dinsdag, november 19, 2013

Volledig energie neutrale woningen gebouwd in Heijplaat

In het dorp Heijplaat bij Rotterdam worden diverse consepthuizen gebouwd. Vandaag had ik de mazzel dat ik het eerste duurzame huis kon bekijken. De huizen zijn in samenwerking met de TU Delft gebouwd.  Meerder dorpsbewoners, jong, oud mogen er telkens een tijd in wonen, om zo te bekijken of het huis geschikt is voor alle bewoners, zo bleek dat tijdens de openstelling, de mensen langer onder de douche bleven staan, omdat er toch minder water werd gebruikt. Hierop werd het splash douche systeem ontwikkeld. Splash is een emmer water die in een stortbui over je heen rolt, wanneer je aan een koord trekt.

Het huis wekt energie op, de zonnewering gaat van zelf aan of uit, naarmate de zon wel of niet schijnt.
De verwarming wordt geregeld met aardwarmte.
Het huis heeft een driedelig rioleringssysteem.
Muurisolatie van gerecyclede kranten.
Het dak is gemaakt van volledig recyclede Expanded Poly Styrene (EPS) en bevat daarnaast een structuur die het dak koelt en warmte verzamelt
Verwarming via een warmtepomp en boiler met een capaciteit van 150 liter
Splash: een zeer zuinige badmethode die 55 liter water verbruikt in plaats van de gebruikelijke 630 liter water die nodig is voor een reguliere douche
Zonnepanelen
Volledige inrichting van het huis  volgens het craddle to craddle principe.

En het huis ziet er nog leuk uit ook, Kijk zelf maar en vooral hier, met meer foto's


Als ik ooit nog eens zou gaan verhuizen, dan zou ik graag in een energiezuinige woning willen wonen.
In het dorp is 1 cafe rstaurant. Dit restaurant herbergt een papegaai die al van voor 1975 daar in een kooi zit. Er werd me verteld dat  er door de vorige eigenaar zelfs een aap in een hok bij het raam werd gehouden. Ik kan dit soort dingen beter niet zien, want ik vind het in triest.

3 opmerkingen:

  1. Zo'n huis zou ik ook graag willen :-)
    Worden helaas (nog) niet gebouwd waar wij willen gaan wonen.
    Ik vind alleen die trap aan de buitenkant wel lastig. Hoe moet dat als je slecht ter been wordt of mensen op bezoek krijgt die moeite hebben met trappen lopen.

    Helaas deden op de tweede link de plaatjes het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer dat ik de cookies moet accepteren om de site te bezoeken. Zij mogen hun cookies houden en ik behoud m'n nieuwsgierigheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Loesje, Nu staat er een foto bij. Lukt gisteren niet op de Ipad.

    BeantwoordenVerwijderen