woensdag, januari 08, 2014

Bijverwarmen in de winter voor minder dan 25 cent per acht uur

Wanneer ik vaker thuis ben, dan zullen de verwarmingskosten ongetwijfeld hoger worden. Sinds langere tijd zin ik op voordelige mogelijkheden om te verwarmen.

Eerder dacht ik aan de aanschaf van een econoheat met nog twee zonnepanelen tegen de op het zuiden gerichte gevel

Of naar aanleiding van de uitzending van Vara kassa, een grote infrarood paneel,


Maar misschien heeft Marieke  Bespaart vandaag wel de juiste manier van verwarmen gevonden.
Een kamer verwarmen voor de prijs van twee waxinelichtjes (100 stuks 2,99 - I kea), een stukje aluminiumfolie, een bakvorm en twee stenen bloempotten

Youtube voorbeelden met nog veel meer voorbeelden van voordelig verwarmen

11 opmerkingen:

  1. vond echt te weinig warmte met zo,n bloempot zo,n econheater krijg je daar wel een woonkamer mee warm ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anoniem, heb jij het geprobeerd?
    Kun je me wat meer vertellen?

    De econoheater die ik boven in de gastenkamer heb, houdt de kamer op 20 graden, als de cv het huis op 15 graden houdt. De gastenkamer heeft een kleine radiator. In een strenge winter, wordt het daar niet warmer dan 13 graden. Ook dan houdt de econoheater het goed warm.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik verwarm bij met een petroleumkacheltje. Die kan ik zowel beneden als boven zetten omdat er geen stekker aan zit. Ik ben blij verbaasd hoeveel warmte eraf komt. Ik heb een kleine, een Tonysun, die ook op boot en camping gebruikt kan worden. Als ik een pan water erop zet, kan ik daar mijn pot thee mee maken. Wat ik vooral zo lekker vind is de stralingswarmte, heerlijke warmte, zo anders dan een cv. Sinds ik dit kacheltje heb en hiermee de koude momentjes de kamer opwarm, is de cv nog niet aan geweest. Ik heb 300 euro op gas bespaard tegen 150 euro aan olie kopen voor het kacheltje. Als conuminderaar natuurlijk ook prettige bijkomstigheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik wil ook gaan bij verwarmen met een petroleum kacheltje aangezien ik vaak alleen thuis ben , dan vind ik het toch zonde om de verwarming aan te zetten, bovendien is het ook handig bij eventuele stroomuitval, een andere kachel is geen optie omdat ik een huurhuis woon en geen rookkanaal heb

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste ...., Je schrijft over de econoheater en aansluiten op extra zonnepanelen. Daar ben ik wel in geinteresseerd maar het filmpje geeft niet veel info. Heb je nog een link of zo met meer info?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Lot, Zonnepanelen worden altijd op je energiemeter aangesloten.
    Maar stel dat je twee zonnepanelen er bij neemt, dan verbruik je totaal niet meer stroom, bij extra verwarming.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb nu een pelletkachel. Dat is wel duurder, maar heerlijke warmte en genoeg voor een flinke ruimte. De gasmeter loopt hierdoor op het moment alleen nog voor koken en heet water. Ik heb naar aanleiding van de reacties op m'n blog de thermostaat op 10 gezet, overdag kan ik hem wel hoger zetten, maar verwarmt de pelletkachel wel mee en 's nachts hoeft hij niet aan te slaan. De pelletkachel kost me (zonder de aanschaf) ongeveer €2,50 per dag. Maar dan staat hij wel flink aan, vanaf 's morgens tot 's avonds. De gasmeter gaat hier als een gek, als ik de verwarming zou gebruiken, dan zou ik zo op 10-15 kuub per dag zitten en dan was het niet eens heel speciaal warm.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je kamer/huis met petroleum verwarmen heeft ook nadelen.

    Enorme vocht productie die petroleum voort brengt bij verbranding en gevaar op brand.

    Ook geloof ik niet zo dat petroleum goedkoper is dan een zuinige goed afgestelde hr ketel.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. verwarmen met petroleum is iets wat je alleen kunt doen als je goed ventileert ,ook gebruik ik het niet als we met meerdere mensen zijn ,maar alleen als ik alleen thuis ben en voor kortere tijd, dan is het goedkoper dan de verwarming aanzetten ,omdat het met petroleum in een vrij kleine ruimte gelijk lekker warm is.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @LLmM, ik las het op je blog, dat je je petkachel hebt en dat je een goed advies kreeg van een lezer.

    Ik baal dat ik geen HR ketel kan plaatsen in mijn huis. De reden is dat de cv ketel beneden in huis is geplaatst. De in het beton gegoten pijp moet door meerdere etages uitgehakt worden en vernieuwd? Het is te duur. Dat is een verbouwing apart.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dank voor je antwoord, ik las het verkeerd denk ik, ik dacht dat ze apart op de zonnepanelen werden aan gesloten.

    BeantwoordenVerwijderen