zondag, november 10, 2013

Social media en je werk

Leuk social media, maar als je in loondienst werkt en schrijft over geld is het niet slim om actief te twitteren of op Facebook te zijn.

Geld en hoe mensen daarover denken zijn zulke totaal gescheiden werelden. Steeds meer is er een gapend gat tussen werk en prive.
Zodra je op je werk bent, moet je thuis achter je laten. Praten op het werk gaat veelal alleen over werk en werk gerelateerde onderwerpen. Met enkele collega's praat je wel eens over prive zaken.

Hoe is het zo gekomen, dat we op ons werk alleen maar professioneel zijn en alleen de highlites van je prive besprken?
Het is een sluipende cultuur verandering geweest. Gaandeweg in de loop van de jaren zijn we allemaal zakelijker geworden.

We zijn onzeker over onze banen, niemand blijft meer lang bij een werkgever. We lopen in het gelid. We switchen gemakkelijker van baan, mede dankzij LinkedIn.
LinkedIn is nu een geaccepteerd medium voor het opsporen van mogelijke nieuwe werknemers, waar het vijf jaar terug nog vooral werd gezien als concurrent. Help, de werknemers krijgen te snel mogelijkheden om elders te zoeken. Nu zien werkgevers LinedIn als een extra arbeidspool.

Maar al die openheid heeft ook schaduwkanten. Het internet onthoudt alles. Alle data ligt en blijft voor het oprapen.

Het interview dat ik jaren en jaren terug gaf in een krant, staat nog steeds op internet.
Ik kijk wel uit om ooit nog een interview te geven.
Vroeger was het makkelijk, de krant lag later bij het oud papier en was een paar jaar later vergeten. Nu niet meer, niets wordt vergeten.

Waarom deze bijdrage over social media? Kort geleden meldde ik me aan op twitter. Binnen een week werd ik 'ontdekt' op mijn werk. O, hoe irritant, het gesprek van de dag, tot ik er wat van zei. Een dag later overwoog ik twitter te verwijderen, maar heb nu mijn tweets verborgen.
Als ik ooit weer op twitter ga zal dat vermoedelijk onder mijn pseudoniem zijn.

10 opmerkingen:

  1. Hoort het laatste stukje nog bij de rest?

    Ik laat op mijn werk ook niet het achterste van mijn tong zien. Dat komt ook een beetje omdat ik vrij flexibel werk heb, waarbij ik steeds met anderen samenwerk. Dat bevordert niet bepaald de onderlinge band.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Probeer alleen dingen te plaatsen die ik kan verantwoorden... meningen die ik ook wil ventileren tegen de schooldirecteur, de buurvrouw of een potentiele werkgever, mocht ik ooit nog een betaalde baan willen / zoeken / nodig hebben.

    Maar al gauw zeg je dingen die mensen helemaal verkeerd uitleggen, zeker in 140 tekens!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Petra, nee hoorde bij iets dat ik nog wilde uitwerken. Dank voor je bijdrage.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met een aantal collega's deel ik best veel privé-dingen, met andere ben ik daar voorzichtiger in.
    Wat de social media betreft: ik heb voor een bepaald thema in m'n leven een gesloten account met alleen maar gelijkgestemde volgers. Daarnaast heb ik nog een ander, meer algemeen, open account. Maar ik zal nooit over m'n werkgever of collega's twitteren.
    Op LinkedIn ben ik niet actief. Niet dat ik het laat om mijn werkgever of collega's maar op dit moment heeft LinkedIn voor mij geen meerwaarde.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik gebruik sociale media vooral voor werk, wat ik privé doe houd ik zoveel mogelijk afgeschermd voor buitenstaanders. En ik let ook op wat ik waarop zet. Wat je zegt: internet heeft een goed geheugen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Allen, mijn twitter account onder mijn eigen naam is opgeheven.

    Het probleem was, dat ik daar mijn bedrijfje, een lonk naar dit blog op zette.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik reageer nergens met mijn echte naam en mijn Pinterestsite heeft ook een nickname. Facebook wil ik niet en over LinkeIn twijfel ik al een hele tijd. Ik zie van anderen dat ze LinkedIn niet helemaal eerlijk vullen. Ik snap waarom, maar ik kan mezelf op die manier (nog) niet verkopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoe vonden ze je dan zo snel op Twitter? Ik waarschuw mijn kinderen ook altijd voorzichtig te zijn met wat ze op de sociale media zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Vlijtig Liesje, Op de afdeling wordt vaak gesproken over sociale media. De jongere collega's zijn enthousiaste gebruikers.

    Ik dacht met het oog op de nabije toekomst, dat ik wel een account kon opzetten met mijn naam, de naam van de B&B, blogster en het woord Bijna vrij.

    Ik refereerde in 1 tweet naar het blogje geldstromen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit is dus de reden voor mij om niet mee te doen met twitter, facebook of enig andere vorm van sociale media. En op blogs reageer ik niet met mijn eigen naam.
    De kinderen waarschuw ik voor gebruik van twitter en facebook, ze hebben wel een account op facebook maar zetten er gelukkig nooit persoonlijke dingen op.
    Groetjes Esmee

    BeantwoordenVerwijderen