maandag, maart 17, 2014

Genoegdag 2014

De Genoegdag in Oss, waar 's veel van 's-lands consuminderaars onder elkaar waren, was het gezellig druk.

In de ochtend een presentatie van het jubileumjaar van Genoeg en daarna de boekpresentaties van "de eerlijke moestuin" geschreven door Annemiek van Deursen en het boek "de luxe van genoeg" geschreven door Marin van der Gaag en Thomas Volman.



Na de lunch workshops door Annemiek van Deursen en 'the low impact man Steven Vroman, met als thema 'Loslaten'







Was het een leuke dag? Ja, ik vond het de moeite waard. Aardig om onder consuminderende mensen samen te zijn, boeken te ruilen, zaden te ruilen.  Boeken heb ik niet geruild, maar zaden wel.

De low impact man geeft een theatershow "stop met klagen" en heeft een eigen blog met de titel "goed leven binnen de grenzen van één planeet. 

Hij zong samen met de zaal een leuk lied, dat ik helaas niet op youtube terug kon vinden, maar wel een interview, zie hieronder:

De vraag of ik het gemist zou hebben, als ik niet was gegaan, ik zou het niet weten, eerlijk gezegd.
Ik vond het leuk om mee te maken, maar in de ogen van een consuminderaar, die aankopen een maand uitstelt, en daarna meestal van de aankoop afziet. Of zich eerst afvraagt, of het hem/haar gelukkiger maakt, wanneer hij/zij, dat zou hebben, kan ik je zeggen:

'Ik vond het leuk een keer meegemaakt te hebben", maar ja, ik beschik dan ook over zeeën van tijd.

Het verplicht bijdragen aan de lunch naar draagkracht vond ik minder. Het hoort bij het samen delen denk ik, maar ik vond het moeilijk. Liever gewoon een bedrag vragen. De dag kostte voor niet leden €15 in een school in Oss, met wel de hele dag door thee en/of koffie.


2 opmerkingen:

  1. Dat naar draagkracht kan ik me voorstellen; wat is draagkracht? Ik heb liever ook gewoon een vast bedrag. Dan weet je tenminste wat de kosten zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hee, was jij er ook? Ik vond het heel leuk en gezellig. Vind het jammer dat ik niet altijd kan gaan.
    Heb ook een stukje geschreven op m'n blog.

    BeantwoordenVerwijderen