vrijdag, februari 21, 2014

Nederland heeft de hoogste accijns op benzine ter wereld

Wij Nederlanders betalen de hoogste accijns op benzine ter wereld. Dat is toch fantastisch?!  Wij steunen ons land geweldig met het betalen van benzine aan de pomp. 63% van de pompprijs is momenteel voor de staat en is accijns en btw.

Noorwegen en Italië betalen nog iets meer aan de pomp dan wij.
Jammer dat de Nederlandse benzinepomphouders in de grensstreek daar niet zo van kunnen profiteren. De Belgische en Duitse pomphouders profiteren wel, kijk maar naar onderstaande foto die Pieter Omtzigt CDA vandaag tweette, van een Belgische vrachtauto in Nederland.



Vandaag in Krefeld Duitsland betaal je voor een liter benzine € 1,475
In België betaal je vandaag € 1,61 voor een liter benzine en in Nederland €1,78

Inmiddels zijn de eerste pomphouders in de grensstreek al failliet.

Wanneer gaan die prijzen weer eens wat omlaag?

12 opmerkingen:

  1. In België, Kapellen, betaalde ik 142,8 voor euro 95.
    Dat is een leuke prijs. Hoelang zou het geleden zijn dat de benzine in Nederland ook deze prijs was?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Volgens mij was er in het euro tijdperk deze prijs nog niet eens :-))
    Alle gekheid op een stokje in februari 2008, maar toen was het in Belgie ook vast veel lager.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik betaalde vandaag in nl €1,65 aan de snelweg bij Amsterdam...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Elk land heeft inkomsten nodig. Ik zou wel eens een vergelijking willen lezen van de optelsom van alle belastingen en accijnzen in ons land en de buren.
    Zou verlaging van de brandstofaccijns weer iets anders omhoog laten gaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Izerina, toch jammer dat er in het grensgebied er zoveel bedrijven failliet gaan. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als je in Nederland €1,78 betaald let je ook niet goed op. Er zijn ook door het hele land wel goedkopere pompen te vinden. Ik betaal hier bij Tango of onbemande pomp €1,65. Ik was twee weken terug in de buurt van Duitsland dus daar getankt. €1,57 betaalde ik. Ik vond het verschil met Nederland best weinig. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. zoals iemand hier al terecht opmerkte zal de daling van de brandstofaccijns vast wel weer de stijging van een andere accijns betekenen , snap de frustratie maar betalen zullen we is het niet linksom dan wel rechtsom, zo bekeek ik mijn energienota eens en zag dat ik meer aan bijkomende kosten zoals transport kwijt ben dan wat ik daadwerkelijk verbruik. verder bezuinigen op energie zou betekenen dat ik dan in de kou en in he donker moet gaan zitten en mijn gas en licht moet laten afsluiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Afgelopen jaren kwamen met name de Duiters hier in de grensstreek diesel tanken. In Dld was de diesel duurder.



    Siny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Lianne,
    Waar tank jij in Kapellen? Ik bet aal na sluitingstijd bij de Shell in Kapellen € 1,499 voor euro95.Toch al een heel stuk goedkoper dan in NL.

    Groetjes,
    Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Klopt ja. De diesel is toch duurder in duitsland! Die komen toch in nederland tanken? Dus is het gewoon niet gezeik van de tankstations??

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Judith, het is een groene kleur pomp op de weg naar Tuincentrum Walter van Gastel.Eerst heb je een gele, dan stoplichten en daar is het net voorbij rechts.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat scheelt nogal zeg. Ik heb de mazzel dat mijn werkgever de diesel betaald. Maar toch, 50 liter tanken die .30 cent duurder is, dat scheelt 15 euro op een gemiddelde tank.
    Ik denk wel dat deze prijzen nodig zijn om e.e.a. in ons land in stand te houden.. Volgens mij wordt de overheid er niet schandalig rijker van..

    BeantwoordenVerwijderen