zaterdag, februari 08, 2014

De eerste dag werkeloos thuis

Vrijdagmorgen toog ik rond zeven uur naar buiten om de vlag uit te hangen. Dit is dus mijn gevoel: ' de vlag uithangen'.

Al een paar weken had ik last van mijn heupen. Als ik 's morgens mijnbed uit kwam kon ik met moeite en veel pijn een paar stapjes doen. Gaandeweg de dag werd het beter. Afgelopen week maakte ik voor vrijdagmorgen kwart over tien een afspraak met de masseuse. Wat een heerlijkheid om gewoon overdags een afspraak te hebben!

Alleen op vrijdagmorgen had ik veel minder last dan daarvoor. Alsof er een loden last van me was afgevallen. Nog maar een derde pijn zeg maar. Niks moeilijk stapje voor stapje
Na drie kwartier massage liep ik lekker naar huis terug en ik heb nu vrijwel nauwelijks last meer.

Onderweg terug belde mijn nieuwe werkgever, het UWV. Afgelopen woensdag vroeg ik WW aan. Ik stond al sinds december ingeschreven. WW vraag je zes weken voor de echte ontslagdatum aan. Dat staat aangegeven op de website vanaf welke datum de WW aangevraagd kan worden.
Ze vroeg of mijn salaris in januari omhoog was gegaan en ja ik heb 1,5% er bij gekregen. Ze ging rekenen en nee, het had geen invloed op de hoogte van de WW uitkering. :-P Ik krijg het maximum WW.

Bij het aanvragen van de WW zie je op een rij de salaris-bedragen staan die in 2013 werden uitbetaald. Dat was een klein momentje dat ik dacht, zo hoog wordt het nooit meer, en ook, was het zoveel bruto per maand? Tja, ik kijk vaak toch alleen naar het netto bedragen.
Toen kwam het gevoel, jammer dan, kan het mij boeien, de vrijheid is me veel waard.
Dit gevoel werd mede ingegeven door het bedrag dat nu op de zakelijke rekening was bijgeschreven.

Het vrijheidsgevoel is ook, dat ik gezond het werk heb verlaten. Als ik zo om me heen kijk, weet ik dat ik geluk heb, om met veel energie aan de rest van mijn leven te beginnen.

Op 17 maart krijg ik al mijn vier wekelijkse maximum WW bedrag. Dat terwijl ik op 25 februari mijn laatste salaris, inclusief vakantiegeld en dertiende maand heb ontvangen.

De mevrouw van UWV informeerde ook naar de uren van de B&B waarvoor ik vier had opgegeven. Eerlijk gezegd heb ik dat nog nooit oogeteld. Dat is toch afhankelijk van het seizoen, van de gasten. Whatever. Eerlijk gezegd, nooit zo precies geteld.  Het zijn werkzaamheden die er zo'n beetje tussendoor gaan.

De rest van de vrijdag heb ik gelummeld. Pas vandaag kreeg ik weer wat van de energie terug. Het zal nog een poosje duren.

Aanstaande woensdag gaan we definitief beslissen hoe ik het geld ga laten renderen.
Ik zag dat Rabobank veel geld nodig heeft, de deposito ook zoor zakelijke rekeningen loopt tot 4,1% en van Lanschot geeft 3,95%.  Vaak ontvang je minder rendement op zakelijke spaarrekeningen, dus ik ben blij verrast. De rente kan zeker bij de Rabobank maandelijks worden uitbetaald.

7 opmerkingen:

  1. Raar en leuk en fijn hé niet werken, heel anders dan een vrije dag. Duurt wel een tijdje voor het een beetje went, soms heb je het gevoel van "wat zal ik nu eens met mijn tijd doen" en een andere keer "hoe vond ik de tijd om nog te werken ook".

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat zijn je klachten in je heupen, is het artrose?

    Sterkte in ieder geval!

    groeten van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn,dat de ontspanning je pijn vermindert. Ga genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het lijkt me een vreemde gewaarwording, elk dag opstaan en naar je werk gaan en dan nu niet meer. Geniet van je dagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @IAnoniem, Marijke, geen idee of het artrose is. De masseuse is all round kent veel dingen van het lichaam.
    Het gaat al een stuk beter.
    Ik denk dat er wel iets is, maar ja, denk ik dan, ik heb tot nog toe geen last van hoofdpijn, buikpijn, slik zelfden iets. Wel eens last gehad van rug, maar dat is ook al weer anderhalf jaar geleden.
    Ik wijt het aan de spanningen op het werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Worden de inkomsten van je BenB niet van je ww uitkering afgetrokken?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Robb, als je naast je werk al een tweede inkomen had, heeft dit geen invloed.
    Pas wanneer je een nieuwe baan start, wanneer je in de WW zit, heb je een probleem.
    Vergeten dit blog uren aan te geven. Ze hamerde nogal op de 40 uur. Ik werkte vier keer negen.

    BeantwoordenVerwijderen