zondag, december 15, 2013

Korte dagen, lange nachten en vitamine D

Heb je in Nederland extra vitamine D nodig vraagt menigeen zich af.

Sinds twee jaar gebruik ik maandlijks een shotje via de huisarts. Dat zou ruim voldoende moeten zijn, maar is het dat ook?

Het Nederlandse gesubsidieerde Voedingscentrum doet soms vreemde uitspraken, het lijkt soms net, of ze vitaminegebruik willen afremmen, immers twee ons groente en twee stuks fruit is ruim voloende?
De meeste Nederlanders komen daar niet aan. Ik denk dan, hoezo twee ons? Een krop sla is meer volume dan een pond wortelen.

Mijn punt is dat Nederland rare adviezen geeft:

2000 IE - 50 mcg advies van het Britse wetenschappers van Harvard voor Nederland

 400 IE -  advies Nederlandse gezondheidsraad en vanaf 70 is dat 800 IE.

Wetenschappelijk studies uit 2007 tonen aan dat wanneer Nederlanders dagelijks 1000 IE binnen zou krijgen, het aantal kankerdoden jaarlijks met 6000 zou verminderen.

Zesduidend minder kankerdoden per jaar, dat is nogal wat minder, zeker als je weet dat het aantal verkeersdoden slechts 600 (zeshonderd) per jaar is.

De vraag is natuurlijk, moet je dan zoveel vitamine D gaan slikken?  Dat kan, maar hoeft niet.

In Nederland komen we nauwelijks aan de 400 IE per dag, zeker niet in de winter, maar ook niet altijd in de zomer,
In de winter komen we, ook al eten we twee boterhammen besmeerd met margarine die slechts 25 leveren, zeker niet aan voldoende vitamine D.
Ook de Nederlandse gezondheidsraad komt tot deze conclusie. Gemiddeld komen wij aan 280 IE vitamine per dag.die 280. IE is dus voor het hele jaar door, zomer en winter.

Daarom is het verstandig om vitamine D in te nemen, maar ook voldoende voeding te nemen met vitamine D.
Hier vind je een kort overzicht waar vitamine D vaak in voorkomt, zoals vis, en een ei. De eierdooier liefst van je eigen graskip zou het mooiste zijn, maar dat is slechts voor weinigen weggelegd. Wikipedia nederlandse site voor vitamine D concludeert hetzelfde als wat ik las in het blad van de MMV vereniging. Deze vereniging stuurt sinds kort een nieuwsbrief aan de leden, die ik aan niet-leden mag doorsturen, je kunt hem ook hier lezen.




9 opmerkingen:

  1. Indrukwekkend filmpje van dominee Meyer!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In de winter slik ik vit D-3. Hoewel ik veel buiten kom,maar gewoon te weinig zonlicht vang.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja, wat moet je met al die adviezen he. Ik lees in een samenvatting het WereldKankeronderzoek Fonds van 2007 de volgende aanbeveling nr. 8(naast nog vele andere)

    AANBEVELING 8
    VOEDINGSSUPPLEMENTEN
    Stel als doel om de voedingsbehoeften alleen via de
    voeding te bereiken1
    DOELSTELLING VOOR DE VOLKSGEZONDHEID
    Maak het deel van de bevolking dat zonder
    voedingssupplementen alle aanbevolen dagelijkse
    hoeveelheden haalt zo groot mogelijk
    INDIVIDUELE AANBEVELING
    Voedingssupplementen worden niet aanbevolen
    voor het voorkómen van kanker
    1 Dit is niet altijd haalbaar. In sommige gevallen van ziekten of een
    voedingstekort kunnen supplementen een waardevolle aanvulling zijn.


    En wat die graskip betreft: gisteren zag ik in een uitzending van Nieuwsuur dat juist de eieren van loslopende kippen van hobbyboeren zeer toxisch zijn. Er werd gefilmd in de omgeving van Harlingen nabij de vuilverbrandingsinstallatie, maar er kwam naar voren dat ook andere plekken in NL te zeer vervuild zijn om zomaar te vertrouwen op gezonde eieren van hobbyboeren. Best schokkend!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Anoniem, zeker schokkend, maar ook wel logisch toch. Je bent toch zelf ook verantwoordelijk?

    Overigens probeer ik altijd minimaal een pond bio groente te eten. Jij ook?

    BeantwoordenVerwijderen

  5. Ook ik heb vitamine-D tekort bleek na prikken.
    De HA gaf me een tablet van 400 IE waar ook nog eens aspartaam bij inzat dus die heb ik maar niet genomen.
    Heb zelf druppels gekocht van 1000IE D3 en daar neem ik er elke dag 2 van.Dus inderdaad 2000IE per dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En je hebt cholesterol nodig om in de zomer in de zon je vitamine D aan te kunnen maken. Als de R in de maand zit, slikken we hier levertraan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Marga, dat is veel 1000 IE, maar je zult het nodig hebben. Ik zou ook wel van die druppels willen kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Henderina, levertraan is een slimme voordelige versie.het overwegen waard.

    BeantwoordenVerwijderen