maandag, november 25, 2013

Prijsverhogingen noten

Als goede krent, ligt de tijd ver achter me, dat ik alleen bij AH in een kwartier al mijn weekboodschappen deed. Inmiddels ken ik de prijzen, weet ik waar ik wat betaal en werk regelmatig mijn boodschappenprijzen bij.
In een kwartier alle boodschappen doen, nee dat lukt niet. Laat staan dat Albert.nl bij mij de boodschappen bezorgt.

Het briefje waar ik gedurende de week de boodschappen op noteer, ligt in de keuken en tegen de tijd dat de boodschappen gehaald worden, prijken daar minimaal twee supermarkten op en afgelopen weekend vier koopplekken.

De laatste tijd lijkt het wel of er veel prijsverhogingen zijn. Ik kan natuurlijk alleen spreken van de prijzen die ik zelf betaal en waar ik zicht op heb, zoals noten.
Sinds november 2012 laat ik het vlees staan, en graai regelmatig een handje noten weg uit voorraad.

De nieuwe walnotenoogst is geweest en bij de Turkse supermarkt, betaalde ik vorige winter 10 euro per kilo voor gepelde kleinere, niet supermooi gepelde walnoten.
Aan het einde van de winter is deze goedkopere gepelde walnoten op en nu moest ik eerst 12 euro per kilo schokken. Te duur besloot ik, en spoedde mij weg.

Afgelopen weekend echter, was  dat de prijs nu 11 euro per kilo voor de gepelde walnoten.

Ik vroeg me af of de walnotenoogst kleiner was dan vorig jaar en ik kwam Marktplaats tegen in mijn speurtocht.  Die prijzen zijn vaak nog hoger dan in de Turkse supermarkt en ja, in het oosten en in het zuiden van Nederland. Ver weg van de Randstad.  Dat de prijzen dan nog hoger zijn dan in mijn koopplek, stelt me dan wel weer gerust, ik heb scherp ingekocht!

Hazelnoten sinds kort ook 70 cent per vier ons hoger. Hallo zeg, toe maar, 4,45 per vier ons. Kan dat ook voordeliger?? Ja, dat kan en dat is niet eens zo ver uit de buurt, 3,50 euro per kilo en koop je tien kilo, nog maar 3 euro per kilo.  Je moet ze wel zelf pellen. Deze week haal ik een paar kilo en wanneer er een spannende lange film is op tv, zal ik ze kraken.  Wie weet, als het me bevalt heb ik nog een klusje er bij.



10 opmerkingen:

  1. Ik heb hetzelfde gemerkt met de prijzen van amandelen,amandelmeel en amandelpasta.Het is toch geen slechte oogst van alle noten?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Komt vast door de paleohype :-)
    Ik koop regelmatig noten. Vooral bij Lidl in de aanbieding. Kortgeleden flink wat hazelnoten gekocht.
    Mocht je in Duitsland komen, bij de Duitse Aldi zijn noten veel goedkoper dan hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Yelena Yeli, dat zijn wel heel veel kilometers.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Euh je hebt wel bedacht dat de jasjes van de noten bijna het halve gewicht zijn? Dus zo'n 600 gram noot uit een kilo.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Anoniem, dank voor de info. De verkoper wist niet hoeveel gram afval. Dus 600 gram voor drie euro, tegen 4.45 voor 4 ons.
    Tja, als het maar geen bende wordt in de huiskamer. Tis wel een werk. Hoeveel noten doe jij in een uur?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Opnieuwbeginnen, ik kreeg in eens een heel ander plaatje voor me: een kilo van een hele koe is in verhouding ook een stuk goedkoper per kilo dan een kilo biefstuk. Ideetje voor bij de tv?????? (Geintje hè?)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Mara, :-)).
    Ga nog wekelijks voor de melk naar de boer. Koop er regelmatg eieren voor mijn bedrijfje. Slingerland groothandel Oude Lee levert ze en de stempels kloppen niet.
    De melk is heerlijk, haal ze ook voor de familie.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Balen dat noten zoveel duurder zijn geworden. Net nu ze zo positief in het nieuws kwamen, omdat ze zo gezond zijn.

    Wij hebben een zak walnoten van buren gekregen, dus we boffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Opnieuw Beginnen,

    Voor ons is Duitsland ook te ver weg om zomaar even boodschappen te doen. Maar we gaan soms als we op vakantie zijn en in de buurt zijn van Duitsland, of ik vraag bekenden om wat voor me mee te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik koop Walnoten hier (Noord-Limburg), met schil vers van de boom voor rond de €2-3 de kilo..

    BeantwoordenVerwijderen