maandag, februari 17, 2014

De economie trekt aan aldus CBS

Waar kun je dat aan afleiden in de reële economie?

Iets meer banen, duizend stuks meer dan een jaar geleden.
Meer  investeringen van 5,3% hoger.
We exporteren 0,4% meer

Wij consumenten besteden 0,8% minder en de overheid besteedt 0,6% minder.

Met de hoeveelheid  banen is iets vreemds aan de hand, aldus het CBS:

Vrijdag 14 februari schreef CBS twee artikelen, namelijk deze, waarin de hoeveelheid banen was 8 duizend minder dan in het derde kwartaal, maar in het derde kwartaal daalde de hoeveelheid met 41 duizend banen.

In dit persbericht van CBS op vrijdag 14 februari zijn het er 3 duizend openstaande vacatures meer dan een kwartaal eerder.




Merken jullie al wat van de aantrekkende economie?

3 opmerkingen:

  1. Industrie trekt duidelijk aan. Dat zien ook de technische uitzendbureaus. Mijn man kon in januari zelfs kiezen tussen 2 banen in de industrie. En hij is 49. Ook zijn collega's die samen met hem ontslagen werden vonden weer werk binnen 2 maand.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anoniem, fijn. Het klopt inderdaad. Werkgevers willen liever geen personeel in vaste dienst, dus de uitzendsector floreert. Ik verwacht zelf niet aan de slag te komen :-)) Vind ik helemaal niet erg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik nog niet. Ik ben wel blij dat de overheid minder uitgeeft!

    BeantwoordenVerwijderen