vrijdag, december 27, 2013

De Schuldvraag

De volledige twee-delige  uitzending van Tros Radar over de Schuldvraag staat online.

De prangendste vraag is wat wordt, na de huizenbubbel, de volgende bubbel. Dan gaat het over de schuldenberg van de overheden.

Op internet zijn er talloze grafieken te vinden, met de CBS cijfers als bron, en de meesten hebben een interval van tien jaar, zoals deze.  In deze grafiek staan de totale schulden van de overheid, niet-financiele bedrijven, en huishoudens vermeld.

Opvallend zijn daarin de groei van de schulden bij de niet-financiele bedrijven en de huishoudens. Die zijn tussen 1990 en 2000 behoorlijk toegenomen. Net zo hard gestegen als de huizenprijzen.


In deel 2, wordt gezegd, dat huishoudens versneld aan het aflossen zijn. ' Ze schrapen het geld bij elkaar'.  Dat behalve het afbetalen van de hypotheek, ook de kosten van kinderopvang te hoog zijn, waardoor er minder kinderen worden geboren.

Dan denk ik, 'hoe minder kinderen er geboren worden, hoe minder handen/mensen om te participeren in de participatiemaatschappij' . :-P.  
Tegen die tijd hebben we vast weer een andere regering, die beter aan de toekomst kan denken, hoop ik.

Een grafiek van de DNB, waarin vermeld dat tot 45 jaar de schulden hoog zijn en dat die daarna gaan afnemen.  Na 45 jaar slagen de mensen er gemakkelijker in om van de schulden af te komen.

In ieder geval, wat ik verder hier aan toe te voegen heb, is niet zoveel, ik zou zeggen:






5 opmerkingen:

  1. Bedankt voor de tip. Deprimerend dat er nog steeds bubbels zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik denk dat mensen geen kinderen willen omdat er geen kinderopvangtoeslag meer is, ik denk eerder dat er hierdoor meer zorg komt via en de opas en omas en dat er meer papas en mamas deeltijd gaan werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook hieruit blijkt wel weer dat de ruif volledig is leeggevreten door de klagende babyboomers.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo ook eens kijken. Och ja, er zijn zo veel kanten aan een verhaal... Heb weinig geld nodig nu ik niet meer werk, los mijn hypotheek af....

    De nieuwe regels omtrent automatische incasso vind ik wel weer zorgwekkend. Blijkt maar weer eens hoe alles tegenwoordig voor de banken is. De mensen zelf hebben geen rechten meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Anoniem, heb je echt minder geld nodig als je niet meer werkt? Volgens mij gaat mijn energieverbruik straks hoger worden.

    Waar zitten volgens jou de besparingen in, als je niet meeer werkt, zou je daar een blogje over willen schrijvén? Geweldig dat je je hypotheek aflost.

    Ik ben het helemaal met je eens, dat die automatische incasso's winst voor banken en bedrijven zijn.

    Zo ben ik ook eens gestopt met een incasso vanwege de onvoorspelbaarheid. Ik betaalde graag de extra acceptgirokosten. Belachelijk dat je daarvoor moet betalen eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen