zondag, januari 19, 2014

De pensioenmythe

De pensioenmythe is heel slecht duidelijk bij de gepensioneerden, zo merkte ik gisteren weer eens.

Ja, maar jij hebt toch lang gewerkt, dus een goed pensioen!

Ik zuchtte maar eens, omdat ik met deze persoon al vaker een gesprek heb gevoerd en het ondanks mijn onderbouwingen het niet duidelijk kan maken.

Een jongere kwam in het gesprek en zei: "zoek op youtube en de pensioenmythe".

Je komt dan op deze site terecht en dan zijn er vele links die het duidelijker maken, vooral de uitzending van Éénvandaag en deze uitzending van september 2010 van Buitenhof, vooral de 3/4e deel van deze uitzending, daar komt dan voor het eerst de waarheid naar boven die in het 4/4e deel geprobeerd wordt te bagatelliseren.

In de column van Erica Verdegaal op Tros Radar "solidariteit kan oneerlijk zijn".

Maar de beste uitleg vind ik deze . Klip en klaar.

Deze links stuurde ik naar de pensionado's die niet willen en kunnen begrijpen, dat het geld echt een keer op raakt.
Zo ook de gepensioneerde die al 15 jaar lang maandelijks ruim 3000 ABP geld op zijn rekening bijgeschreven ziet worden en ook de nog niet zo lang gepensioneerden met een forse aflossingsvrije ABP hypotheek van ruim 5 ton, snappen niet waarom ik zo moeilijk doe. Die hypotheek zijn ze nu dan min of meer verplicht aan het aflossen.

Vanaf 2003/2004 is het uit te keren bedrag bij pensioen op 61-jarige leeftijd gelijk gebleven aan het bedrag van nu, ondanks dat ik fors meer ben gaan verdienen. Gewoon gelijk gebleven!! Het scheelt een berg geld. Een forse aderlating. 
Wanneer ik de lijn doortrek, zal het beslist minder gaan worden.

In de ogen van de huidige jongeren, mag ik dan nog van geluk spreken. Dat realiseer ik me wel.

Update 21-1: Een pensionado schreef vandaag: In de ABP app, een verhaal over dekkingsgraad staat: 'Daaruit blijkt dat wij het niet – of wellicht een klein deel- van de jongeren behoeven te hebben.
Dat neemt niet weg dat de vermogensontwikkelingen punt van zorg zijn/kwetsbaar blijft, gelet onzekerheid economie de komende jaren , naast het feit dat langer uitgekeerd zal moeten worden'

8 opmerkingen:

  1. Ja, triest. Ik ben van 1965.Ook betaald voor vut, en andere regelingen.
    Mijn pensioenvooruitzicht is slecht.
    Moet ik maar zelf gaan sparen ofzo.
    Ik weet het ook niet!
    Waarom is hier zo weinig over bekend?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Momenteel hebben wij bij het bedrijf waar ik werk geen pensioenvoorziening. Denk ook niet dat we op ons aan gaan sluiten bij iets dergelijks. Waarom geld storten in een bodemloze put, waar je niet zeker van bent of er wel iets voor je overblijft als je met pensioen gaat. Zoek ik liever naar een andere manier van sparen waarbij je wel weet waar je aan toe bent. Wij zijn vast niet de enige en met al die werklozen en zzp'ers hebben de pensioenfondsen niet de aangroei die nodig is om het systeem in stand te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een helder filmpje! Ben ook uit 65, veel verschillende werkgevers gehad, maar als ik het nu uitreken valt mijn pensioen best nog mee....wat er van overblijft is afwachten natuurlijk. Volgende keer filmpje maar eens aan schoonmoeder van 83 laten zien, 2300 netto per maand, 15 jaar parttime gewerkt als handwerkjuf, op haar 58e gestopt. En in de overtuiging dat ze zelf gespaard heeft voor haar pensioen en vreselijk aan het mopperen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Lianne, is dat inclusief AOW? De salarissen in het omderwijs waren in het verre verleden hoger dan nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Phoe. Dat is een lekker filmpje voor blue monday vandaag!!! Lol
    Maar inderdaad heel mooi voer om eindelijk die babyboomers die zo klagen eens flink aan te pakken in een discussie!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Er klopt geloof ik 1 dingetje niet helemaal en dat is de bewering dat de babyboomer sowieso een X percentage van zijn laatste verdiende loon als uitkering krijgt. Bij mijn vader (1953, dus babyboomer, en volgens het filmpje gunstig, want geboren voor 1960) zal het een X percentage van het middelloon zijin. Dat is al best een behoorlijke tijd geleden afgesproken.

    Zelf ben ik van 1980 en ik heb me maar voorgenomen goed voor mezelf te zorgen en o.a. door mijn woonlasten te verminderen ervoor te zorgen dat ik nog wat overhoud voor mijn 'oude' dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Ri, dank je, ik ging uit van de uitkering bij 61 jaar.
    Wist je dat de meeste mensen voor de AOW leeftijd afscheid nemen? Onlangs vroeg een 63-jarige collega aan me of zij nu de oudste was. Nee, er waren er nog vijf ouder dan zij, op een personeelsbestand van 1300 mensen.

    Ik bedoelde dus 61 jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @ri. Klopt niet helemaal. De middelloon is pas later gekomen. Bij ons is het zo dat degene over de jaren dat ze eindlooon hadden gewoon een eindloonberekeng krijgen. En later is dat omgezet naar middellloon. Maar de jaren van eindloon krijgen ze gewoon mee!!!!

    BeantwoordenVerwijderen