dinsdag, december 31, 2013

Een feestvolle oudejaarsavond

Vanavond een feestelijke oudejaarsavond gewenst. Genieten van de muziek, de hapjes en de bubbels.

Vanavond vier ik ook feest in het hotel waar ik verblijf. Hier is een feestelijk diner, veel mensen kleden zich op zijn/haar best. Rond middernacht is er het vuurwerk.

Wat me altijd opvalt aan de vakanties in Spanje en Turkije is, dat het vuurwerk veel minder is dan in Nederland. In Nederland begint het geknal al, voordat het spul officieel verkocht mag worden. Vaak wordt het in Belgie gehaald of het wordt via internet besteld en door GLS afgeleverd.

Wat ik me altijd afvraag of er dan ook een schip met vuurwerk in Antwerpen wordt gelost. In de Rotterdamse haven is dat ook zo. Jaarlijks komt er een bomvol schip met vuurwerk aan, dat wordt overgeslagen en verder getransporteerd. Toch is er in Belgie altijd zwaarder vuurwerk te verkrijgen dan in Nederland.

Jarenlang kocht ik altijd een paar pijlen, voor de leut. Na twaalf uur aansteken op straat en de mensen die buiten zijn een gelukkig nieuwjaar wensen.

Als ik morgen thuis kom, is de meeste rommel al verwijderd, maar toch mag ik altijd nog mijn eigen erf extra aanvegen. Afgelopen jaar, bij het plaatsen van de zonnepanelen, kwamen we nog enkele restanten vuurpijlen tegen.

Ik vind vuurwerk best leuk, maar niet zo absurd veel, en ook niet wekenlang. Maar als ik een tiener was, zou ik hier beslist anders over denken.

In ieder geval wens ik iedereen een gezellige oudejaarsavond.

6 opmerkingen:

  1. Klinkt niet als een verkeerd oud&nieuw feestje!
    Veel geluk in 2014.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijne jaarwisseling en alle goeds voor het nieuwe jaar...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een hele fijne jaarwisseling!
    En al het beste voor het nieuwe jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het rare is dat er in Belgie wel vuurwerk verkocht mag worden maar in veel steden niet afgestoken. In mijn stad was er ook nergens reclame voor verkoop van vuurwerk, niet dmv folders en niet dmv spandoeken oid en ik heb nog geen enkele knal gehoord. Wel is er een groot vuurwerk door de stad straks op de grote markt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In België hebben ze weer andere regels voor vuurwerk dan bij ons. Wel moet het ook in bunkers bewaard worden en is natuurlijk ook niet alles toegestaan. Ik woon in de grensstreek en er zijn best veel mensen die even de grens oversteken om daar vuurwerk te gaan halen. Toch is niet al het vuurwerk wat daar verkocht wordt illegaal, want op den duur zou je dat wel eens gaan denken.

    Heb je de laatste dagen toch een beetje kunnen eten?

    De beste wensen voor het nieuwe jaar!

    BeantwoordenVerwijderen