zaterdag, december 28, 2013

Voordeel van voordelige Turkse Lira op Turkse vakantie

De Turkse Lira is in waarde gezakt, door de politieke omrust en ik verblijf in Turkije.

Al langere tijd heeft Ipad mini mijn aandacht. Deze kan in de handtas, dat is prettig. Van mijn werkgever kan ik 250 euro bruto ontvangen.
In Turkije is de koers van de Turkse Lira fors gezakt. Op Kieskeurig is de voordeligste mimipad nu 285 euro, en ik rekende de koers uit op GWK website.  In gedachten haalde ik er nog eens wat Lira's vanaf en ik toog naar de mooiste winkel die ik kon vinden.

Dat viel tegen, veel duurder dan in Nederland! Ik vertelde de man dat de minipad nu toch voordeliger moest zijn geworden.
Niet dus, in de loop van vandaag worden ze nog duurder.
De Nederlands sprekende vrouw uit de tandartskliniek vertelde me, dat vrijwel alles voordeliger is in Turkije, maar niet de electronische spullen.

Dat doet deflatie dus, geldontwaarding maakt spullen duurder en niet alles is voordeliger in Turkije.

In het FD van 29 de ember: 'Europa slaapwandelt op weg naar deflatie.'

Ik ga maar weer genieten van de zee en het lekkere weer, tussen de tandartsbehandelingen door.
Maandag moet het allemaal klaar zijn. Vandaag had ik de tweede proefpassing en ik werd er stil van. Mooi!!

7 opmerkingen:

  1. Jammer! Maar wel fijn dat je behandeling goed gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geïmporteerde producten zijn altijd duur. Hier kost een apparaat in euro's net zo veel als in Amerika in dollars. Het enige land waar je het goedkoper kan kopen, en helemaal als de dollar zakt in waarde, is In Amerika zelf.
    Waardeafname van de lire heeft tot gevolg dat de prijs van een product in lire hoger wordt.
    Je deed toch iets met financiën?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Anoniem, ik hoopte dat ik sneller was dan de winkelier. Ik heb geen moment nagedacht om hem innde VS te kopern. Hier oo vakantie dacht ik niet zo na. Je hebt helemaal gelijk.

    De laatste tijd houdt het onderwerp deflatie mij bezig. Wist je dat in landen met sterke deflatie een kop koffie in een restaurant een uur later duurder is?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, ik heb zo'n 20 jaar geleden een kaart ontvangen uit Polen met een heleboel postzegels erop. De verzender had kaarten gekocht met postzegels maar kwam er niet aan toe ze allemaal tegelijk te schrijven. Bij elke dag treuzelen moet er weer een postzegel bij. De kaart van mij had ongeveer een week in zijn tas gezeten.
    De koffie maar meteen afrekenen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Anoniem, die postzegels zijn ook een goed voorbeeld.
    Wel sneu als je geld zo snel minder waard werd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. je bent toch ontslagen?
    Hoe kun je dan van je werkgever 250 euro ontvangen voor een telefoon??

    BeantwoordenVerwijderen