maandag, november 04, 2013

Bieten en wortelen inkuilen

Iedere sporter en gezondheids mens weet het, bieten zijn gezond.

Dit jaar heb ik extra veel bieten, Italiaanse kroten Choggia geteeld en ook nog wat peen. Zo bewaar ik ze in de schuur ingekuild in kratten die ik bij de Turkse supermarkt kocht.

Zo deed ik dat:



De krat links boven is net geoogste wortelen en bieten van de moestuin.  Daaronder staat al een eerder ingekuilde groenten krat afgedekt met plastic, om het lekker donker te houden.

-Het blad draaide ik op vijf - tien centimeter af van de bieten.
-Starten met een laagje zand op de bodem van de krat.
-Een laag bieten
-Weer een laag zand
-Een laag bieten/peen
-Een laag zand.
Afdekken met iets wat echt zorgt voor donkerte, anders kan de groente alsnog spruiten vertonen.

Als je inkuilt in de tuin, wat eigenlijk mijn bedoeling was, maar niet doorging, omdat mijn broer mijn tuin gaat spitten en in mijn achtertuin nog geen ruimte was. gaat dit als volgt:
-Spit een groot open gat en dek de binnenkant af met dun gaas, zodat de groente niet opgevreten wordt.
-Start met een laag groenten
-Een laag grond
-Een laag groenten
-Een laag grond.
-Eindig met een laag  stro boven op de grond, tegen beriezing.

Alleen harde groenten kunnen worden ingekuild, zoals pastinaak, kroten en peen.

Ik voel me met de ingekuilde grond, net een hamster die zorgt voor de wintervoorraad.

4 opmerkingen:

  1. lekker en goed bezig jij, geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed bezig! Ik heb de bieten dit jaar vooral geweckt en de wortels vers gebruikt, maar komende jaren hoop ik wat meer productie te gaan 'draaien' en dan ook op zo'n manier de boel op te bergen, zodat ik altijd lekker vers en voordelig kan eten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk die vergelijking met een hamster! Ik heb al een tijdje geen bietjes meer gegeten. Een goed idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik neem aan dat dit alleen kan als het grondwater niet hoog staat? Mijn tuin staat bijna de hele winter blank.

    BeantwoordenVerwijderen