dinsdag, januari 07, 2014

Mijn te verwachten pensioen in 2018 is armzalig


Het totale pensioenbedrag laat me niet los. Enerzijds ben ik blij dat er toch nog wat geld naar mij toekomt. Anderzijds kan ik snel ontploffen als ik hoor wat de op tijd gepensioneerde bejaarden nog steeds hun eindloon ontvangen, met daarin wat correcties van de pensioenfondsen. Hoe durven ze te klagen denk ik dan. Ze klagen niet, maar ze vinden het kennelijk heel normaal, dat ik niet die hoofdprijs klrijg, die zij tot enkele jaren terug ontvingen.

Vanaf maart 2014 ontvang ik 10% deeltijdpensioen. De ontvangen papieren borg ik afgelopen weekend op in de ordner verzekeringen. Schoof  mijn oog nog even over een ouder papier van 2001 in ƒ met levensverwachting 2014 en ik rekende die om naar €.
Sodeju, wat een groot verschil zeg en dan de loonstijging vanaf die tijd. Ik maakte daarna nog een keer promotie. Ik zou nu dolblij geweest zijn met dat in mijn ogen destijds genoemde bedrag.

Afgelopen weekend  zag ik iemand die al vijf jaar van het gepensioneerde leven geniet. Nou , het viel hem ook niet allemaal mee hoor. Pffftttt.

Nu ik binnenkort, naar verwachting over drie jaar en acht maanden van mijn pensioen ga ‘genieten’, iets waarvoor ik toch meer dan 40 jaar gespaard heb en dat nog maar net de 48% van mijn huidige inkomen is. Krijg ik toch een brok in mijn keel, wanneer de bejaarden maar iets durven te zeggen over de hoogte van hun pensioen. En vervolgens vertellen ze mij nog dat ik later blij mag zijn met mijn pensioen, dat, nu ik weet wat de bedragen zijn die zij meenemen naar huis, slechts een schijntje is.

Hoe durven ze!
Ik ben al spinnijdig en ik kan me voorstellen dat de nog meer jongeren weer met scheve ogen straks kijken naar mijn generatie.

Het wordt tijd dat er iets aan de opbouw van de pensioenen gebeurt, maar dan wel graag, nadat ik eindelijk er van kan gaan ‘genieten’.
Het is absoluut al fout dat je telkens wisselt van pensioenfonds, als je wisselt van werkgever. Dat kan echt niet meer.
Ik laat het over aan de ‘deskundigen’ om daarover te oordelen.



10 opmerkingen:

  1. Ik kan me je gevoelens voorstellen. Zelf behoor ik tot de "gepensioneerde bofferts"en realiseer me dat heel goed. Jammer,dat niet meer leefijdsgenoten dat beseffen. Hoewel er ook genoeg mensen zijn maar maar een klein pensioentje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben van plan mijn pensioen zelf te regelen door vermogen op te bouwen en zo laag mogelijke lasten te hebben, want verder schiet het voor mijn leeftijd denk ik echt niet op...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb geen vertrouwen in pensioenfondsen en AOW, daarom wil ik het huis afbetalen en flink sparen. Wij zorgen wel voor ons zelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Pensioen zie ik als een eventueel extraatje. Want zou ik nog AOW krijgen als je op mijn leeftijd bent? Of gaan ze net als nu zeggen vreet je huis maar op, dan vreet eerst je pensioen maar op.
    Vind het oneerlijk dat huurders zo in het verpleeghuis kunnen en weinig hoeven bij te dragen terwijl als je altijd hebt kromgelegen en vervolgens dat geld vrijkomt omdat jij je huis verkoopt je het aan het verpleeghuis kan geven. Terwijl een huurder die jarenlang als een bigspender heeft geleefd een kleine bijdrage hoeft te voldoen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. o geldover wat ben ik het met je eens, wij laten heel heel veel om ons huis versneld af te lossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Volgens mij vergeten veel huizenbezitters dat ze al 30 jaar HRA hebben gekregen en dat veel huurders gewoonweg de middelen niet hebben gehad om een huis te kopen. Verder is het gelukkig nog altijd zo dat een doodskleed geen zakken heeft, kortom waar maken we ons druk over?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Sorry maar ben het niet met je eens niet iedere gepensioneerde heeft een riant eindloon pensioen zal natuurlijk verschillen met het werk wat je gedaan hebt maar wij hebben dus een middenloon regeling die volgens mij de meeste gepensioneerden tegenwoordig hebben. Mijn man heeft 4o jaar gewerkt in het vervoer en heeft nu ( sinds 2011) het riante pensioen van bruto 6300 euro per jaar dus ik denk niet dat je met hem wilt ruilen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik snap helemaal wat je beschrijft, voorlopig is er bij ons nog geen sprake van pensioen zelfs geen pensioendatum!
    Mijn eigen pensioen is een gatenkaas, mijn man heeft straks meer dan 45 jaar gewerkt. (op zijn 18de begonnen), altijd bij dezelfde werkgever; ook hij komt op minder dan 50% van zijn huidige salaris uit en wellicht nog lager door de nieuwe pensioenopbouwwetgeving.
    Hopelijk hebben we dan ons huis afgetaald (zijn we hard voor aan het werk) anders zal het niet op te brengen zijn, zeker niet als de hypotheekrente vanaf 2031 niet meer afgetrokken mag worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Kan me je gevoel goed voorstellen. Ik ben zelf op mijn 16e gaan werken en werk dus nu al 38 jaar. Volgens de formele regeling moet ik nog 13 jaar werken. Op dat moment heb ik er dan 51 jaar opzitten.
    Een beetje zuur is dat wel, natuurlijk. Net als het feit dat er dan niet meer naar eindloon maar naar gemiddeld loon gekeken wordt. Misschien geen punt als je start met een universitaire bul op zak. Maar als je op je 16e tegen een laag loon ben begonnen scheelt dat wel. Boeven zijn het ;-)
    Wees maar blij, dat jij weet hoe je met weinig rond moet komen, en dat je je tuintje hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Anoniem, dat is ook weinig 45 jaar werken en minder dan 50% van het salaris.Ik hoop voor jullie dat jullie huis straks is afgelost.

    Ik zal mijn hele verdere leven moeten leven met die 48% of straks nog minder? Wie weet. Maar na vandaag, een drukke dag gehad te hebben, hoop ik op een relaxt leven.

    @Ari-atari, ik droom van een zeilboot. Maar ik begrijp je helemaal. Ook ik heb jaren naast mijn werk gestudeerd, maar ben er ook eerder mee opgehouden dan jij.

    BeantwoordenVerwijderen