zaterdag, november 02, 2013

Geldstromen

De gemiddelde vaste lasten zijn 1735,00 euro. Zeg maar alles wat per jaar betaald moet worden gedeeld door 12.
In dit bedrag zijn ook de aflossing huis van momenteel bijna 500,00 (annuiteit) en 250 euro afschrikving auto begrepen en ook 75 euro pro memorie en onderhoudskosten huis 1% van de verkoopwaarde.

Dit jaar hou ik me scherp aan dit bedrag, want budget. De spaarrente op de bankrekening is gezakt tot 0,6% en de spaarrente op de spaarrekening van mijn bank is 1,6%.

Ik beheer 2 bankrekeningen. Een bij de AS N bank voor de vaste lasten en een rekening bij IN G waar de prive uitgaven van betaald worden, die sinds dit jaar voor 100% van de bijverdiensten moeten komen,

Op beide bankrekeningen is het saldo 0,00 euro of iets daarboven, zeg maar weinig.

Dagelijks kijk ik nu op het bankrekeningsaldo of er iets is afgeschreven en dan vul ik het dezelfde dag nog aan. Dat dagelijks je banksaldo bekijken is irritant, je lijkt er wel Dagobert Duck mee.
Maar het is prettig te weten, dat ook bij deze kleine rentes geen geld weg lekt.

Ik weet niet of het banktarief van AS N. Daarom wordt verhoogd van 1 euro naar 1,25 euro per maand. Leuk is anders.

Bij ING ben ik sinds kort eigenaar van de Unicef spaarrekening. Deze tip kwam van de nieuwsbrief van de site van Hanneke van Veen en Rob van Eeden Van Spaaarbank Veranderen. Het geeft een goede rente en de naam Unicef, klinkt goed.

Met vooral de actie op de vaste lastenrekening en het overtollige geld op de bij de bank horende spaarrekening te houden, hoop ik volgend jaar voldoende geld te hebben om mijn zorgverzekering in een keer te kunnen betalen en uiteraard de autoverzekering, onderhoud enz.

Nu nog kijken of ik sterk genoeg in mijn schoenen sta, om er niet af en toe een leuke uitgave van te doen. Immers zet je overtollig geld op een andere  spaarrekening bij bijvoorbeeld de Leaseplanbank of Money you, dan staat het uit het zicht en heb je minder kans je rijk te rekenen.

Het geld op de ING rekening dat gevuld moet worden uit de bijverdiensten kan sterk fluctueren. O, o, wat moet ik soms lang wachten op mijn geld, of soms is er te weinig aanvoer. Daarom heb ik besloten dat op de Unicef rekening een buffertje moet staan om dit soort spannende dingen daarmee op te lossen. Tot nog toe gaat dat goed.echt overtollig geld gaat naar de grote spaarpot voor dure dingen, zoals aflossen huus, tandarts, vakantie, scooter. Ik hoop dat ik binnenkort weer eens kan beginnen met extra aflossen.

3 opmerkingen:

  1. ik houd de 'cashflow' ook in de gaten maar alleen maar spaarrekening en lopende rekening, 2 rekeningen dat blijft overzichtelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maakt dat op jaarbasis echt zo veel uit als je de vasten lasten pas overmaakt als het er af gehaald wordt? sommige dingen komen pas rond de 25 ste. en dan soms ook pas 26 ste. rood staan wil ik ook niet omdat ze ineens de datum veranderen. toch wel handig je kan het niet uitgeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Ernie, dat ik mijn prive van de vaste lasten gescheiden hou, is voor mij rustgevend. Ik ben bij de bonusmensen van ING gebleven, omdat Ideal betalingen makkelijk zijn, de Tan codes komen via gratis sms.

    Maar eigenlijk zijn twee bankrekeningen een dure hobby.


    @Astrid,
    Als je het goed doet, zou je wel eens een netto betaler aan bankkosten kunnen zijn. Lekker puh zeggen tegen de bankkostenrekening.
    Als je een smart phone of Ipad hebt of zo, is dat checken gemakkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen