maandag, januari 13, 2014

Veel meer mensen zijn nu hypotheekvrij

Eind 2013 zijn veertien % (14%) volledig hypotheekvrij. Aan het begin van de huizencrisis waren dat er 8%.
De eerste keer dat ik die 14% voorbij zag komen, geloofde ik het nog niet. Pas nadat ik de tweede keer dit getal tegen kwam in een onderzoeksartikel, moest ik het wel geloven.

In vijf jaar tijd zijn er 6% meer echte huizenbezitters, die het bloot eigendom hebben van hun woning.

Dat is eigenlijk best fors. Dat betekent voor de regering minder hypotheekrente aftrek, maar gek genoeg heb ik geen juich verhalen gehoord van minister van financiën Jeroen Dijsselbloem. :-)) Het is toch vooral de crisis, de slechter wordende pensioenen en de participatie samenleving, dat we massaal gingen aflossen.

Misschien dat de populaire boeken van Gerhard Hormann Hypotheekvrij en Helemaal vrij er aan bijdroegen.


We zijn er nog niet, maar steeds meer Nederlanders zijn al hypotheekvrij of  zullen zullen volledig hypotheekvrij worden.

9 opmerkingen:

  1. Dat zie je verkeerd. Dat al die mensen wat ze in hun hypotheek hebben gelegd nou uit hadden gegeven. hadden we een veel minder heftige crisis gehad ahum.
    ;-)


    sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben benieuwd hoe het zal gaan. Toen wij in 2008 ons huis kochten kregen we meerdere malen te horen hoe uitzonderlijk we waren, dat we alles wilden aflossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sonja, maar dat kunnen ze dan nu goedmaken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als de bank een beetje wil meewerken horen wij volgende maand ook bij de hypotheekvrijen!!! Maar het kan zomaar nog een paar maanden gaan duren want het is niet te geloven hoe miserabel ze hun werk doen bij "onze" bank! Enfin, ik neem toch aan dat dit jaar de champagnekurk gaat knallen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi aantal. Denk zker dat deze boeken er aan bijgedragen hebben. Maar onderschat ook jouw blog niet. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is zeker een behoorlijke stijging, gaaf zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik denk dat het boek van gerhard hormann er aan bijdraagt dat het aantal hypotheekvrijen in de toekomst toeneemt. Het steekt de mensen die toen al vrij waren en de mensen die nu bezig zijn wel een hart onder de riem. Zelf ben ik ook bezig. Doel tussen 2018 en 2020 vrij te zijn. al ruim 30.000 van 76-77.000 afgelost (daarnaast nog een groot deel eigen geld erin gestopt. ik was al begonnen voor ik de boeken van hormann las. (vrouw, single, 48).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Anoniem, Goed dat je net als ik ook al eerder bent begonnen. Met jouw leeftijd haal je zingend de eindstreep.
    Elk bedrag is gerelateerd aan inkomen, ik ken je inkomen niet, maar maakt ook niks uit.
    Goed bezig.

    BeantwoordenVerwijderen