donderdag, januari 30, 2014

Omkeerpunt in het leven

Nog maar weinig dagen en ik sluit het werken voor een baas af. Alhoewel ik nu nog een beetje in de comfort zone zit, er komt geld genoeg binnen en het werk en de collega's zijn vertrouwd, tolt mijn hoofd van de vele mogelijkheden.

De eerste keer dat ik een afspraak in mijn agenda wilde zetten, voor het na-werk-tijdperk, schoot het nog even als volkomen natuurlijk binnen, kan dat wel, lukt dat wel?  Daarna de bevrijdende gedachte, oh ja, het kan en het mag, zomaar op een door de weekse dag naar een andere stad ver uit de buurt en je geen zorgen maken, dat je 's avonds op tijd thuis moet zijn.
O wat een heerlijkheid.

Inmiddels heb ik al een aantal leuke dingen in mijn agenda staan, waarbij ik niet hoef op te letten of  dat wel zomaar kan, of dat het niet te laat is. Wat een vrijheid is dat.

De hoeveelheid geld zal drastisch, dus meer dan dertig procnt minder zijn. Ik ben benieuwd of ik hiermee om kan gaan.
Zolang de WW periode duurt is mijn streven niets van de ontslagpremie te gebruiken, tenzij ik nog weer eens onderwachte onderhoudsuitgaven heb. Dat geld staat trouwens eindelijk morgen op de zakelijke bankrekening.

Daar moeten we ons komend weekend maar eens over buigen op welke spaarrekeningen we dat gaan vast zetten. De rente is belabberd laag voor particuliere spaarrekeningen, maar voor zakelijke spaarrekeningen is het nog beroerder. Het is fijn dat ik een sparringpartner heb die meedenkt.

Mezelf kennende zal ik heus niet stil blijven zitten. Maar de eerste tijd ben ik vast uitgevloerd. Deze periode heeft best wel aan mijn emoties gewerkt.


11 opmerkingen:

  1. Neem er de tijd voor, het duurt echt wel 2-3 maanden voor je afgekickt bent was mijn ervaring. Ik heb ook eenmaal een dag me niet aangekleed. Ging begin van de middag pas douchen, ondertussen wel veel gedaan aan administratieve dingen, en toen dacht ik ach waarom zou ik me nog aankleden, niemand verder in huis en ik hoef de deur niet uit, was een heerlijke ervaring dat dat kon.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Lot, doe je dat nog af en toe? Dat is precies waarvoor ik beducht ben,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je vermaakt je vast wel. Ik hoop dat je snel je draai hebt gevonden.
    Het is misschien niet te vergelijken, maar ik heb me echt geen seconde verveeld thuis. Fijn je eigen dingen doen...

    Maar ik merk wel dat ik een stuk productiever ben als ik 's ochtends de deur uit moet naar school. Dan kan ik opeens wel iedereen eten geven en aankleden voor half negen, wat me in de vakantie dus nooit lukt...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee het was maar eenmalig en ik wist ook dat ik ivm ander huis drukke en onregelmatige maanden tegemoet ging.
    Ik had me voorgenomen om elke dag in ieder geval de deur even uit te gaan, stukje lopen, winkel, brievenbus er is altijd wel wat wat je als aanleiding kunt gebruiken.
    Ben benieuwd hoe het je bevalt. Ik ben volkomen tevreden met niet werken na 46 jaar en geniet er dagelijks van. Ben trouwens arbeidsongeschikt geworden met 61. ik had nog wel willen doorgaan maar lichaam wilde niet meer voldoen aan de eisen van de huidige hectische maatschappij. Scheelt mij natuurlijk ook veel geld en pensioen, helaas het is niet anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het zal wennen worden voor je. Ik ben nu bijna twee jaar geleden gestopt en ik heb er af en toe nog moeite mee. Heel mijn werkzame leven, bijna 45 jaar, heb ik alles moeten plannen en dat hoeft nu niet meer. Toch doe ik het nog steeds. Op tijd uit bed want dan kan ik al vroeg dit of dat klaar hebben. En dat gaat er niet gemakkelijk uit. In de zomer gaat het wat beter dan nu. Ik heb dan de tuin, wat fietsen etc.
    Maar ik zet me er flink tegenin want het verandert toch niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Lot, wat jammer, je hele leven gewerkt en dan arbeidsongeschikt.

    @Lianne, regelmaat lijkt me heel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gek genoeg denk je in het begin dat je een heleboel dingen gaat doen en ondernemen, maar in de loop der tijd raak je zo druk met allerlei dingen, dat de dingen, die je wilde gaan doen er helemaal niet van komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @LegeZakkenVrouw, hoe ontstaat inefficientie, is mijn vraag.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Misschien een tip voor de spaarrente??
    De c*onsumentenbond houdt een renteveiling voor deposito's. Je kunt je geheel vrijblijvend inschrijven tot 16 februari (even bij hun op de site zoeken) en dan gaan zij met banken onderhandelen voor een zo hoog mogelijke rente voor 1 jaar, 3 jaar en 5 jaars deposito's. Niet achtergesteld en met garantiestelling.

    Thara

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Succes!! Ik had zoiets toen ik mijn loondienstbaan opgezegd had en alleen thuis ging werken. Ik dacht ook veel uren meer te hebben, maar merkte wel dat (misschien ook door de druk die zich door de jaren heen had opgebouwd) ik veel dingen onbewust nu langzamer deed. Dus dat is misschien een 'lek'.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Thara, een heel goede tip, alleen heb ik nu een zakelijke rekening. Dat is altijd minder rente.

    @LLmM en jij bent een stuk jonger dan ik! Ik zeg vaak tegen de pensionado's dat ze teveel lummeltijd hebben. Ik ben benieuwd of ik ook veel lummeltijd neem. Het zal best. Ik verlang wel naar wat rustiger aan.

    BeantwoordenVerwijderen