donderdag, december 26, 2013

Werk en Financiele terugblik op 2013

Afgelopen jaar was voor mij het jaar dat in het teken stond van onderhoud in de grote getallen.
20.500 euro maar liefst

6000 euro voor de Toyota Aygo waarin 3700 geleend tegen 0% rente. Eind 2014 terug te betalen.
5000 euro kwaliteitsvloer beneden, toilet verfraaid,
4.500 zonnepanelen
2000 Vaillant CV instalatie, toch weer een verbeterd rendement helaas, want de afvoer zit in beton gegoten, alles zou opengebroken moeten worden. De omslag van VR naar HR zit bij 1400 m3. Mijn buren die vaak thuis zijn en de man ook in de winter vaak in t-shirts loopt, verbruiken 1495 m3. Mijn verbruik was rond de 850 m3, dat zal meer worden volgend jaar.
3000 Turkse tandarts inclusief reis- en verblijf voor twintig kronen. Geen facings, want die gaan sneller stuk, zo vind ik. Maar tandarts denkt daar anders over, en zo bleek op zondag, de 28e bij de tweede passing, dat het toch facings zijn.

4.600 euro aan aflossingen voor de annuitaire hypotheek.  Er was geen moment dat ik extra afloste. Erg jammer vond ik dat.

De aantrekkende economie, die zorgde voor nog meer boekingen in mijn bedrijfje.

Het ontslag van mijn werk volgde eind dit jaar. Ze kozen mij, omdat het bedrijf moest inkrimpen, niet omdat er te weinig wordt verdiend, nee, omdat er meer dividend moet worden uitgekeerd en meer investeringen gedaan.

Best een stressvolle periode, al kun je je dat niet voorstellen, wat je krijgt toch een groot bedrag mee? Terugblikken  op het werk, HR afdeling die niet mee, maar tegenwerkt, ook bij de overige collega's die ook een vasstellingsovereenkomst kregen.
Inschrijven bij UWV, de eerste sollicitatie de deur uit, dit keer als budgetcoach bij bedrijven. Gelukkig geen reactie ontvangen.


11 opmerkingen:

  1. Omslag HR naar VR ligt bij 1400m3 zou je dat eens kunnen toelichten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die omslag snap ik ook niet zo. Tenzij een VR ketel veel voordeliger is. Maar ik heb vorig jaar een Hr ketel laten plaatsen inclusief aanleg afvoer van zolder naar keuken door een betonvloer en was minder kwijt dan €2000,00.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel herkenbaar, en ik kan me de stress ook zeker voorstellen. Hier was het ook een duur jaar, met name de laatste maanden. Maar we gaan ervoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Anoniem, Een HR-ketel is duurder dan een VR-ketel, maar wel zuiniger. Hoelang het duurt om dit verschil in kosten goed te maken, is te berekenen met de energiekosten en gemiddeld verbruik. In het algemeen is een HR-ketel goedkoper bij een jaarlijks verbruik van 1500 m³ gas. Voor HR-ketels zijn ook een afvoer voor condenswater en een ventilator nodig, die apart gekocht moeten worden. Gevonden op

    http://www.kieskeurig.nl/cv-ketel/informatie#xtor=AD-1000341779-[xtor_zanox]&zanpid=1851276237054866433

    @Anoniem 2, gelukkig voor je, ik was ook niet blij met dit gegeven. Maar de installateur had eerder gezegd dat het een HR zou worden. Op mijn vraag, bij welk merk kom je het minst voor problemen, was zijn antwoord 'Nefit'.
    Ja, wilde ik ook, is duurder, maar ik hou van bezuinigen en geen sores.

    Voor de vierde keer die week kwam de firma weer langs, ik heb gasten, ik moest werken. Buurvrouw vangt bedrijf op en buurvrouw is 's middags weer op haar plek bij installateren.
    Ze zij nog tegen me, mosschien is het iets anders. Maar toen de monteur zei, hij rammelt ook nog, en ik had het rammelen ook gehoord, zei ik telefonisch: ' vervangen'.

    Wat een verschil, tot het begin van dit blog, toen moest ik ook bezuinigen, geen geld, ik kocht toen een tweedehands van twee jaar oud, die ik via Speurders kocht voor 900 euro. Deze cv had, volgens zeggen, in een boerderij gestaan en had te weinig vermogen.

    Wat een heerlijkheid om gewoon te kunnen zeggen, ' vervangt u hem maar'.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een Hr is altijd zuiniger en is niet M3 gebonden, dus aanschaf Vr is mij een raadsel.

    Het beste merk daar zijn zoveel meningen over, u heeft het meegemaakt met de beste auto die veel minder bleek te zijn.

    Zag ook bedrag voor zonnepanelen was dat voor meer dan u verbruikt aan stroom zoiets zag ik eerder.

    Heeft u toch paar missers begaan is het geheel zoals ontbreken van zonneboiler in combi met Hr ketel en die afvoer extra dat is voor een goede installateur geen probleem die legt er zo een aan ook door het beton.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Anoniem, ik bega altijd missers, dat komt omdat ik niet handig ben.
    Toch 8 panelen op twee plat daken is dit bedrag normaal, immers in 2012 had ik meerdere leveranciers, niet deskundig en die kwamen op hetzelfde bedrag uit.

    Ook voor de cv, als ik eerder had geweten dat deze echt vervangen moest worden, had ik er vast nog een paar extra vrije woensdagen in gestoken. Deze cv monteur kwam gelukkig ook in het weekend en 's avonds, hoorde pas nog van een Haagse collega dat hij vanaf vrijdagevond in de kou had gezeten. Als mij dat gebeurd was, dan had je meens moeten horen kermen,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Anoniem, je volgt me goed en lang! Thanks. Ik verbruik meer kWh dan dat ik opwek.
    Overwogen om een 400 kWh erbij te plaatsen voor het overdags verwarmen van de woonkamer.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vindt ook leuk om te lezen, maar wat een bedragen !!!

    Niet handig zijn is een ding maar je kunt je wel goed laten voorlichten bv een tweedehandse ketel kopen op speurders voor 900 euro.

    Ik heb hier een nieuwe hangen die kost nog geen 800 euro :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Anoniem, nieuw en van soeurders en HR, super. Welk merk?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nieuw van het net is nu nog veel goedkoper een Intergas Hr22

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Anoniem, mijn eerste VR ketel in dit huis was een intergas. Hoorde van een collega dat in haar te bouwen nieuwe huus ook een Intergas kwam. Werd goed getest.

    Jammer dat ik geen HR ketel heb. Er was spoed geboden.
    Voor de volgende cv ketel zal ik ooit vragen hoe duur het is om de cv ketel die bij mij op de begane grond zit, zoveel etages, de in het beton gestortte afvoerpijp te verwijderen.
    Als de ketel op zolder zou staan, is zoiets veel eenvoudiger.

    BeantwoordenVerwijderen