woensdag, februari 26, 2014

De vraag: Beleggen of niet Beleggen en lezing van Eric Mecking

Nog steeds nam ik geen besluit wat ik ga doen met mijn ontslagvergoeding.

Gisteravond bezocht ik een lezing gegeven door de historicus/ econoom Mecking in Amsterdam, over Goud, zilver en andere materialen van moeder aarde.
Gelukkig kwam hij ook toe aan zijn eerdere boek 'Deflatie in aantocht' uit.

Hij toonde een grafiek van de hoeveelheid mensen van 49 jaar afgezet ten opzichte van jaartallen.
Zijn stelling is dat de meeste uitgaven worden gedaan zo rond je 49e voor gezinsuitgaven, zoals studerende kinderen, verhuizing naar een groter huis enz.
Omdat het aantal geboorten sterk stagneerden is nu de periode aangebroken dat er niet zoveel mensen van die leeftijd zijn, waardoor de uitgaven aan de economie zullen stagneren.

Hij toonde veel grafieken, en onder meer een grafiek over de sterk opgelopen koersen in de VS. Op basis van Technische Analyse zou blijken dat er binnenkort een stevige correctie te wachten staat in de VS.

Het volgende pijnpunt dat te wachten staat, is de oplopende schulden bij de overheden. In Griekenland heerst nu depressie en in Portugal deflatie. Dat kan hier ook, volgens Mecking.

Deze grafieken deden mij besluiten: ' liever weinig spaarrente, dan beleggen'.  Na de lezing liep ik naar hem toe en vertelde dat zijn lezing mij had overtuigd dat beleggen, zelfs via vermogensbeheer bij Alex niets voor mij was.
Maar hij reageerde enthousiast, 'beleggen bij Alex.nl is een goed ding'. De computermodellen voor Technische Analyse bij Alex sluiten emoties uit. Altijd winst, maar ook hoge kosten, veel mensen die er werken, maar ook studenten werken er aan de telefoon.

De beleggersmarkt is veranderd, en ik heb het niet meegemaakt. Binaire opties?? WtF is dat?  O, gewone opties, zoals vroeger. Mijn motto: 'Met een put zit je goed'. Alex was al bijzonder, toen volgde Binck en nu zijn er nog meer, zoals hier staat.
Al die nieuwe brokers IG Group Markus.

Alex.nl belegt vooral in Nederlandse aandelen en als de koersen sterk onderuit gaan, dan gaat Alex liquide in obligaties, voor zover je dat liquide kunt noemen.

Beleggen is ook gebaseerd op hebzucht en angst. 'Greed is good'.

Vandaag echter schreef  Econowiser een blog en het advies Meesman fondsen.
O, ja, Meesman, het blog van Erica Verdegaal die ook Meesman adviseerde, vanwege de lage kosten en niet de vergeten de tonnair van 'Sparen, besparen blogspot.com'.  Zij belegde ook via Meesman.

Meesman, de fund zonder fratsen, die je niet rijker beloven te maken dan je bent, en ook de verliezen durven te laten zien.

Waarom ik niet eerder dacht over Meesman??? Nou ja, ze zijn minder dan 10 jaar bezig en ze zijn gestart op het moment dat ik zo'n beetje stopte met beleggen.
Het zou kunnen passen bij mijn strategie. Rustig blijven, me niet druk maken, niet de koersen zenuwerwijs volgen. Bij Meesman kan ik mezelf laten uitkeren zonder moeilijk te doen.

Ook voor mensen die geen BV hebben, maar willen banksparen voor pensioen of lijfrenteverzekering is beleggen via Meesman een goed advies. Jongeren die de beloften van een participerende regering naast zich neer willen leggen en zelf voor hun pensioen willen zorgen, is Meesman een goed iets. Weinig kosten. Wil je voor je pensioen, dan moet je zowel in een obligatie alsook in een aandelen fonds

Morningstar geeft van vijf van de fondsen een grafiek weer.


3 opmerkingen:

  1. Interessant!
    Als die correctie er echt komt en de koersen flink onderuit gaan, gooien wij nog grotere bedragen in onze indexfondsen. ;-)
    En als de deflatie komt, dan hebben we een goed gevulde spaarrekening en kun je veel meer kopen voor je geld.
    Dus: ik ben positief alom!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zei Eric Mecking over olie en de nieuwe bubble.
    Dat de oliewinning te duur wordt om gerealiseerd te worden en dat daardoor de aandelen olie te duur zijn?
    Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Joke, ging niet over olie, met name TA zilver en goud en deflatie ja, of nee.
    Promotie van zijn laatste boek. En verwacht een neergang van de beurs in maart op grond van TA.

    BeantwoordenVerwijderen