dinsdag, januari 28, 2014

Dingen bereiken door doelen stellen

Maak geld je dienaar in plaats van je meester, schreef Erica Verdegaal in haar laatste column voor Tros Radar

Mijn leven wordt over 1,5 maand, door verlies van werk en het verkrijgen van WW helemaal anders.

Ik heb nog niet precies op een rijtje wat ik wil. Doelen stellen is dan best moeilijk, maar vijf doelen waar ik de komende twaalf maanden mijn tijd en energie aan wil besteden, is overzichtelijk, dus haalbaar.
Waarom opeens vijf? Nou kijk een verandering, of werken aan een doel kost al veel energie, dus je moet het aantal doelen beperken. Niet alle ballen kun je gelijktijdig omhoog houden.

Alles wat niet tot het bereiken van je doelen behoort, moet je geen tijd, aandacht, laat staan geld aan geven.
Alleen die dingen die tot het bereiken van je doelen behoort,

Welke doelen heb ik voor de komende twaalf maanden op mijn lijstje staan?


  1. Omgaan met de nieuwe situatie, WW, solliciteren en de vakantie naar Australië
  2. Lezen van het boek Met Pensioen (de cursus pensioen in zicht, was niet voor mij weggelegd:-)) )
  3. 's Morgens op tijd het bed uit en  minstens een half uur buiten lopen en oefeningen doen.Zo efficiënt mogelijk met tijd om gaan.
  4. Verdienmodel tot plusminus 5000 euro bedenken per jaar en aan het einde van de WW periode er uit halen. Meer bijverdienen mag niet van de belastingdienst, schijnt het, anders ben je verplicht er meer uit te halen. Een mogelijkheid is er wanneer je de kosten ophoogt. 
  5. Mijn sociale contacten verbeteren, die waren te vaak opgeofferd aan werk.

5 opmerkingen:

  1. ik ben heel benieuwd waar je inspiratie voor je verdienmodel gaat halen. Zit zelf ook wel eens te denken, dat schiet neit zo op. Maar weet niet eens waar te zoeken voor hulp/inspiratie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Groetjes.Lange tijd niet op blog gewest maar nu weer terug>leuk om te zien dat jou blog so vooruitgegaan is.Het is altijd beter om aan een idee te werken dan ze te hebben(ergens gelezen).Kom bezoek mijn blog:)
    Groetjes uit zonnig Nieuw Zeeland

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Kruidig Meisje, het consuminderen, de crisis, schuldhulpmaatje, en met name mijn b en b, zorgden er voor creatief te zijn.
    Denk aan kinderoppas, schoonmaken, dingen maken en verkopen, zoals de jongen Joep, die van zijn tante leerde mutsen te breien, een merkje liet maken met zijn naam er op en nu zijn hele gebied van mutsen a tien euro,per stuk voorziet.
    Voor thuisafgehaald kun je koken. Teunie bakt brood voor zo'n club, het hielp haar, om haar gezin in de vakantie leuke dingen te doen.
    Zo begon ik met vrienden op de fiets, ook een prima verdienmodel, voor honderden euro's per jaar.

    BeantwoordenVerwijderen