geïnvesteerd en heeft nog 1,25 mrd nodig voor extra investeringen.

De Autorieit Consumenten & Markt, vindt dat Tennet met de huidige rentestand heel voordelig kan lenen, dus zo moeilijk is het voor hen niet, aldus ACM.

In de regio Rotterdam zijn vaak lantaarnpalen niet aan, want kapotte bekabeling of zo, door bezuinigingen bij Stedin. Veel stedelijke klokken staan al tijden niet stil of geven een onjuiste tijd aan, dankzij bezuinigingen bij Eneco/Stedin.

Nou ja, dankzij de grotere hoeveelheid zonnepanelen in Duitsland en in ons land, meer windmolens, biomassa stoken, werd de energie al voordeliger, nu zijn er ook nog eens 8% minder netwerkkosten.

Vind ik het erg dat het dan nog langer duurt voordat ik mijn zonnepanelen er uit heb?
Nou nee, ik vind het nog steeds heel plezierig dat er zoveel zonnige dagen zijn dat mijn meters dankzij de zonnige dagen nog steeds achteruit lopen.
Het gevoel van vrijheid is groot. Net zo groot, dat ik zoals nu maandelijks veel geld overhou en toch leuke dingen kan doen.


3 opmerkingen:

  1. Eindelijk een doorbraak in de 'Tarieven van de monopolisten zoals Alliander en Tennet. In de randstad regio is dat Stedin'.

    Nou, hier in Amsterdam heb ik Liander. Ik heb trouwens al bijna 2 jaar panelen en ik reken maar zo: ook op het verbruik dat ik nu nog wel heb, ga ik 8% minder betalen. Het gaat om leverantierkosten, niet om de stroomprijs zelf of de belastingen er op. Toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anoniem, De transportkosten en de btw die daarover wordt berekend.

    Door de grotere hoeveelheid goedkopere stroomopwekking wordt de stroom al jaren voordeliger opgewekt en doorberekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Duitsland: 40 Euro energiekosten meer per jaar voor een gemiddeld huishouden in 2014, en de prijzen waren al omhoog gegaan in 2013. Dus het valt nog mee in Nederland.

    BeantwoordenVerwijderen