woensdag, februari 12, 2014

Kapotte achterdeur

Dit is de derde keer binnen een half jaar dat het slot van de dubbele achterdeur kapot is.

De eerste keer had ik een beveiligingsbedrijf er bij gehaald, die met gebruik van olie het slot en de driepunts sluiting soepel maakte. Hij vertelde toen, dat dat soort driepuntssluitingen nu niet meer in de handel zijn en dat het heel moeilijk (lees duur) wordt om dit professioneel te maken, mogelijk zelfs een nieuwe deur. De tweede keer deed ik het zelf.

Vanmiddag was het de derde keer. Het trucje met de olie werkt nu niet. Ik heb de deurknop aan de binnenkant vast gezet met waslijndraad en op het hoogtepunt van de storm, vond ik in huis nog een lange lat die zorgt dat de deur niet klappert.

Ik belde de onderhoudsman en morgenmiddag komt hij langs. Deze onderhoudsman heeft een aangenaam tarief van 35 euro plus btw.
De kans dat hij het kan maken is nihil. Het is een slot voor professionals, die zoals gezegd destijds ook geen echte oplossing voor het probleem hadden.

Het feit dat ik nu rustig dit probleem een dag kan laten bestaan is uniek. Ik vraag mezelf dan ook vertwijfeld af of ik niet resoluut het beveiligingsbedrijf moet bellen. Drie keer is scheepsrecht. Als het deze keer niet goed gemaakt kan worden, dan wordt het een lastige en dure grote klus.

Onderhoud, altijd maar weer onderhoud. Klussen en altijd maar weer bezig.

11 opmerkingen:

  1. Een goed nieuw slot is duur, maar je hoeft dan toch niet een hele nieuwe deur? Als het een goede onderhoudsman is kan hij dat wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Lot, ik heb dure gecertificeerde sloten in verband met mijn bedrijf.
    Er zit een driepuntsslot in de deur, wanneer je de sleutel draait haken drie plekken de linker deur in de rechter deur.
    Bovendien is er ook nog een metalen iets er overheen gezet aan de achterkant.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wil je niet bang maken maar zou oppassen met het plaatsen van dit soort berichten op je blog. Ook inbrekers lezen blogs:) je hebt eerder aangegeven anoniem te willen bloggen maar je bent niet zo anoniem als je zelf denkt.
    Als globale in jouw buurt wonende lezer van je blog kon ik makkelijk aan de hand van bepaalde blogs achterhalen waar je woont. (Coop vervangen door Bas, genoemde site's van je bijverdiensten waar een foto van je huis opstaat met zelfs de auto voor de deur)
    Wees je hier van bewust.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Informeer toch eens of alleen het draaideel van het slot vernieuwd kan worden, zodat de pennen kunnen blijven zitten. Als je een nieuwe deur moet, zal er ook aan het kozijn veranderd moeten worden wellicht.
    En wat anoniem zegt pas op met deze berichten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Indien ik jou was, zou ik bovenstaand bericht over het kapotte slot van de achterdeur verwijderen. Je weet maar nooit wie er mee leest....Onze achterdeur heeft ook een speciaal driepuntsslot waar in de rand van de deur en de deurpost een metalen lat zit ingefreesd. Onlangs was het sluitingssysteem ook kapot (30 jaar oud). We informeerden bij de firma van de deur (engels) maar het sluiitngssyteem bestaat niet meer en moest volledig vervangen worden. In elk geval ene dure grap... We lieten ook nog twee beveiligingsfirma's komen om gratis bestek voor de herstelling op te maken en bij beiden firma's kwam de herstelling op ongeveer 800 euro....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Anoniem1, bedankt voor de tip over anonimiteit. Leuk dat je meeleest. Ja, ik weet dat ik niet zo anoniem ben. Koffie staat klaar. Heb er al eens over gedacht om meer publiek te gaan.

    @Anoniem2, je hebt denk ik hetzelfde slot als ik. Bij jou duurde het jaren langer. Irriitant dat het niet anders opgelost kon worden. Je hebt geen nieuwe deur hoeven laten plaatsen?
    Mijn buren hebben dit probleem nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb van een professionele slotenmaker geleerd dat je niet met olie moet werken maar met grafiet. Misschien helpt dit tip?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @opnieuw beginnen, neen, we hebben geen nieuwe deur moeten laten plaatsen maar die ijzeren latten met pinnen in die aan de dwarse kant deur hangen en de ijzeren lat die in de deurpost zit moesten vervangen worden. Er werd eveneens een veiligheidsslot geplaatst en er zat ook veel 'speling' op de klink. Klink werkt met een soort veer en die was rats versleten dus dat stuk werd ook vervangen.
    800 euro (excl BTW) is veel maar als je eens goed kijkt wat er allemaal moest vervangen worden plus werkuren, verplaatsingskosten... valt het eigenlijk nog mee.
    'k Weet niet of jullie via de belastingen kosten kunnen inbrengen voor veiligheidssloten maar wij kunnen van die kost een deel recupereren via de belastingen. 20 % of 30 % denk ik dus dat is mooi meegenomen.....liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Liesbeth, vanmiddag is de monteur geweest en hij had elders een zelfde probleem gehad.
    Gelukkig, want nu weet hij al waar hij dat kan halen.
    Hij wil er aan beginnen wanneer het warmer wordt. Ik heb gevraagd om het werk uit te voeren, voordat de BTW voor onderhoud weer omhoog gaat.
    De deur gaat weer even tot de volgende keer open en dicht, de olie heeft zijn werk gedaan.

    Dat recupereren via de belastingen dat is nieuwe info voor mij. Daar ga ik me in verdiepen.

    Dank voor het meedenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @opnieuw beginnen, in Belgie is het in elk geval zo dat we een deel van de kosten gedaan voor veiligheidssloten kunnen inbrengen in de belastingen. 'k Weet niet of jij in Belgie of nederland woont...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Anoniem, Liesbeth, nee, in Nederland hebben we een kabinet van Rutte. We betalen voor alles. De benzine hier is zo duur, dat veel Nederlanders voordeliger in Belgie tanken.

    BeantwoordenVerwijderen