vrijdag, februari 07, 2014

Het afscheid

Gisteren was dan het lang verwachte afscheid. Een collega die ook al veel jaren voor het bedrijf werkt, maar op een heel andere werkplek in het bedrijf, zei me: ' Zoveel collega's vertrekken zomaar, zonder dat je er iets van hoort, dat moet jij niet doen, met stille trom vertrekken'.

Ik dacht na, en tegenover onze werkplek, zeg maar rustig gebouw, is een hotel restaurant gevestigd, dat bijzonder populair is in Rotterdam en de rest van Nederland. Beroemd, zeg maar, het is een hotspot voor uitgaand Nederland.
Het wordt gebruikt voor vergaderingen, lunches, borrels. Niks verkeerd met deze plek.

Hier hield ik gisteren mijn afscheidsreceptie en mijn jongste zus en zwager waren er bij. Fijn was dat. Wanneer ik een cadeau ontving, kon ik het zo aan haar geven en zij lag het weg.
Cadeaus? Jazeker, volgens mij kan ik minstens een kwartaal lang wekelijks een fles wijn open trekken.  Kleine cadeaus waren er ook, in de vorm van een gedicht, een klein beeldje,  een kaart enz.
Van mijn werk ontving ik representatiegeschenk, een grote kaart waarop mijn naaste collega's iets schreven en als je het open doet, hoor je een liedje waar in veel talen gedag wordt gezegd/gezongen. Grappig.

Veertien dagen terug werd me verteld dat ik voor ruim tweehonderd euro cadeaus mocht uitzoeken.
Na overleg reed ik naar Artihove bij Rotterdam en koos daar het beeldje 'De groet' uit. Ik zocht op internet naar reviews van e-readers en toen koos ik de allerlaatste e-reader van Kobe met een hoes uit.

Het beeldje is door Artihove met een persoonlijk plaatje voorzien: ' mijn naam en bedankt voor je inzet gevolgd door de naam van het bedrijf.

Er waren zoveel mensen, dat ik zo gewend was aan handen schudden en kussen, dat ik op het laatst zelfs de fotograaf kuste. Oeps. De fotograaf heeft vroeger ook bij het bedrijf gewerkt. Aan hem had ik al verteld, dat ik geen opgeprikte foto's wilde hebben, ik was best wel zenuwachtig, toen ik er vooraf over nadacht. Het is me allemaal erg meegevallen,

Mijn huidige sr. manager had een toespraak gemaakt, zo begreep ik, omdat de secretaresse opeens allemaal dingen van me wilde weten. Ik toog naar hem toe en vertelde hem, dat wij nog niet zoveel van elkaar wisten en dat hooguit twee minuten wel genoeg was.

Het dilemma, moest ik ook wat zeggen op de receptie. Ik heb mijn vrije woensdag daarvoor gebruikt. De plek van de receptie is akoestisch slecht, bijzonder slecht door de hoge plafonds en rumoerig, de secretaresse vroeg of ik ook wat wilde zeggen en ik vertelde haar, als de manager slechts twee minuten sprak ik ook niet meer dan twee minuten zou gebruiken.
Zo gezged, zo gedaan. Meer dan de helft van de goedpgemeente heeft niet verstaan wat er gezegd werd en ik hield het beeldje met het plaatje lang genoeg omhoog, zodat iedereen het kon zien en natuurlijk wij weer op de foto werden gezet.

Vandaag had ik e-mail contact met een aantal van mijn naaste collega's die om mijn telefoonnummer en e-mail adres vroegen. Simpel zei ik, ik sta in het telefoonboek, inclusief e-mail adrs en zoveel mensen met de achternaam Beginnen zijn er niet, dus je vindt me zo.
Mijn collega's vertelden, dat ik er zo gelukkig uitzag. Het spetterde van me af. Een andere vrouw vertelde me dat ik de laatste weken constant lachend over de gangen liep. Anderen wisten hoe ze me blij konden maken, door simpelweg te vragen: ' hoeveel dagen nog'?
Dan verscheen als vanzelf een brede glimlach op mijn gezicht en ik vertelde dan hoeveel dagen voordat ik ' niets ging doen'.
Toch hoor ik al zolang bij het meubilair, dat afgelopen dinsdag een collega mij op de gang vertelde wat de oplossing in de toekomst was voor een software probleem, omdat dat zo logisch aanvoelde om mij dat te vertellen. Ik antwoorde toen: 'Dat ga ik in de toekomst zo doen'. Toen viel bij haar het kwartje.'  We lachten en gingen high fivend verder.

Vandaag ontving ik ook een uitnodiging van de naaste collega's om begin maart samen sushi te eten in Rotterdam en ik ga gewoon mee,
Eind februari naar de musical 'Soldaat van Oranje' met andere collega's.

9 opmerkingen:

  1. Hartelijk gefeliciteerd met de start van het begin van je verdere leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed om te horen dat het ook deze manier kan. Er blijkt een hoop waardering uit. Hartelijke groet, JulieJulie (Een Zot en zijn Geld)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je klinkt blij!

    Houden zo! E vooral heel veel genieten van je tijd en ruimte. Maar volgens mij komt dat wel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd. Fijn dat het een mooi afscheid was.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn dat je zo een feestelijk afscheid hebt gehad. Ik heb dat ook gehad toen ik met pensioen ging. En nu 4 jaar later kan ik er nog van genieten dat mijn werkzame leven op zo'n fijne manier is afgesloten. Voor jou ook een mooie afronding en nu niet meteen weer van alles aanhalen. Kalmpjes aan de volgende fase beginnen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi afscheid. Van harte gefeliciteerd met dit "startschot" van het nieuwe begin. Geniet ervan en blijf lachen :-)

    BeantwoordenVerwijderen