dinsdag, februari 11, 2014

Review van boek 'Less is Luxe' door Lou Niestadt

Het boek 'Less is Luxe' geschreven door Lou Niestadt leende ik afgelopen week uit de bibliotheek.

Lou Niestadt voert je mee met haar ervaringen die zij ondervond met het verminderen van ballast uit haar leven. Ze dwingt niets, maar schrijft puur uit haar leven en hoe zij grip kreeg op haar leven.
Het boek is geen dorre opsomming van dingen die je moet doen of laten om te komen tot het verminderen van overbodige troep, contacten, te lezen dingen. Ze beschrijft hoe ze zelf zo is gekomen.
Het moeten verdwijnt uit haar leven. Het geeft inzichten in hoe het anders kan, maar beslist niet moet.

Grip op leven is eigenlijk precies hetzelfde als grip op geld hebben. Door slim te organiseren in spullen, je administratie en je e-mail (computer) maakt dat je overzicht hebt en daardoor veel meer op één ding kunt focussen, daar waar je mee bezig bent.
is niet alleen geschreven, maar ook getekend. De tekst is gedrukt alsof de tekst geschreven is. Met links en rechts in de kantlijnen aantekeningen. Op iedere bladzijde tekeningetjes. Je zou haar boek het best kunnen omschrijven als een artjournal. Haar boek leest als een trein.

Was het voorheen erg moeilijk voor haar om haar administratie op orde te houden volgens de geldende regels, bleek dat het beter ging, toen ze de administratie in haar atelier ging doen. Eerst deed ze de administratie in een aparte ruimte. Een kille ruimte, waar ze apart voor moest gaan zitten.
Nu de administratie op een plek is, waar ze zich het best voelt haar atelier, kon ze die administratie door met kleuren te werken voor haar logisch maken.

Tijdsbesparende tips, niet alleen door de noodzakelijke spullen in huis te laten, maar ook uitschrijven voor nieuwsbrieven. Niet iedere dag de e-mail doen.
Lange tijd geen kleding kopen.

Het losmaken van de ballast zorgt er ook voor dat ze de rust heeft om aandacht te geven aan haar omgeving. Zo schrijft ze hoe ze in een café kan wachten zonder haar smartphone te pakken, om daarmee haar tijd te doden. Ze heeft voldoende balans gevonden om gewoon te wachten en stil te zijn. Haar gedachten de vrije loop te laten.

Het boek heeft mij gebracht om vooral eens na te gaan, wat ik nog meer kan ruimen in mijn leven. Zonder dat er iets moet, maar vooral omdat dat, wanneer je dat doet, meer ruimte krijgt in je hoofd.

8 opmerkingen:

  1. Grappig dat je schrijft over meer ruimte in je hoofd ;-)
    Ik heb een ander boek van haar uit de bieb hier thuis 'Groots en meeslepend leven'.
    Ligt vast aan mij, maar ik word al moe als ik een pagina zie, laat staan dat ik het wil lezen.
    Mij lukt het niet om door al die drukke letterstijlen, tekeningetjes, verticale zinnen enz ook maar iets zinnigs op te pikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Yelena Yeli, het zijn veel plaatjes, dat klopt. Maar ik vond het fijn dat haar reis op weg naar minder spullen zo goed werd beschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik had het boek gehad, maar kwam er ook niet doorheen. Het idee sprak me erg aan, maar het lezen lukte niet. Ik heb het verkocht, voor ruimte in huis ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hé, wat leuk! Ik heb hier zondag ook net een review van geplaatst op www.boekenschat.blogspot.com.

    Maar ik werd zo onrustig van het lettertype! Had jij dat niet? Daardoor kon ik de inhoud eigenlijk niet zo goed tot me nemen… : (

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik keek net op de site van de bieb. En heb het gereserveerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Allen, het zal wel komen omdat ik nu meer tijd heb, dat het me niet zo stoorde. Het hoort bij de schrijfster.
    Het is een dun boekje, dat is reden twee dat je het zo uit hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuke review, ik ga eens kijken of wij het hier ook al hebben ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Toevallig las ik gisteren een interview van haar in een tijdschrift. Ze tekent echt prachtig. Ook gaaf dat ze daar op 'latere' leeftijd mee begonnen is. Ik zal eens kijken of onze plaatselijke bieb het al heeft.

    BeantwoordenVerwijderen