vrijdag, januari 24, 2014

Top consuminderaars in 'Wat ben je waard'

In deze uitzending van Wat ben je waard komt in de tweede helft een jon, pasgetrouwd stel in een huurhuis voor waar ik veel van kan leren.

Hun inkomen is:
1050 werkloosheidsuitkering Bart geschiedenisleraar
 400  kranten bezorgen in de vroege ochtend, zes dagen per week om 4 uur 's nachts opstaan.
1000 salaris Nikki, als inval docente

2450 euro totaal inkomen

Uitgaven
700 huur
220 verzekeringen
 23 sport Bart
160 auto
  90. Energie
 29 hond
  17 telefoon
100. Boodschappen

1410 euro totaal er uit

  1040. euro totaal sparen voor later.

Hun geheim is dit:

Plannen. Alles wordt gepland. Het huishouden, de daginvullomg van de huusman.
Het weekemnu opgeschreven op een bordje op het aanrecht van de keuken.
Vrijwel geen impuls inkopen. Als ze iets willen hebben, dan wachten ze een paar manden met kopen.
Altijd op de koopjes.

Het huis is duidelijk ingericht met het motto 'Less is more'.  Het is geen luxe ingericht huus.

Mij inspireerden ze. De laatste tijd heb ik fors veel uitgegeven, dus de knop moet om, maar ik ben geen echt krent. Krenten is voor mij een geleerde truc.
Volgens mij lukt sparen alleen, als je een doel voor ogen hebt.

Bij Nikki is dat anders, zij spaarde al, vanaf toen ze klein was. Toen ik klein was, vloog het zakgeld mijn handjes al uit en verdiende ik iets bij in het bedrijf van mijn ouders, dan vloog dat geld er ook uit.

Consuminderen is een aangeleerd iets, daarom is weer wat inspiratie vanuit deze uitzending een inspiratiebron,

17 opmerkingen:

  1. Bedankt voor de tip. Ik zat net te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi hi, ik zou de hond de deur uitdoen en van die 29 euro zelf wat meer boodschappen doen;-) vind het knap dat je van 105 per maand kan eten met 2 volwassenen..
    gr. anne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moet er geen water bij?
    Ik vind het een mooi lijstje maar idd wat meer boodschappen nodig hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind dit niet inspirerend maar deprimerend. Je moet niet vergeten te leven als je jong bent. Betekent niet dat je het over de balk moet gooien hoor ik bedoel de gulden tussenweg.
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze hebben samen dat doel, daarom lukt het ook zo zuinig te zijn. Knap hoor.
    Ik heb wel vaker gemerkt dat ieder zijn eigen normen en grenzen heeft bij consuminderen, dat mag gelukkig. Ik heb wel respect voor deze mensen. Misschein omdt ik zo'n stel kende, zeer zuinig levend en op een dag een goedkoop huis gekocht, cash, en opgeknapt. Nu ouders van drie pubers en geen schulden, en studiegeld voor de kids op de spaarrekening. Ze dachten gewoon heel ver vooruit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Teveel type fouten,check je post even eerst....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je bedragen kloppen niet helemal. ik heb het even teruggekeken. Ze komen op uitgaven van 1592.

    Wat ik zo wonderlijk vond bij deze mensen ondanks de netto inkomsten van 1080 (zij) en 1450 (hij) kregen ze volgens de berekening op het laatst 172 euro zorgtoeslag per maand? Dat kan zelfs voor 2013 nooit kloppen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het hele verhaal is verzonnen. Het rammelt aan alle kanten

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nikki had geen uitkering maar salaris. Voor 100 euro boodschappen doen is vlgs mij onmogelijk met 2 man als je gezond wil eten.
    En samen ergens voor gaan?
    Ik vond hem net een afgericht hondje.....

    Het programma heeft amusementswaarde maar is niet informatief.
    De uitzending met Annemiek van het consuminderhuis vond ik erg leuk, maar het financiele plaatje klopte ook niet helemaal. Spaargeld was er meer dan werd gezegd in de uitzending.

    Groet Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Tekstuele fouten aangepast, uitkering Nikki gewijzigd in salaris, en uutzending gewijzigd in uitzending.
    Excusez.
    Bedragen zijn overgenomen van uit de opname in de keuken toen ze de bedragen noemden.
    Hierna haperde de uitzending bij mij op de Ipad,

    Het eetbedrag wijzigde van 100 naar 105 euro.
    Maakt niet uit, ze sparen en ik denk dat op termijn die kinderkamer best gevuld wordt.

    De echtgenoot is niet happy met zijn werkloosheid, dat is duidelijk. Aan het eide van de uitzending besluiten ze toch wat meer te gaan rezen. Daar zie je ze samen 1 zijn en is de echtgenoot in zijn kracht. De energie van het stel is dan zichtbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Vaak ontbreken er in de staatjes posten waarvan ik dan denk:"Hebben ze dan geen kosten voor......?" Ik merkte dat al toen ik nog Genoeg las, dat er altijd wel een lacune zat in iemands huishoudboekje. Bijvoobeeld: Een auto kost nooit 160 euro per maand. Je moet ook rekening houden met afschrijvingen. De post kleding en schoeisel ontbreekt ook net als persoonlijke verzorging etc, etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vond het vooral heel bijzonder dat zijn krantenwijk niet van zijn WW af lijkt te gaan. De WW is toch een aanvulling op inkomen? Toen mijn ex-vriend een uitkering kreeg, was dat ook iets van zo'n bedrag, maar alles wat hij extra verdiende, werd er wel vanaf getrokken.

    Verder vond ik het wel heel knap, maar werd ik er niet echt vrolijk van. Maar dat had denk ik meer te maken met dat zij alles regelde en dat hij zich wat dat betreft heel passief op leek te stellen. Maar goed, als het voor hen werkt, mooi. En sowieso vind ik het goed om te laten zien dat je dus prima kunt sparen en zuinig kunt leven als je jong bent en dat je niet alles tegelijk hoeft. Want ze hadden dus wél een auto en goede fietsen en een leuk huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik vond het item over de waarde van die mannen in de uitzending wel heel erg leuk. Bleken ze een miljoen meer waard te zijn dan ze dachten ;-)

    Ik heb sterk de indruk dat dit programma minder spontaan is dan het lijkt. Wel heel toevallig dat Annemiek in de eerste uitzending zat (een heel bekende in consuminderland) en die mannen zijn volgens mij eerder op tv geweest. Hun huis kwam me erg bekend voor en deed me denken aan een woonprogramma/makelaardijprogramma.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Yelena, ja, dat programma strijkt zomaar in Landgraaf neer, of all places en treft daar beroemde Annemiek, die zomaar spoontaan op dat moment haar portemonne in een muziekman leegkiepert.... Zou die muzikant ook ingehuurd zijn, zo vroeg ik me af.
    Nee, Annemiek wist al dat er twee dagen tv over de vloer zou komen die in een naburig hotel logeerden.

    Die mannen vond ik ook leuk. Geen dure auto's en ander materialistisch spul, maar wel zes keer per jaar een cruise maken. Beleving daar ging het hun om,

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik werd gewoon boos van dat programma. zijn tweeën voor 105 per maand aan boodschappen? Dat is ongeveer 1.50 pp per dag. Als je door omstandigheden gedwongen wordt kan je dat misschien wel een paar dagen doen, maar gezond eten is ten ene male onmogelijk. Klanten voor de voedselbank. En inderdaad, persoonlijke verzorging en schoonmaak middelen, hoe weinig ook, moeten ook betaald. Die zorgtoeslag lijkt ook helemaal nergens naar. Nou ja, genoeg, ik ga zelf maar weer eens aan het consuminderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik vond het eigenlijk een heel leuk en verstandig stel.
    Wat hem passief leek te maken is dat lijstje maar misschien hebben ze dat wel samen gemaakt. Zo hoort dat toch, dat je elkaar steunt en helpt in lastige tijden?
    Als je goed oplet en goed plant is 105 euro per maand aan boodschappen wel haalbaar.
    Ik denk dat het stel nu even op de "spaarstand" staat, ook wat betreft boodschappen. Dat lijkt me logisch als er een grote inkomensdaling voor de deur staat.
    Bijstand zullen ze overigens ook niet krijgen omdat zij al een inkomen boven bijstandsnorm heeft.
    En natuurlijk worden die mensen niet zo van straat geplukt. Maar er zijn ook dingen die niet helemaal kloppen inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Knap dat samen zo rond kunnen komen en goed bekijken wat ze uitgeven. Soms kan je zelfs ook nog besparen op verzekeringen. Finion (www.finion.nl) heeft mij hier goed bij geholpen. Zij kijken en luisteren echt naar jouw wensen en daardoor sluit je uiteindelijk een verzekering af die bij jou past.

    BeantwoordenVerwijderen