maandag, januari 27, 2014

Veel sneller dan nu, zou ik mijn boodschappen kunnen doen

Al jaren beweer ik dat het gebrek aan tijd, mijn drijfveer is, om zo direct mogelijk te werken.  Maar eigenlijk zijn er veel losse eindjes die best beter kunnen. Ik ben helemaal niet zo efficiënt bezig.

Zo haal ik mijn boodschappen her en der, totaal niet lean dus. Veel beter is het om je boodschappen in één winkel te halen, met een boodschappenbriefje, of je bestelt je boodschappen via internet en laat ze thuis bezorgen. Jumbo komt binnenkort met ophaalpunten in de buurt van rijkswegen en andere slimme ophaalpunten.

Mijn boodschappen:
De biologische melk haal ik bij een boer die zijn koeien zo lang mogelijk in de wei laat. De melk smaakt beter dan de biologische melk in de winkel. Dat het toevallig ook nog eens dubbeltjes voordeliger is per liter is eigenlijk bijzaak. Ik ben wel blij dat de boer een goede prijs voor zijn producten krijgt.

De kaas haal ik bij de kaasboer en nee, ik schaaf het niet zelf, omdat ik het thuis klaar gemaakte, zelf gebakken brood met de kaas in de kantine nuttig. Zelfgebakken brood? Apart naar de molen, één keer per drie maanden voor diverse soorten meel, havervlokken voor de ochtend muesli en nog wat lekkere dingen er doorheen. Hoe bedoel je, altijd gebrek aan tijd.

De groente komt van de moestuin, dat kost  veel tijd en werk. Vanaf maart tot oktober breng ik daar menig uurtje door. Soms moet ik spullen halen, zoals gedroogde koemest, stro voor de aardbeien bij een boer, bonenstokken voor de heerlijke spekbonen, zaden, potgrond, perkoenpaaltjes van de Gamma, plastic er overheen voor het maken van een kweekkas. vorstfolie voor de toch eerdere kweek van allerlei op de grond. Totaal 152 euro afgelopen jaar kosten aan de moestuin. Maar ja, ik eet dan ook heel veel groente en ook heel veel moestuin. Lekker dat die zelfgeteelde groente is! Efficiënt, nou nee, maar wel gezellig, meestal loop ik familie tegen het lijf en kletsen we wat, doen een bakkie.

Het fruit en de noten van de Turkse supermarkt. Wat heeft die lekker fruit en dan die punt paprika's, jammie. De druiven, lekker. Het fruit is voordeliger dan die van de natuurvoedingswinkel, die trouwens niet in mijn gemeente is gevestigd, maar wel goede kwaliteit. Het is vaak ook voordeliger dan van de groenteboer en net zo lekker, zo niet lekkerder. De noten zijn voordeliger dan die uit de supermarkt of notenbar. Weer een winkel er bij en niet efficiënt.

Het meest inefficiënte was toch wel de hazelnoten die ik op 25 kilometer afstand haalde in de dop notabene, maar wel tien kilo. Die mocht ik allemaal van de doppen afdoen. Het werd hem niet in de kamer, wat een bende werd dat, maar in de tuin, de hamer op die noten, doppen in de ene bak en de noten in een andere, verdelen over de bakplaat en in ruim vijf minuten op 180 graden, vervolgens de noten in een theedoek rollen, om de vliesjes er af te halen. Resultaat lekkere noten, vreselijk vuile theedoek(en).  Het werd meerdere keren herhaald en nog zijn ze allemaal niet op. Het was wel lekker. Een geld besparing, maar dom bezig qua tijd. Het voelde wel goed om zo direct met voeding bezig te zijn.

Vervolgens presteer ik het dan nog om de rest van de boodschappen bij de Aldi en bij Bas van der Heijden te halen. Gisteren ging ik ook nog eens naar de Lidl, omdat ik pas van die lekkere munt kaneelthee had gedronken.

Kruiden haal ik bij de toko. Wat een heerlijke kruiden hebben zij wel niet. Spotgoedkoop. Het zit bij mij allemaal in de kruidenflesjes van I kea en helaas in het plastic bakje van de toko zit altijd meer, dan in het flesje kan. Maar lekkere kruiden?! Jammie. Pindasaus haal ik bij de toko en dan omdat ik zo hard aan het winkelen ben en zoveel tijd daaraan verspil, ook nog maar van die pinda kroepoek.

Nog een struikelblok bij het verhinderen van efficiëntie is dat ik overal de prijzen van weet. Dit is hier voordeliger, dat weer daar. Ik kom soms in de automatische koopstaking, als ik zie dat iets hier of daar zoveel duurder is.

Als ik ooit nog eens echt efficiënt wil shoppen, dan zal ik toch echt mezelf moeten toestaan ruimhartiger geld uit te gaan geven aan de boodschappen.
Gelukkig dat ik binnenkort meer tijd heb en logisch dat ik mezelf nu al afvraag, waar ik straks nog meer tijd aan verspil.
Maar goed dat de meeste winkels niet zo vaak bezocht worden, dat scheelt gelukkig kostbare tijd.

7 opmerkingen:

  1. Dit noem ik geen tijdsverspilling maar ontspanning. En heel bewust met je voiding bezig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je stimuleert de lokale economie...deden maar meer mensen dat.
    De melkboer, de kaasboer, de Turkse fruitboer, de molen...je steunt de kleine ondernemers met echte pure producten. Ga zo door, ga niet over op de bezorgdiensten van grote webwinkels!

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook wij kopen regelmatig bij kleinere ondernemers. Toch zie ik dat niet als tijdsverspilling: als je elke keer brood moet halen, dan kost dat ook tijd,

    Nou doen we het in die zin wel tijdsbesparend dat we vooral supermarkt, molenaar en biologische thuissuper inzetten, met sporadisch een webwinkel (bio amandelen, havermout en peulvruchten), een vleespakket van de boer (eens per jaar) en sons een berg kruiden / sambal enz

    En die minimoestuin is ook gewoon ontspanning hier, die tel ik niet eens mee (is ook klein trouwens).
    De andijvie en prei groeien nu lekker door trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nu je er de tijd voor hebt, ga je ineens nadenken over efficiënt boodschappen doen. Het lijkt mij dat je juist nu extra kunt kijken waar je voordelig terecht kunt. Ik kan me voorstellen dat winkelen niet je favoriete bezigheid is. Dat is het bij mij ook niet. Toch ga ik ook naar de molen en de Turk. Natuurvoedingswinkels heb ik hier nog niet gespot.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Lege zakken vrouw, het is het Moerman dieet waarom ik meer aandacht ben gaan besteden aan mijn voeding. Vegetarisch, de melk van de boer is karnemelk, vier tot vijf liter per week enz.
    Kwaliteit van leven, kwaliteit van voeding, voor de
    Beste prijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik haal ook vaak boodschappen bij meerdere supermarkten voor de bezuinigingen. Maar dat kost inderdaad wel meer tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. de zaken die ik buiten de supermarkt haal, combineer ik meestal met andere "activiteiten". De kaasboer in de polder is een fietsritje - anders blijf ik niet fit. En ik vind de polder veel lekker om fit te blijven dan het fitness lokaal. Om maar niet te spreken van de veel lekkerdere kaas. Als je zo rekent, kost het weinig tijd. En levert t geld op. En geld heb je bij je baas omgeruild voor tijd, dus...

    BeantwoordenVerwijderen