zaterdag, februari 22, 2014

Spaarrentes en deposito's

In 2013 heb ik ontslag aangezegd gekregen, omdat het bedrijf waar ik werkte graag nog meer winst wilde maken. Veel inmiddels ex-collega's vertrokken. Het werd een waar Exodus op het bedrijf.
Eind januari ontving ik mijn ontslagvergoeding op de stamrecht BV, goed voor 38 maanden bruto salaris, 1 maand per gewerkt jaar.

Het voordeel van een stamrecht BV, dat sinds 2014 niet meer mogelijk is, dat je zelf je crowdfunding, investeringen, spaarrekeningen, beleggingen kan uitzoeken.

Mijn desastreuze ervaringen met beleggingen leerde me dat ik daar niet in moet stappen en ook niet in verzekeringen, wat dan ook.

Deposito's dus, maar helaas heb ik nu een BV, een opnieuwbegonnen BV, een zakelijke rekening bij de goedkoopste bank die er is, de SNS bank. Momenteel staat het geld op de spaarrekening tegen 1,7%.

Op zoek naar DE spaarrekening via spaarrente.nl.

Wat een teleurstelling is dat, een deposito voor een zakelijke spaardeposito komt in het beste geval voor vijf jaar bij Rabobank op 2,35% uit.
Voor een particuliere spaarder voor vijf jaar vast is dat  3,10% bij BigBank

In deze tijd, waar de spaarrekeningen al niet veel opbrengen is het voor mij een enorme irritante zaak dat ik zoveel rente moet laten vallen. Daar waar ik als particulier al klaag over rente, is het voor zakelijke deposito's dus nog veel beroerder.

Zelf had ik graag alles op Rabobank voor 15 jaar vast op 4% willen zetten, maar de Belastingdienst wil dat de hoofdsom ook op gaat, dat is een voorwaarde.
Ok, zei ik, maar ik wil tenminste tot mijn 85e jaar er rendement uithalen, dus zo'n 29 jaar. Dat rendement bestaat uit rente en een deel uit de stamrecht. Een omgekeerde annuïtaire regeling bijvoorbeeld. Dat overzicht bestaat en dat heb ik en kan ik zelf aanpassen aan genoemde rendementen.

Omdat de rente zo beroerd is heb ik gezocht naar goede investeringen.

Meewind.nl leek me wel wat. Ik vroeg advies aan Peter Verhaar en nog een zelfstandig accountant in mijn kennissenkring. Beiden hebben mij dit ten sterkste afgeraden, omdat:
  • De kosten zijn te hoog en de risico's te veel onderschat
Alex.nl Geeft een goed rendement volgens de website, en zo vroeg ik aan Peter Verhaar, kloppen de cijfers? Ja, vertelde hij, de getoonde rendementen kloppen. Hij belegt ook in Alex.nl
Een vriend van een vriend belegt ook via Alex.nl en ook hij is tevreden. De kosten zijn laag. Dus wie weet. 

Insinger de Beaufort dan, ook een prima eerlijke firma, maar wel hoge kosten en veel obligaties. Het nadeel van obligaties, is, dat wanneer de marktrente ooit gaat stijgen, dan dalen de koersen van de obligaties harder. 

Triodosbank de Sustainable Equity Fund, de rendementen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.

Maar beleggen is toch niet zo rustig als een goede spaarrekening en dan begin ik weer de rentes te vergelijken en dan ben ik weer aan het begin van dit blogje.

Toch wil ik komende week graag klaar zijn met het overleggen. Dan is het klaar, en dan wil ik er ook niet meer over nadenken. 
Ik ben het zat, dit gepieker. Graag gewoon leven en nadenken over hoe je zelf gewoon sinaasappelolie maakt. Gewoon lekker leven en fietsen, wandelen, zwemmen, boeken lezen, kletsen en nog veel meer waar je als niet werkende zo bezig mee kunt zijn. Niet meer, dat de dag aan je voorbij trekt, en jij 's morgens in het donker op je werk komt, en dat je 's avonds in het donker weer naar huis kan, bijvoorbeeld.

Het ontslag zelf heeft best een wissel op me getrokken, ik begin weer een beetje op krachten te komen, al hoorde ik gisteren dat ik een ontstoken slijmbeurs heb.

8 opmerkingen:

  1. Ja, lastig! Je noemt nog wel heel erg diverse opties op, ik vraag me af of je al genoeg hebt nagedacht om volgende week die keuze te maken. En je kunt trouwens ook wel spreiden, denk ik; een beetje van dit en een beetje van dat.

    Aan de andere kant vraag ik me ook weer af of je het eventuele extra rendement wel nodig hebt. Eventuele extra "winst" betekent wel dat je een hoop spanning en piekeren erbij cadeau krijgt. Als jij gewoon goed kunt leven zonder flink te hoeven beknibbelen terwijl je geld tegen 2,35% rente weggezet staat, waarom zou je dan heel moeilijk en eng gaan doen voor een procentje meer?

    Sterkte met je beslissing!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een paar blogjes terug heeft zij een heel stuk geschreven over Vanquard. Heb me er niet verder in verdiept, maar is het misschien iets voor jou?

    http://econowiser.wordpress.com/

    Fijn weekend!
    Gerlinde / valhalla

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Los van het risico ben ik tegen beleggen.

    Het ondermijnt de maatschappij, doordat het bedrijven dwingt om zich op korte termijn te richten.
    Simpelweg omdat de beleggers geld willen zien en de waarde van aandelen de waarde van het bedrijf bepalen.

    Je kunt het geld op een spaarrekening zetten en elk jaar een deel op een langetermijn deposito plaatsen met hogere rente. Zo komt er ook elk jaar weer geld vrij.

    Succes met beslissen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gaat je interesse bij Alex uit naar vermogensbeheer of zelf beleggen? En waarin wil je dan beleggen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Econowiser, zo veilig mogelijk. De meeste beleggingsrendementen zijn de laatste jaren niet hoog geweest.
    Ik overweeg om het geld van de BV uit te lenen aan mij particulier en zo op kort lopende deposito's te zetten.
    Geleend geld is box 3, en schuld en hoeft niet meegenomen te worden in de aangifte.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. zou ook raar zijn als Peter Verhaar Alex niet aanbeveeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wind energie is naar mijn idee de nieuwe bubbel. mechanische apparaten in een zeeklimaat is vragen om problemen. Het plaatsen, relatief veel onderhoud en het koppelen aan het stroomnet is erg duur. creëert wel veel werkgelegenheid voor de industrie.
    dat dan wel weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn case study is klaar: http://wp.me/p2J2RD-l3

    BeantwoordenVerwijderen