dinsdag, februari 04, 2014

Bijhouden van inkomsten en uitgaven levert de grootste winst op

1/3e van de Nederlanders houdt zijn uitgaven bij in een digitaal kasboekje, van de bank of van www.cashflow.nl of die van www.afas.nl. Die huishoudboekjes zijn ook gratis.

Cashflow geeft een prognose van uw saldo-ontwikkeling en Afas geeft inzicht in de verwachte pensioen opbouw. Er zijn veel instapmodellen van online huishoudboekjes die gratis zijn.

Voor een IT manager was het destijds schrikken toen hij zijn inkomsten en uitgaven voor het eerst in kart bracht met een digitaal huishoudboekje. Hij werd gedreven door een naderende veranceringen in zijn financiële omstandigheden; een nieuw huis en onzekerheid over zijn baan.

Dit inzicht bracht hem tot de volgende beslissingen. Hij ging voortaan in een stacaravan en af en toe zelf koken en liet de hotel vakanties achter zich.

Gerjoke Wilmink van het Nibud vertelt dat de behoefte aan grip op geld is toegenomen tijdens de crisis.
Tja, lijkt me logisch.

Toch valt het gebruik van de digitale kasboekjes tegen. De meeste mensen zien op tegen het invullen van alle gegevens. Dat kost veel tijd en energie.
Wanneer je dat allemaal hebt gedaan, dan kost het nog maar weinig tijd.

Voor mij hoeft een digitaal kasboekje ook niet zo nodig. Wanneer ik het spreadsheet invul en inricht zoals ik wil, blijft het jaren na dato nog steeds terug te vinden. Stel dat het bedrijf dat het digitale huishoudboekje geeft, vertrekt, of er later alsnog geld voor wil hebben. Of dat je dat instapmodel ontgroeid bent, wat dan?

Vind je excel lastig, neem dan een schrift. Niks mis met een schrift. De hoofdzaak is dat je je inkomsten en uitgaven bijhoudt.
Als ik terug denk aan wat mij het meeste geld opgeleverd heeft, dan is het gewoon het stomweg invullen van de inkomsten en uitgaven. Weten wat er in komt en wat er uit gaat.

Uitrekenen wat je werkelijke uurloon is, door je netto inkomen inclusief vakantietoeslag, overwerk, 13e maand te delen door het werkelijk aantal uren dat je weg bent voor je werk eens in kaart te brengen. Als je dat bedrag weet en je wilt iets kopen is het handig om te weten, hoe veel je daarvoor moet werken.

10 opmerkingen:

  1. ik heb afas ook een tijdje gebruikt, ik ben er mee gestopt excel werkt voor mij veel beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb afas ook een tijdje gebruikt, ik ben er mee gestopt excel werkt voor mij veel beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik gebruik heel ouderwets pen en papier.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik gebruik al jaren excel. bevalt super. heb online huishoudboekjes geprobeerd, maar vind het niets. kan er niet uit aflezen wat ik wil. en dat kan ik met excel wel omdat ik het aan kan passen aan mijn wensen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind zo'n programma ook niet fijn. Laat mij maar lekker Excellen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sinds januari ben ik ook exact aan het bijhouden wat ik waar aan uitgeef. Boodschappen ook uitgesplitst in zuivel, groente, vlees, brood drogist etc. Ik had namelijk geen idee, is leuk om te doen en na 3 maanden vind ik het weer voldoende en is het niet langer nodig, maanden verschillen niet zoveel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij houden alles gewoon bij. Op papier. Eerst de plussen daarna wat er per maand af gaat en de extra's vak. Geld en 13maand.
    Zie nu naar 3xextraaflossen dat we steeds meer overhouden.
    Maar in mijn omgeving zijn er weinig die het zo doen meer van maand tot maand leven. Overzicht wat is dat! Buffer maken/hebben dat lukt niet als je alles opmaakt.
    Oja wij leven zeker niet zuinig maar hebben wel geld, overzicht, en gaat steeds beter

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik gebruik al vele jaren excel. Heb diverse programmaatjes geprobeerd, maar dat is niet mijn ding. Daarnaast houd ik gedurende de maand op papier bij wat ik uitgeef en waaraan.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lees 'de cirkel' eens... dan ben je voorgoed genezen van het vastleggen van gegevens bij een bedrijf ;-)
    spreadsheet, papier, blocnote, achterkant van een tijdschrift... het maakt niet uit als het je maar helpt met het financiele overzicht

    BeantwoordenVerwijderen