zaterdag, maart 01, 2014

Dat was een fijne week vol met het nieuwe nietsdoen

Het nieuwste boek van Gerhard Hormann over 'het nieuwe nietsdoen' heb ik uit.

Voor mij was het een boek vol met verwijzingen en citaten. Veel verhalen over simpel, sober leven.
Het opdoen van indrukken en de rust nemen om te lezen, te leren en te verwerken. Niet constant aan de WiFi. (Hier is de MMV Moermanvereniging het helemaal eens, zeker nu is geconstateerd dat dicht bij zendmasten meer leukemie patienten zijn, maar dat terzijde.)

Het leven van Gerhard is heel sober. Hij vertelt dat het jaar, waarin het gezin vrijwel alleen boodschappen deed en benzine tankte, om de aankoop van het weiland te bekostigen, en de overige jaren die in het teken van Aflossen stond. Aflossen met een hoofdletter A, dat kun je wel zeggen.
Net als zoveel mensen die een jaar lang niets nieuws kochten, ben je daarna zo gewend om niets nieuws te kopen, dat het een gewoonte wordt.

Maar goed, de blog MinOfMeer gaat daar binnenkort een recensie over schrijven en zij doet dat altijd lekker uutvoerig.

Mijn afgelopen week, die in het teken staat van Nietsdoen, was een topweek.

Twee lezingen nogal liefst, een in Driebergen van de MMV over gezondheid, een in De Amsterdamse Zuidas van Eric Mecking over grondstoffen, dat me hielp om te besluiten, nee, ik ga niet beleggen. Dit had ik vroeger niet kunnen bedenken, veel geld, dus ga je beleggen. Pffftt...

Een avond bij 'Soldaat van Oranje' met diner en een luxe bus voor het vervoer.

Twee keer naar aqua joggen met mijn abonnement. Het huis is gewoon door de weeks schoongemaakt. Op de familiemoestuin geweest, de boerenmelk afgegeven en zelf veel prei geoogst.

Doordat het niet vroor, is de grond niet rul geworden, broer overweegt om een loonbedrijf met frees te laten komen. Nee, ik mocht dat niet betalen.

Twee keer naar de bibliotheek en mijn haar werd dinsdag door een vriendin geverfd.

Vandaag een gratis fietstocht georganiseerd door Natuurmonumenten, waarbij ik op een modderig jaagpad van de fiets zacht op het weiland viel. Dom!

Kortom, het was een fijne week vol nietsdoen, ik hoop tenminste dat ik het goed heb begrepen, dat nietsdoen betekent dingen doen waar je energie van krijgt, zonder jezelf voorbij te hollen.

Minpuntje deze week, dat de tv in de huiskamer door mijn stommiteit op de grond is gekukeld. Jammer dan, de reparateur kwam hem donderdagmiddag ophalen.

Afgelopen dinsdag een vlot en mooi jasje op de kop getikt bij de kringloop voor 12,50!

Wat is het heerlijk om niet te werken en wat ben ik blij dat ik die hypotheek zo goed heb afgelost. Wat als ik dat niet had gedaan, dan had ik niks van die ontslagvergoeding over gehouden. Dan had ik niet gemakkelijk rond kunnen komen. Wat is consuminderen toch prettig, zo kan, ik op mijn sloffen van de WW uitkering rond komen, plus mijn bijverdiensten, maar wel fijn een appeltje voor de dorst achter de hand.
Kortom het is fijn kostenbewust bezig te zijn,

2 opmerkingen:

  1. Klinkt heerlijk, alsof je nu echt de vruchten kunt plukken van je harde werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat klinkt als 'n heel gezonde leefwijze! Vooral minder stress kan heilzaam werken. Geniet er van!

    BeantwoordenVerwijderen