vrijdag, november 22, 2013

Spijt Top 5 van mensen op hun sterfbed

Als je aan het einde van je leven bent en je van veel dingen en mensen afscheid neemt, kijk je terug op je leven. Bronnie Ware, verpleegkundige in de palliatieve zorg, heeft genoteerd, waar de meeste mensen spijt van hadden zo aan het einde van hun leven. Wat ze, als ze het nog eens over mochten doen, spijt van hebben. Zij verzorgde hen de laatste drie tot twaalf weken van hun leven.
Uiteindelijk kwam ze tot de volgende top vijf van spijt:
Je kunt haar artikel ook hier rechtstreeks lezen.

1. Had ik maar de moed gehad een leven te leiden waarachtig aan mezelf, en niet het leven dat anderen van mij verwachtten. Dit is de meest algemene reactie van spijt. Als mensen zich realiseren dat hun leven bijna ten einde is, en in alle helderheid terugblikken, dan is het makkelijk om te zien hoeveel dromen niet in vervulling zijn gegaan. De meesten hebben zelfs niet de helft van hun dromen geëerd en zien in dat hun keuzen daarvan de oorzaak zijn.

2. Had ik maar niet zo hard gewerkt. Dit was de reactie van iedere mannelijke patiënt die Ware verpleegde. Iedereen had spijt zoveel tijd te hebben doorgebracht op de tredmolen van het werk.

3. Had ik maar de moed had gehad om meer mijn gevoelens te uiten. De meeste mensen wilden liever de vrede bewaren, met als gevolg dat ze kozen voor een middelmatig leven en nooit werden wat ze hadden kunnen worden. Veel mensen ontwikkelden een ziekte in relatie tot de bitterheid en wrok vanwege het bewaren van de lieve vrede.

4. Was ik maar in contact gebleven met mijn vrienden. Vaak realiseerde men niet de voordelen van oude vrienden totdat men stervende was. En op dat moment was het niet altijd mogelijk de oude vrienden nog op te sporen.

5. Had ik mezelf maar toegestaan gelukkiger te zijn. Velen realiseerden zich niet, tot het te laat was, dat geluk een keuze is. Men was vastgelopen in oude patronen en en gewoontes. De angst voor verandering had hen doen kiezen om te doen alsof ze gelukkig waren. Maar diep van binnen knaagde het verlangen om eens goed te lachten en gek te doen.

6 opmerkingen:

  1. Wow. Wat mooi dat je dit met ons deelt! Ik probeer al jaren zo te leven dat ik op mijn sterfbed geen spijt hoef te hebben van "gemiste" kansen...
    groet, Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 1) doe ik al
    2) doe ik wel voor mijn gezin maar niet ten koste van mijn gezin of mezelf
    3) wie geen vijanden heeft of geen weerstand ondervindt komt niet op voor zijn eigen principes
    4) geef om je kinderen zou ik zeggen
    5) alles waar je 'te' voor kunt zetten is verkeerd behalve voor vreden

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als ik dat zo lees kan ik zeggen dat de laatste 8 jaar gegaan zijn zoals manlief en ik wilden. Inderdaad afscheid nemen van bepaalde mensen en niet meer doen wat anderen van je verlangen. Ik ben blij dat ik dit heb kunnen lezen en weet daardoor ook dat wij op de goede weg zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. D t lijken me mooie leefregels, dan hoef je op je sterfbed in ieder geval geen spijt te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi, ik heb het uitgeprint en ga het in mijn schrijfboek plakken. Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Echt een heel mooi boek inderdaad. Goed om even te delen!

    BeantwoordenVerwijderen