zaterdag, januari 18, 2014

Krapte maakt ons zuinig, overvloed niet

Waar we in overvloed van hebben, maakt ons per definitie big spenders. Of het nu geld, vrije tijd of goederen zijn.

Vaak hoor ik gepensioneerden klagen dat ze het zo druk hebben! Als je dan doorvraagt, blijken het vaak die dingen te zijn, waar de werkenden geen tijd aan vuil kunnen of willen maken.

Zo sprak ik vandaag bij de kaaskraam een gepensioneerde, waarvan bekend is, dat hij ruim in de tijd zit. 'Daar heb ik geen tijd voor gehad', zo beweerde hij. 'Geen tijd?' zo vroeg ik, en stelde dat hij lummelde. Want echt, de man is een boekengeleerde die het woord sporten wel kent, maar niet uitoefent. Hij leeft een Bourgondisch leven, de resultaten zijn te zien. Bij mij zijn er ook veel dingen te verbeteren, ik schets het alleen maar. :-))

Zo weet ik nog uut de tijd dat ik geen superdure gecertificeerde sloten had en ik standaard jaarlijks, veel nieuwe sleutels bij liet maken.  Nu ik gecertificeerde sloten heb en het bij laten maken van een sleutel 45 euro kost en niet eenvoudig is, ben ik tot nog toe geen sleutels kwijt. Ik kijk wel link uit.

Pennen is ook zo iets, altijd ben ik pennen kwijt. Zelfs dat ik een dure pen liet graveren met mijn naam, zorgde er niet voor dat ik die pen niet kwijt raakte. Pennen zijn er in overvloed.

Mijn mobiele telefoon, alhoewel ik er een heb van 25 euro voor bellen en sms, ben ik die tot nog toe niet kwijt geraakt. Al die telefoonnummers in het belregister. Alle dagen dat ik bereikbaar moet zijn! Dit telefoonnummer, bekend oo websites en telefoonboek. Ik moet er niet aan denken dat ik dat nummer kwijt raak. Zuinig ben ik er op.

Dankzij het gesprek met de gepensioneerde ben ik me er van bewust geraakt, dat je eigenlijk bewust om moet gaan van alles wat je bezit. Bezit in de vorm van geld, van spullen, van vrije tijd.
Stel dat je echt zuinig doet met alle dingen, dan heb je meer tijd over, meer dingen in bezit. Hoef je minder tijd en energie te besteden aan het vervangen van je spullen.

Het geeft me de gelegenheid goed na te denken of ik in de komende vrije tijd, bewust er mee om ga. Geen dagen loop te lummelen, maar regelmatig beweeg, sport, de sociale contacten aan haal en gewoon optimaal bezig blijf.

7 opmerkingen:

  1. Mmm en heeft het lummelen zelf geen waarde dan?
    Niet alles zonder direct nut is immers zo der waarde / nut.

    Alleen dat het geen tastbaar resultaat geeft wil niet zeggen dat het niet belangrijk is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Neem ook lummeltijd, zeker de eerste tijd dat je thuis bent kom je tot weinig, geeft niks, struktuur komt later wel weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lummelen of niets doen lijkt verspilde tijd, maar vaak zijn dat de momenten dat je nadenkt over dingen en tot ideeën komt.

    Een kind van een jaar of 5 lag op zijn rug op de grond in de kamer, hij verveelde zich, zei hij. Normaal zouden ouders duizend dingen aandragen die hij zou kunnen gaan doen. Zijn moeder deed dat niet. Vervelen is soms goed zei ze, dan moet hij zelf denken en komt later met nieuwe plannen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb het inderdaad wel vaker gehoord, dat lummelen wel goed is. Heb in de auto het liefst een notitieboekje of zoiets bij, kan ik ideetjes die ik dan krijg opschrijven.
    Dat kinderen zich best even mogen vervelen heb ik ook vaak gehoord.

    Ik kijk nu meer waar ik tijd en energie in wil steken. Vrijdag vond ik dat ik nog dingen moest doen thuis en wilde ik bijna mijn man alleen laten gaan wandelen met de kinderen. Echter was mijn voornemen mijn gezinsleden prioriteit geven en dus ging ik mee. Het was heerlijk. Die dingen die nog moesten gebeuren, konden best even wachten...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als je je baan kwijt raakt kom je hoe dan ook in een verwerkingsfase terecht van rouw.
    Mensen staan daar vaak niet bij stil.
    Neem daar wel de tijd voor en dat kan best betekenen dat je ook een tijdlang gaat lummelen. Op zich niet verkeerd als je jezelf uiteindelijk maar niet bij de pakken neer gaat zetten ( dat zie ik je ook niet doen :)
    Ik wens je veel sterkte en lees je blog graag ( eerste keer dat ik reageer).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lummelen of piekeren is goed kun je nadenken en kom je vaak tot andere inzichten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Allen, jullie hebben het uitstekend gezien. Lummelen is goed. Toch denk ik, wanneer je in lummelen ook kunt wentelen. Ik zie dat aan mensen die al jaren thuis zijn. Voor half tien niet aanspreekbaar en minimaal één uur 's nachts naar bed.

    Ik hoop dus dat ik iedere dag probeer op tijd op te staan en een goede leuke dagvulling, desnoods dagelijks 's morgens een uur nieuws lezen.
    Maar ook vooral bewegen.

    BeantwoordenVerwijderen