donderdag, februari 20, 2014

Zo maak je rustgevende geuren van sinaasappelschillen

Nadat gisteren bekend werd, dat de geuren van mandarijnen mensen kalmeert en de stemming bevordert, dacht ik het ei van Columbus gevonden te hebben.

Alleen hoe doe je dat olie maken uit mandarijnenschillen of sinaasappelschillen en je leven lang verder geen last te hebben van zenuwachtigheid, rusteloosheid, angst, moeilijkheden om in te slapen als nerveuze hartkloppingen.

Hier volgt het recept dat ik hier vond:

  1. Schillen drogen
  2. Schillen fijnstampen
  3. Poeder in een steriele glazen pot doen
  4. heldere wodka of jenever er bij, tot het net onder staat
  5. Pot luchtdicht afsluiten 
  6. Pot op een warme plek wegzetten, het mengsel moet lauwwarm blijven, dit bevordert de olieopname uit de schillen.
  7. Gedurende twee dagen regelmatig omschudden
  8. Na twee dagen het mengsel door een koffiefilter halen.
  9. Het gezeefde mengsel in een losjes afgedekte schaal laten indampen tot de alcohol weg is.
  10. Het restant is zuivere sinaasappelolie.
Je kunt het gebruiken door een lepel toe te voegen aan bad of shampoo
Als je al eerder (zie punt 3) de poeder toevoegt aan je badwater is dat ook al heerlijk.

Voor meer ideeën voor wat je kunt doen met sinaasappelschillen, verwijs ik je naar deze website
----------------------

In januari ontving ik dit blikje feestelijke biologische thee van Simon Levelt waar de geur van sinaasappelschillen een fantastische smaak aan de losse thee geeft. Er zit ook nog kokosschaafsel en goudsbloem aroma in.
Super lekker. Dus een cadeau tip: Goede losse thee kopen en schillen van biologische mandarijnen / sinaasappelen toevoegen.

-------------------------------

Vanmiddag had ik zakelijke gesprekken met broer en een man die zijn brood verdient aan adviezen.
Ik eet veel lekkere mandarijnen van de Turk. Echte mandarijnen zijn dat. Super lekker en goed voor de vitamine C.
Ik besloot te experimenteren met de schillen en stak een waxinelichtje aan met wat schillen er bij.
Het had nul effect.
Ik weet niet, waar het aan lag, maar de man werd tegenover ons eerlijk. Ook in zijn bedrijf werden al langere tijd vacatures niet meer opgevuld. In plaats van 100 klanten heeft hij nu 150 klanten.
Hij wilde uiteindelijk ons niet als klant hebben en begon uit zichzelf adviezen te geven waar hij niet rijker van werd.
Ik heb geleerd om bij dergelijke zakelijke gesprekken mijn broer uit te nodigen. Vooral als ik bang ben dat ik sterk in de verdediging moet schieten, wanneer er mogelijk geprobeerd wordt, mij onder de tafel te praten.

2 opmerkingen:

  1. Leuke tip van die sinaasappelschillen. Wij hebben ze ook regelmatig als we sinaasappels persen. Ik vind ze lekker ruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt mij een erge lekker en frisse geur voor in bad. Nu heb ik een jacuzzi waar ik ook altijd een geurtje in doe. Vraag me af of ik dit daar ook in kan doen.

    BeantwoordenVerwijderen