maandag, februari 17, 2014

Een kasboekje bijhouden

Peter Verhaar, de oprichter van de bank Alex.nl vertelt in dit  interview op 9:46 minuut van donderdag 15 maart, dat hij (geboren in 1952)  al sinds zijn 18e jaar een kasboekje bijhoudt van wat hij uitgeeft en van wat er binnen komt.

Peter Verhaar denkt dat hij dit doet, omdat hij werd opgevoed in een tijd, waarin het niet echt ruim was qua uitgaven, hij is zo opgevoed. Bij hem thuis was er een groen bakje waar de muntjes voor licht en water in gingen.

Hij  haakt er als volgt op in, als meer mensen hun uitgaven goed hadden bijgehouden, dan waren de consumenten vast niet te lichtvaardig in allerlei producten gestapt.

Ik herinner me, dat in tijden waarin ik me niet lekker voelde, waarin ik grote spanningen heb, het bijhouden van de financiën moeilijk is.
Voor mij gold dan, dat ik voortborduurde mijn administratie.

Twee bankrekeningen, waarbij 1 voor de vaste lasten, waarop 1/12e van de totale vaste lasten in een jaar wordt gestort mij gewoon op de been houden. Geen zorgen.

De tweede bankrekening voor privé uitgaven is plezierig, omdat je dan gewoon weet wat je uit kunt geven. Deze is bij ING en wel zo prettig, om via Ideal je uitgaven te doen. Bij ASN moet je de code achterop je digipas aangeven.

1 opmerking:

  1. Ik zou mijn kasboekje inderdaad ook best wat beter bij mogen houden. Een mooi voorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen