donderdag, januari 02, 2014

Werkwijze van tandarts in Izmir Turkije

Voordat ik definitief besloot om naar de tandarts in Turkije te gaan, trof ik op mijn blog veel waarschuwingen aan. Dit ging fout en dat zou ook fout gaan.
Eén waarschuwing die ik in mijn oren knoopte was, dat Turkse tandartsen niet voldoende water zouden gebruiken.
Ik vind het een prettig gevoel dat ik een drie jaar durende Nederlandse garantie heb, voor het geval er iets fout is gegaan. Ik vind het onterecht dat het slechts drie jaar is.

Iemand waarschuwde me op dit blog, dat Turkse tandartsen onvoldoende water bij het boren zou gebruiken.
Wat heb ik op het waterverbruik gelet. De tandarts vertelde me echter, dat het water dat hij gebruikte ook gedronken kon worden, ook vertelde hij me, dat wanneer hij te weinig water zou gebruiken, de geslepen tanden en kiezen, dood zouden gaan.

Iemand op dit blog waarschuwde me, dat de kronen niet voldoende aan zouden sluiten op het tandvlees. De tandarts vertelde me, dat de werkwijze in Turkije anders is dan in Nederland, dat zij het tandvlees meer sparen en de kronen niet diep in het tandvlees worden gezet.

Ik ben nog niet bij mijn eigen tandarts geweest, dus ik kan het nog niet navragen. Ik schrijf dit blogje dan ook te snel.
Jammer ook, dat ik niet om een extra röntgenfoto van mijn hele gebit heb gevraagd, na het grote werk. De foto had ik hier kunnen laten zien.

De kronen die de praktijk gebruikte kwamen uit Liechtenstein, zo vertelde de tandarts me. Liechtenstein is naast Zwitserland. Op de de website staat Zwitserland

De tandarts vertelde me ook, dat iedere tandarts zijn of haar eigen manier van werken heeft. Ik dacht dus dat ik kronen met zirkonium zou krijgen, maar het zijn alleen porselijnen kronen en facings geworden. Alleen de brug, links achterin mijn mond is ter vervanging van een oude brug, porcelijn met metaal geworden en die is op de Nederlandse manier geplaatst. Precies hetzelfde als de vorige brug dus. Ik maakte fors bezwaar, immers, vroeger, waren kronen niet zo sterk als ze alleen van porselijn waren en deze kronen staan niet op de website. Pas vandaag las ik dat deze porselijnen kronen van nu veel verbeterd waren.

De werkwijze
De tandarts mat eerst de breedte van mijn mond op, in relatie tot het gebit. Tot hoe breed moest het mooie geheel komen. Dat was breed. Breder dan gedacht. Ik simpele ziel, dacht, nou dan doe je er toch een paar minder.
Pffttt, fout gedacht. Esthetiek dat is heel belangrijk. Bij het minste of geringste foutje moet de kroon opnieuw gemaakt worden. In de praktijk zelf is een tandtechnieker aan het werk.

Enfin, bij de definitieve afspraken, werd het definitieve behandelplan gemaakt, in aanwezigheid van de
tandarts, assistente, manager van de kliniek, de Nederlands sprekende hostess en de speciaal in dienst genomen Nederlands geboren Turkse. Het behandelplan zag ik links op het beeldscherm, naast de behandelstoel waar ik in zat.  Nu komen er op zo'n ochtend veel info op je af. Dat allemaal in een uurtje.

Dan gaat het over het betalen, het stukje boter bij de vis. De manager begint daar over, terwijl hij links achter je rug en de Nederlands sprekende Turkse.  Vijftig procent vandaag en 50% aan het einde van de week. Er werd ook gezegd, dat ik gratis de week in het hotel zou verblijven, vanwege de winter aanbieding. Doe je dit in de winter, dan heb je het hotel gratis.

Het werk gaat beginnen en ik wachtte tot de tandarts de behandelstoel naar achteren zou schuiven. Dat gebeurde niet. Hij blijft omhoog staan. De tandarts staat alle uren naast je en gaat er geen moment bij zitten.  Dat was flink onwennig, maar eigenlijk ook wel handig. Immers als je ligt komt al het water al gauw achter in je keel. In Nederland tel ik altijd tot 10 of 12, en dan is het weer even rusten, slikken en doorgaan. Dat probleem bestaat niet  als je rechtop zit.

Als er ook maar 1 miniscuul probleempje is, wordt kennelijk met een druk op de knop achter me, de hostess er bij geroepen. Uitleggen en waarom dit, en waarom dat.

Ik kan je vertellen het is meerdere keren voorgekomen. Iets dat de tandarts toch anders wilde, omdat een Nederlandse tandarts ooit in mijn hoektand die te ver naar voren stond een wortelkanaal behandeling had ondergaan en er zat een stift in. Volgens mijn Nederlandse tandarts was dat toen de enige mogelijkheid om de kroon rechter te zetten. Hij vroeg eerst aan een collega die gespecialiseerd is in stiften, wat hij van de stift vond. Deze collega vond hem nog goed. Geen probleem en het werk ging door.

Hij vroeg of ik bij de linker hoektand ook een stift wilde. Ik kan je vertellen, ik wilde het niet.
De hostess kwam als een duveltje uit een doosje, de kamer in. Hij legde zijn vraag voor aan haar en ik vertelde haar, dat ik het niet wilde, omdat de Nederlandse tandarts er niet in geslaagd was de kroon goed te plaatsen. De hoektand stond nog steeds vooruit. Het tandartsenfeest ging niet door.

Ik moet ook vertellen dat de eerste verdovingsspuit, wel heel gemeen geplaatst werd. Mijn hoofd schoot de andere kant op. De verdoving lukte niet. Ook toen werd de hostess er bij geroepen. Ik vertelde haar, dat hij volgens mij in mijn wang had gespoten. Het deed te zeer. Hij vertelde vervolgens via de hostess, dat hij op een plek had proberen te spuiten, waar veel zenuwen waren.
De volgende keren heeft hij voorzichtiger gespoten.

De tandarts spreekt wel wat Engels, maar slechts een beetje, en ja, inmiddels weet ik ook dat het Nederlandse woord kroon ook in het Turks kroon wordt genoemd. Het is fijn iemand te hebben die de taal goed beheerst bij tandarts-zaken.

Het verwijderen van de oude kronen en het slijpen gebeurt de eerste dag. Een serie noodkronen komen er voor in de plaats. Twee dagen later vindt de eerste proef plaatsing plaats en dan wordt er nog wat bijgewerkt, dan vindt de tweede proefplaatsing plaats. En o, heden ik zag een kleine minuscule oneffenheid. De tandtechnieker kon weer aan de gang. De volgende dag werden ze allemaal geplaatst en dat duurde nog langer dan het werk van de eerste dag, het slijpen en verwijderen van de oude kronen. Omdat die kleine oneffenheid aan een kroon nog niet klaar was, moest ik nog een dag even langs komen voor de laatste kroon. Ook voor deze oplossing kreeg ik een noodkroon.


Hier nog enkele links naar andere tandarts reizen naar Turkije:Dentalreizen.comTandarts Turkije Medicaltravelservice Dentperfect  TandCorrect

In het Ad stond in 2012 al een stukje, dat Nederlanders dol zijn op Turkse tandartsen.

Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke reactie van mijn tandarts. Ik heb deze actie al begin 2013 met hem doorgesproken. Hij vroeg me of er garantie was. Ik vertelde me dat die in Nederland aanwezig is. Toen had hij geen problemen.

Graag zou ik een röntgenfoto toe willen voegen aan dit blog. Helaas ben ik vergeten te vragen om die in Turkije achteraf te laten maken en mee te nemen.
Het is me ook niet gelukt om een röntgenfoto vanuit Nederland mee te nemen naar Turkije.

Mocht er nog een tandarts, tandartsassistente zijn of haar vraagtekens plaatsen in de 'reactie, of op een andere manier opbouwend kritisch zijn, ik hoor het graag. Als het comment uit de tandheelkunde hoek niet opbouwend kritisch is, of kort door de bocht zonder achtergrond informatie, dan verwijder ik die reactie.

Update: 22-3-2013: De Nederlandse tandarts vond het werk goed uitgevoerd. Het was weliswaar anders dan in Nederland, maar het was goed gedaan. Lees het verslag hier.

16 opmerkingen:

  1. Goh, moet ik eens in gedachte houden als m'n kroon vervangen moet worden. "Schat, in Turkije is het veel goedkoper maar jij wil nooit meer naar Turkije. Maar. om geld te besparen, ga ik wel een paar daagjes alleen".
    Zag al dat die vlieger niet op gaat, je moet een minimaal bedrag uitgeven voor je hotel gratis is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Moneypenny. Hotel kostte bij mij slechts 250 euro. Het hotel vond ik normaal,, alleen de omgeving van het hotel, op drie minuten loopafstand van kliniek, afschuwelijk.
    1 kroon is te weinig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het heel erg mooi gedaan!
    Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Interessant dat je deze ervaringen deelt! Het klinkt goed. En ook dapper dat je de stap hebt durven zetten ondanks alle enge comments.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is wel goed geregeld met de hostes. Ik zag voor me dat je daar alleen heen ging en met handen en voeten je verstaanbaar zou moeten maken. Tenzij je zelf Turks kan of de tandarts Engels.

    Ik had al gezegd dat het er heel mooi uit ziet, het is je zeker de moeite waard geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat goed dat er getolkt werd. Beide partijen kunnen zo precies uitleggen wat ze bedoelen.
    Ben benieuwd wat je tandarts er van vidt, maar je verhaal klinkt al goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Alleen, dank, ik wilde graag een stuk schrijven, dat ook volgend jaar, nog als informatiebron kan dienen. Een best intensief stukje werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig resultaat en ik ben benieuwd hoe de mening van jouw Nederlandse tandarts is.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Kennissen van ons kochten een 2 de hands auto met een gratis weekend in Parijs. Van die auto hebben ze niet veel plezier gehad, nogal wiedes, ze hadden zich op de auto moeten concentreren en het gratis weekeinde in Parijs moeten vergeten. Maar euhh leuk zo'n doe het zelf tandarts behandeling ik hoop dat je er mee toe kunt de komende 25 jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ze hebben het wel heel erg mooi gemaakt hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je verhaal klinkt goed. Ben erg benieuwt wat de tandarts ervan zegt!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Kom, de tandarts vind het goed gedaan. De mondhygieniste is ook tevreden

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heb een offerte op laten stellen bij tandcorrect. Hmm buitenland heb toch nog twijfels. Wie weet of tandcorrect goed is. Anders eventueel advies met een andere clinic.
    B.v.d.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. 4S travel in Alkmaar. Krijg nog steeds complimenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wow die had ik nog niet gezien. De website zelf al is veel professioneler. Ik ga morgen gelijk een afspraak maken. Super bedankt.
    Ps vandaag wel wat geschrokken gereageerd op de bom in Istanbul.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een tuinman? Kan haast niet missen ik ook lol. Nogmaals bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen