maandag, november 18, 2013

Luxe problemen: Stamrecht BV

De onderhandelingen over mijn vertrek bij het werk lopen sinds afgelopen vrijdagmiddag drie uur, toen mijn advocaat een vooraf goedgekeurde e-mail aan personeelszaken van het werk stuurde.

Deze periode is spannend en vreet energie. Gek is dat, slechte dingen die je overkomen geeft emotie, maar deze periode geeft ook emotie. Iedere keer moet er wel weer een beslissing genomen worden en dingen onderzocht.

Welke advocaat, alle belangrijke documenten op een USB stick zetten, want beter kopiëren op USB stick, dan via de e-mail verzenden, in verband met Big Brother.

De eerste advocaat werd hem niet, maar voordat ik dat wist, duurde dat drie zenuwslopende dagen.
Ik nam uiteindelijk een dure, die al eerder inmiddels ex-collega's goed had geholpen.
Afgelopen woensdag besteedde ik de hele dag aan onderhandelen, eerst met de advocaat en vervolgens met mijn broer. Dat is ook een punt, heb ik al die jaren in stilte bezuinigd en nauwelijks gesproken over de beleggingsellende, komt het via mijn ontslag toch in de familie. 'Wat is de hoogte van je hypotheek?' is dan een natuurlijke vraag. 40.000 euro zei ik......
Gelukkig is het een ijskonijn en een onverstoord mens en minder emotioneel dan ik. Het is bekend dat hij nooit iets verder verteld binnen de grote familie.
Hij zei gelukkig niet zo iets als 'dat is een fors bedrag'.

Ik was vastbesloten naar aanleiding van een artikel van Erica Verdegaal om beslist geen stamrecht BV te nemen. Bovendien zou per 15 november nog iets onaangenaams gebeuren, iets dat er voor zou zorgen dat de voorrechten verdwenen. Erica zei ook dat het een peperdure ingewikkelde oplossing is.
Ik was het dan ook helemaal eens met de reactie onderaan het bericht:
'Een stamrecht BV is net een Ferrari. Het maakt indruk als je er op de golfbaan met je vriendjes over praat. Maar het is duur en rijdt harder dan je wettelijk mag. Vrijwel altijd ben je beter af met een Ford Mondeo, ofwel een bankspaarproduct.'
Maar onverstoorbare broer, waarmee het dan toch maar prettig praten is over al die financiële dingen en ik mijn schoonzus een leuke bos bloemen gaf, voor de tijd die zij weg bleef, zodat wij ongestoord verder gingen.

Onzin, zei broer, nadat we wisten dat ook na 15 november de betere stamrecht mogelijkheden nog zouden blijven bestaan.
Een stamrecht BV kost je alleen notariskosten, Leges recherchekosten Gemeentelijke Basisadministratie, VIS, Faillissementsregister en inschrijvingskosten KvK. De jaarlijkse contributie bij KvK verdwijnt per 2014.
Het geld kun je dan vervolgens over meerdere banken in banksparen omzetten.

Blijft over de jaarrekening en dat is een jaarlijks eenvoudig terugkomend fenomeen en dat mag ik zelf doen. Dat is voor mij beter te doen, dan klussen in huis:-)

Hij adviseerde dat ik met de BV mijn huidige hypotheek aflos bij de bank en dat ik dan mijn BV de rente betaal. Vijf procent opperde hij. Die vijf procent vind ik te hoog, momenteel betaal ik 4,15% en de variabele rente ligt nog lager. Duhhh, dat dus niet. Ik ben verplicht om de lening af te lossen, dat dan weer wel. Heb ik nog steeds een hypotheek eigenlijk, maar:

Met de stamrecht BV mag ik wel overeenkomen, dat ik periodiek mijzelf een uitkering doe, volgens de overeenkomst. Geef ik mijzelf veel meer, dan heb ik een probleem met de belastingdienst.

Ook wil ik maandelijks nog een aanvulling op mijn toekomstige ABP pensioen gaan doen. Omdat in het stamrecht het bruto bedrag zit, hoop ik dat het mogelijk is om bruto te storten, zodat ik daarmee ook mijn toekomstige ABP pensioen bruto aan kan vullen. In ieder geval twee jaar. Mijn werkgever vult dit bedrag in ieder geval 1 jaar aan en ik heb gevraagd om twee jaar. ABP staat drie jaar toe.

Na een aantal dagen nadenken, vind ik een stamrecht BV zo slecht nog niet.

Een eigen BV! Wow. Nu nog een naam kiezen. Zou de naam OpnieuwBegonnen een mooie zijn?

18 opmerkingen:

  1. Vergeet niet dat je de hypotheek die je bij je BV hebt geleend op je 65e terug moet betalen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anoniem, juist antwoord gevonden: http://www.goudenhanddrukadviseurs.nl/FAQ-lenen-van-de-stamrecht-BV.html
    U hoeft niet alles op AOW leeftijd afgelost te hebben. (. Bij een verzekeringsmaatschappij staat ook niet alles liquide)
    U moet er echter wel op letten, dat de stamrecht BV, zonder moeite ook de loonbelasting over de uitkeringen kan blijven betalen na de AOW leeftijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt zooo ingewikkeld!

    Is het niet zo ( was ooit sprake van) dat meegekregen ontslagvergoeding in ww meegenomen wordt?

    Ik heb zelf een aantal jaar geleden zoiets meegemaakt. Ik heb het bruto bedrag in een koopsompolis bij de bank laten stoppen. Daar groeit het nu met 5% rente. Als ik 65 ben, wordt het in een nader te bepalen lijfrente gegoten. En daardoor kan ik ook hypotheek blijven betalen.

    Klinkt dat niet makkelijker? Weet jij wat onze overheid allemaal weer gaat doen de komende jaren?

    Maar ik denk dat een advokaat je ook wel kan vertellen of je beslissing goed is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ontslagvergoeding wordt niet meegewogen in ww-uitkering.

    Ik begrijp niet dat je je zorgen maakt over een hypotheekbedrag van nog maar 40.000. Dat is juist iets om heel erg trots op te zijn. Zo weinig en met je oprotpremie ben je straks nog dichter bij je doel; financieel onafhankelijk.

    Neem de tijd om alles goed uit te zoeken. Niet alleen online - internet is niet altijd de beste bron - , maar met je advocaat. Ieder betaald uur levert je straks rust in je hoofd op.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Maria, stamrecht bv is ongeveer hetzelfde als koopsompolis. Het geld dat in de stamrecht BV zit kan ik tegen variabele of vaste rente op banksparen zetten.
    Het voordeel is, dat niet zo gemakkelijk bij het geld kan. Wel kan ik 446.000 euro gebruiken om af te lossen. Dan heb ik een lening bij de BV, die moet ik rente betalen.
    Het is als een soort lijfrente polis. Er kan al direct geld uitgekeerd worden.
    De bedragen in de stamrecht zijn bruto bedragen, daarover moet dan weer inkomstenbelasting op worden ingehouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En gaat daar 446000 in??? Werk je bij de Rabobank??? ;)
    Ik hoop dat het voor jouw de beste keus is, en misschien is het dat wel. Hoeveel jaar nog tot pensioen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Maria, nee, geen 40.000 euro. Het bedrag is nog niet bekend. Ik hou niet van bruto bedragen, maar rente over bruto geld is fijn.
    Bruto zat het tussen de 170.000 en 215.000 liggen, bruto dus. Deel die bedragen gerust door twee, dam weet je wat het netto is. Je begrijpt dat je mij nooit meer zult horen klagen. Maar klaagde ik de laatste tijd ooit nog op dit blog.
    Onder mijn woondeken op de bank hebnik het nu ook lekker warm. Je begrijpt dat ik beduusd ben van dit bedrag.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk om eens een blog te zien over de vertwijfelingen rond een stamrecht BV, doen of niet.

    Wat mij opvalt is dat je er zonder advies aan begint. Je behandelt het haast alsof je een product op afbetaling koopt bij de Wehkamp. wat niet wegneemt dat ik overigens de BV nog steeds een goede oplossing vind bij vergoedingen boven de 100K.

    Je moet o.a. een stamrechtovereenkomst maken. De fiscus heeft daar een model voor zie www.belastingdienstpensioensite.nl onder model stamrechtovereenkomsten. Maar je moet ook weten welke van de alternatieven je moet invullen in de overeenkomst. Dat vereist inzicht in hoe een stamrechtverplichting werkt en wat de gevolgen van je keuzes zijn, met name ten aanzien van de oprenting en wat er gebeurt bij overlijden.

    Dan de datums. 15-11 was heilig als je in 2014 alweer van je stamrecht BV af had gewild. Had je voor 15-11 de vergoeding in de BV ontvangen dan had je in 2014 de boel weer kunnen opheffen met een fijne korting van 20% op het belastbare bedrag uit je stamrecht. Oftewel: zat er 150.000 in dan betaalde je maar belasting over 120.000. Scheelt toch weer 52% IB over 30.000 = 16.000 netto.

    Afijn, die datum is verleden tijd, maar dan moet je nu nog wel aan de bak om alles voor 31-12-2013 gereed te hebben. BV via notaris is een kwestie van 2 weken. MAAR, je werkgever zal waarschijnlijk een schriftelijk akkoord wensen van de fiscus dat jouw BV en jouw stamrechtovereenkomst voldoen aan artikel 11-1-g wet LB. Het artikel met de voorwaarden voor het onbelast uitkeren van een ontslagvergoeding aan een stamrecht (BV). Die verklaring bemachtigen duurt doorgaans 3 tot 6 weken. Haast is dus geboden. Zeker als je werkgever ook druk zet op aanlevering van alle stukken voor (bijv.) 10 december zodat jouw ontslagvergoeding mee kan in de salaris-run van december.

    Dan je opmerking dat je het geld binnen de BV vervolgens in banksparen kunt omzetten. Da's onzin. Het is óf een BV óf banksparen. Eerst een dure BV opzetten om daarna alles om te zetten in banksparen is zonde van je geld.

    Als je eenmaal een BV gekozen hebt dan kies je binnen de BV een aantal banken(vanwege de 100.000 depositogarantie per bankvergunning) en vervolgens per bank een spaarrekening. Dus een gewone zakelijke spaarrekening zonder beklemming vanwege banksparen. En helaas, je zou maar een bankier treffen die dat gerust optuigt voor je (bankspaarrekening binnen de BV). Let dus op: gewoon zakelijk sparen!

    Jaarrekening opmaken zal inderdaad niet zo complex zijn als je weet wat je doet. Denk wel even na over hoe je de stamrechtverplichting waardeert. Dat is geen ABC-tje en vereist wel wat kennis van zaken over de oprenting en de fiscale spelregels daarvan.

    zie volgend bericht

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De lening van de BV vervolgens. Indien je op 31-12-12 al een lening eigen woning had dan kun je die inderdaad aflossen zonder dat je fiscaal problemen krijgt. De rente is niet per se vergelijkbaar met die van een hypotheekschuld. Jouw BV is immers geen bank! Ga naar www.belastingdienst.nl en vul in het zoekscherm in "lenen van BV". De eerste link vertelt je alles over wat je moet weten als je geld leent van je BV. Het gaat niet alleen om aflossing en zekerheden (wellicht naar de notaris voor een hypotheekstelling ten gunste van de BV), maar ook om rentevaststelling (zakelijke spaarrente plus een risico-opslag) en de overeenkomst.

    Let ook op of je de hypotheekschuld bij de bank wel boetevrij kunt aflossen en of je geen fiscale vrijstelling om zeep helpt (vooral bij spaar- en levenhypotheken). Bovendien moet je de lening inderdaad tijdig afgelost hebben. Niet per se bij 67 jaar maar wel moet de BV te allen tijde in staat zijn om de loonheffing op de uitkeringen te voldoen. Daarop heeft de fiscus eind 2012 en begin 2013 grootschalig onderzoek gedaan bij stamrecht BV´s.

    Overigens: het kan wel eens veel voordeliger zijn om die laatste 40.000 echt af te lossen uit eigen middelen eventueel door een deel van je ontslagvergoeding buiten het stamrecht te houden en daar gewoon over af te rekenen. Want met de bijtelling WOZ-waarde blijft er van een rente van (stel) 4% over 40.000 weinig aan aftrek over.

    Door met de periodieke uitkeringen. In beginsel hoef je die niet vast te leggen vooraf. Pas als je behoefte hebt aan een uitkering maak je daar afspraken over met de BV. Daarbij moet je je houden aan de spelregels inzake de 1% sterftekans (google maar). Dat bepaalt de hoogte en looptijd van je uitkeringen. Als je vervolgens een hogere uitkering wenst dan wat je hebt afgesproken dan kan dat, mits je binnen de spelregels van de 1% sterftekans blijft.

    Vanuit de BV je ABP pensioen aanvullen is onzin. In je BV zit het geld immers (mede) voor je oude dag en zowel in de BV als bij het ABP is het bruto. Waarom zou je dat geld bij het ABP willen onderbrengen en zo het eigen beheer over dat geld kwijtraken? Bovendien kan het simpelweg niet ;)

    Voor nu zou een leuke naam zijn "Bezint eer je begint BV" ;)

    Zonder dollen, die BV kan best maar zorg dat je weet welke verplichtingen het met zich meebrengt. En ook handig: zorg dat je weet wat er gebeurt als je komt te overlijden!

    Succes
    Joost

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Joost Rietveld, dank.
    Ik ga er op studeren. Bedrijf wil op 30 november rond zijn en voor eind december het geld storten.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Kijk, dat zijn nog eens reacties waar energie in gestoken is!

    Wat ik zei... Mij veel te moeilijk zo'n stamrecht. en te veel als en wat. Wat ik dan toch zou doen voor mijn rust, die hypotheek aflossen! Dat was toch je droom? Afbetaald! Rust! En het brengt je inkomsten.. Volgens mij heb je ook wel een goed pensioen, als altijd harde werker zijnde.. Dan geniet je drie jaar van je ww, zonder hypotheek zorgen.. En dan weet ik niet precies hoeveel jaar nog. Dat is dan cruciaal.
    En bij overlijden, wat Joost noemt, zal jou een zorg zijn. Niemand waar je verplichtingen aan hebt.

    Vergeet niet het onderste uit de kan en dat deksel...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Opnieuw Beginnen. ASR? van zijn levensdagen niet. Anders zat ik nu wel een polisje te promoten :P

    Ik ben fiscaal adviseur met veel ervaring op het gebied van stamrechten. Vandaar dat jouw blog mijn aandacht trok. Hopelijk doe je je voordeel met mijn adviezen.

    Succes
    Joost

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Joost, ik probeer dit blog ook altijd zo eenvoudig mogelijk te schrijven. Een soort ABC'tje dus. maar je reactie is helder.
    Het is mijn bedoeling om die stamrecht niet constant te laten uitkeren, maar als appeltje voor de dorst te laten fungeren.
    In dat geval is gewoon banksparen met een variabele rente slimmer.
    Na aflossen hypotheek heb ik immers voldoende geld, zowel in WW situatie, als in pensioengeld, ook al is dat slechts in 2016 €1750.
    Het is dan leuk om iets extra's te hebben voor een verbouwing, groot onderhoud, of een leuke reis, een groot pensioenfeest. Iets dus.
    Dat is met stamrecht BV niet mogelijk.
    Aan de andere kant ben ik benauwd, mezelf kennende, dat ik denk, ach wat, koop ik dat toch, toch geld genoeg. Je moet wel heel sterk in de schoenen staan om er van af te blijven. Dan is de stamrecht BV toch weer een handige.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik citeer je even:

    "Het is dan leuk om iets extra's te hebben voor een verbouwing, groot onderhoud, of een leuke reis, een groot pensioenfeest. Iets dus.
    Dat is met stamrecht BV niet mogelijk.
    Aan de andere kant ben ik benauwd, mezelf kennende, dat ik denk, ach wat, koop ik dat toch, toch geld genoeg. Je moet wel heel sterk in de schoenen staan om er van af te blijven. Dan is de stamrecht BV toch weer een handige.
    "

    Bij een stamrecht bankspaarrekening kun je hier ook niets mee. Het geld zit immers vast in de bankspaarregeling.

    Met een BV moet je ook sterk in je schoenen staan. Voorbeelden genoeg van mensen die dachten dat het wel los zou lopen met de belastingdienst en vervolgens hun BV helemaal leeg maakten.

    Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Joost, vandaag ben ik bezig met voortschrijdend inzicht. Broer vertelde me dat je afspreekt een bedrag dat de BV uitkeert, bijvoorbeeld tussen de 100 en 1000 euro Dat bedrag hoef je niet op te nemen, maar het mag. Hij vond dit prettiger dan alles vooraf precies uit te rekenen.

    We onderzoeken nu, de lening vanuit de stamrecht 45000 en dan in 20 jaar aflossen met rente te betalen uit 10% deeltijd pensioen ABP.

    Kunnen nog niet zeggen of dit iets is.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Joost:
    Wat fijn dat zeer uitgebreide advies van jou.

    @Opnieuw Beginnen. Ben het met Maria eens. Niet te gecompliceerd en waarom zou je bang zijn voor dingen die je de laatste tijd ook niet hebt gedaan? Je weet nu beter, dus je doet beter. Niet beleggen in Windeieren dus.

    En; niemand weet hoe lang het leven duurt zoals we het nu leven. Je kan ziek worden of onder de tram lopen. Pluk in ieder geval een beetje van de dag.

    BeantwoordenVerwijderen