dinsdag, maart 04, 2014

Enneagram geeft inzicht in wie je werkelijk bent

Op mijn werk moest ik al weer een lange tijd terug een Enneagram invullen, om te bepalen welk type ik ben.

Een enneagram is een persoonlijkheidstest, waar in mijn geval werd bepaald, of iemand een leider is, of een sociaal type, of een dienend type of een verkoper.

Dit enneagram, dat ik toen samen met een grote groep mensen invulde, met het idee, wat heb ik er aan, maar het heeft me later verrast door de juistheid van het antwoord.

Ik, die vele jaren na mijn burn out werkte in een suffe omgeving, begreep na de invulling van de test waarom ik toch altijd zo'n moeite had met suffe leidingevenden, die geen besluiten durven te nemen, geen standpunt in nemen.
Ik ben zelf een leidinggevend type, en uit het enneagram kwam naar voren dat mijn toenmalige leidinggevende, vooral een dienend type is. Het kwartje viel. Ik ben en zal nooit een goede suffe ja en amen zeggende medewerker worden, ik heb vaak ideeen, die ik ook best langere tijd voor me kan houden. Ik ben best wel sociaal, maar kan niet tegen beknotten, al heb ik dit jaren volgehouden Het gaf begrip waarom relaties sneuvelden.

Eigenlijk zou iedereen moeten weten welk type je bent. Op internet zijn diverse tests te vinden, zoals deze gratis test  hier.

Helaas was de test die ik invulde niet gratis en ook niet terug te vinden op internet.

3 opmerkingen:

  1. Leuke test, ik ben een perfectionist. Geen verrassing voor mijzelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En ik ben een Denker. Er wordt gesteld dat die gedreven wordt door hebzucht en alle ideeën voor zichzelf wil houden, maar dat lijkt mij een managementidee. Ik vind gewoon niet dat iedereen iets zal hebben aan mijn ideeën. Die gaan nl. nogal eens meerdere kanten op. Maar misschien wordt voetstoots aangenomen dat iedereen in een team in een kantoortuin werkt?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben een Helper. En dat klopt ook wel, alleen dat ik graag veel aandacht wil krijgen is niet helemaal waar. Ik ben meer iemand die op de achtergrond aanwezig is.

    Wel leuk om te doen deze test.

    BeantwoordenVerwijderen