donderdag, februari 27, 2014

Hou het simpel, sparen dus

He, he, ik ben er uit, wat ik met het geld ga doen. Ik ga sparen op de rekeningen met het hoogste rendement.
Aangezien zakelijk sparen nog minder rente oplevert dan particulier sparen, heeft mijn belastingtechnische broer, de regels hiervoor aan me doorgegeven.

Niet beleggen, gewoon sparen, ook niet bij Meesman, dat zei hij al een tijd, en ook niet op de cijfers achter de komma letten.
Dat laatste is als rasechte consuminderaar niet mogelijk. De weerstand is te groot,
Voor vijf jaar wegzetten tegen 2,45% zakelijk en 3,10% prive, vond ik een te groot verschil.
0,65% rente. Over de termijn van vijf jaar zijn we het ook eens. Het lijkt er op dat de economie in Europa aan gaat trekken. Mogelijk zal tussen nu en vijf jaar de ECB stoppen met goedkoop geld uitlenen aan banken. Is het Europese bankentoezicht op dreef, zal die rente misschien gaan stijgen, schreef zij hoopvol.

Een kleiner bedrag voor buffer achter de hand, voor het eeuwigdurend onderhoud, nieuwe scooter, leuke vakantie verder nog dan Groningen, whatever.

Hoe doe ik dat?
Bij de SNS bank heb ik de stamrecht BV lopen op naam van Opnieuw Begonnen BV.
Bij de SNS bank open ik ook een particuliere rekening, is handig een aparte rekening, maar het hoeft niet, voor het doorsluizen van de BV naar spaarrekening gelden. Ik kan ook mijn gewone ASN rekening kunnen gebruiken. De uitgebreide handleiding vind je hier, compleet met de journaalposten.

Banken zijn verplicht door te geven aan de Belastingdienst de saldi van bankrekeningen komt op het vooraf ingevulde belastingformulier. Dat bedrag corrigeer ik op het digitale belastingformulier.

Op de afrekening van de BV neem ik de rendementen wel op.

Het is een klus, maar hallo zeg, het is een prettig uurloon wat ik er aan over hou.
Bovendien kan ik lekker rustig verder.

Ik heb mezelf beloofd, om eind dit jaar, wanneer ik het gevoel heb dat er weer een oudejaars rally op de beurs komt, wat simpele calls op de AEX te nemen via een goedkope broker, van mijn eigen simpele WW inkomen plus bijverdiensten.
Het geeft te denken, waarom er zoveel brokers bij zijn gekomen, en dat afgezet tegen de film 'The Wolf of Wallstreet'.

1 opmerking: