zondag, januari 05, 2014

Willen we nog wel vlees eten na de vleesschandalen

Duizend mensen werden gevraagd naar hun mening over de vleesschandalen

- 500 mensen hebben weinig vertrouwen, een gat in het vertrouwen werd er gezegd.

- 500 mensen denken dat bedrijven rommelen met dierenwelzijn, transparantie en hygiëne.

82% van de geënqueteerden heeft zijn/haar aankoopgedrag niet aangepast.

We vonden het erg, en o schande en toch kopen we net zo makkelijk gewoon vlees.

Wat is er toch een verschil, tussen wat we zeggen en wat we doen.




13 opmerkingen:

  1. Sinds een paar maanden ben ik anders gaan eten. Ruw weg kun je zeggen dat ik geen tarwe meer eet. Ik wil liever een kleiner stukje vlees eten van betere kwaliteit dan de zooi die je in de supers kunt kopen. Ik heb dus laatst een enorme bestelling bij OK vlees gedaan. Voornamelijk rundvlees en wat varkensvlees van biologische oorsprong. Over een paar weken (dan is de vriezer wat leger) ga ik nog wat biologische kipproducten aanschaffen. De patés waren echt verrukkelijk! Het eten van vlees wissel ik af met vegetarische maaltijden. Gisteren een heerlijke stoofpot gemaakt van linzen en quinoa. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb wel mijn koopgedrag aangepast. Ik kocht al biologische maar nu dan ook via internet bij een slager die extra aandacht besteed aan transport van de beesten naar de slachterij en tijdens de slacht zelf. Dit omdat ik niet goed werd van al die fraudeverhalen en hoe er met beesten wordt omgegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Ellen + @Spaarcentje, ik eet vegetarisch. Heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helaas zou de 82% er aan mee kunnen werken,dat de voedselindustrie gewoon haar smerige gangetje blijft gaan. Gelukkig zijn er alternatieven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik koop mijn vlees bij een keurslager. Ik weet dat het vlees goed vlees is. Het rund komt van geselecteerde boeren en de runderen hebben een goed leven gehad met niet of nauwelijks medicatie. Ook de huisvesting van het dier is diervriendelijk. MIJN keurslager kan dit garanderen. Ik ga niet in discussie, je raakt hierover toch niet uitgepraat met 'tegenstanders'.Ik eet niet heel veel vlees maar het vlees dat ik eet moet 'goed/diervriendelijk' zijn. Het blijft een lastig verhaal wat is diervriendelijk......... maar vegetarier zal ik niet worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik eet weinig vlees, en als ik vlees eet dan het liefst de beste kwaliteit. Ik eet liever minder of geen vlees.
    Maar dit deed ik al voor de vleesschandalen, omdat de massaproductie van vlees (en de gevolgen daarvan) mij niet aanstaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik koop ook heel weinig vlees. Ik had alleen geen nieuws nodig om te beseffen dat er voor de dieren niet zo heel goed gezorgd wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat ik me dan wel afvraag hoeveel van de reageerders hebben daadwerkelijk een tijdje meegewerkt op een gewone boerderij om te zien hoe men echt met de dieren omgaat?
    Of werken jullie hetzelfde als de hardwerkende boeren die jullie nu aantijgen: de kantjes er af en frauderend?
    Waar is het vertrouwen in de medemens gebleven, want als jullie anderen niet vertrouwen, hoeven anderen jullie ook niet te vertrouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Sinds ik weet dat rood vlees eten bijdraagt aan slokdarmkanker, en sinds mijn partner (53) slokdarmkanker heeft,kan ik niet genoeg waarschuwen tegen het eten van rood vlees! Ongeacht waar het vandaan komt en hoe keur-ok, of wat dan ook het is.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben 10 jaar vegetarier geweest, nu ben ik flexitarier, we weten ca 3 keer in de week vlees of vis, de rest vegetarisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik eet 1 x per week vlees en 1 x vis. En bij het vlees als het kan biologisch. Liever bio dan elke dag vlees. Helemaal vegetarisch is de volgende stap, maar zover ben ik nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @allen, wat een leuke veelzijdige reacties. Eigenlijk ging het er mij om, dat we altijd onderscheid moeten maken tussen wat we zeggen en wat we doen.

    BeantwoordenVerwijderen