donderdag, maart 20, 2014

Het terras met zachte zeep en soda

Het schoonmaken van het terras met zachte zeep en soda is zo 2014, dat ik mijn energie er ook maar eens instopte. Dit jaar niet met een geleende hogedrukreiniger en ook niet met een hogedruk reiniger van Gamma, want 24 euro per dag.

Iedereen wil toch milieuvriendelijk schoonmaken, nietwaar?

Soda en zachte zeep, dat werd het. Eerder vroeg ik nog aan de expert en zij vertelde me
5 liter warm water, een zak soda en een emmertje zachte zeep.
Dit moest ingeborsteld worden. Zij had een groot terras en het werd helemaal schoon, met vijf liter water!

Vorige week donderdag was het zover: 
  1. Eerst bezemde ik de 5,5 x 6 meter steen schoon.
  2.  Ik pakte de tuinslang en spoot water over het deel steen voor het huis, bedoeld om de auto te parkeren.
  3. Vervolgens mengde ik de soda en de zachte zeep door elkaar. Dat was best een gedoe om dat goed te krijgen en wat is die zachte zeep groen, bruin en lelijk.
  4. Ik goot het in de gieter en goot het zo over de stenen. Dat bleek maar voor een deel te kunnen. Nog geen 3 meter, en toen was het schoon op!
  5. De volgende 3 meter deed ik met een halve zak  soda en weinig zachte zeep.
  6. De volgende 6 meter deed ik een halve zak soda en geen zachte zeep
  7. De volgende 6 meter deed ik met pekel en een zelf gemaakte zeef, want ik had gehoord dat het zo ook kon.
  8. Wacht tot het droogt en wacht op de regenbui die het schoon spoelt. De regenbui kwam niet, het werd wel droog. 
  9. Zaterdagmiddag spoot ik met de tuinslang alles nog eens over en liet het vervolgens drogen.
    Veel water, zachte zeep en soda


bijna droog het deel met veel zeep en
veel soda het is lichter geworden

water weinig zeep en soda

het deel met pekel is droog en uitgeslagen











Ik heb uiteraard nog vaker de tuinslang gepakt en gebezemd.
Ik wil het nog een keer doen, maar dan toch maar insmeren met de bezem en niet met de gieter, en dan volledig laten drogen. Wordt het dan nog niet mooi, dan ga ik alsnog de hogedrukspuit lenen.

Inmiddels is er gratis glasvezel gelegd en ja, is er ook nog eens veel zand bijgekomen. Je blijft bezig.

4 opmerkingen:

  1. Wat een boel werk heb je daarmee gehad. Ik zou voor de hogedrukspuit kiezen voortaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tip voor groene aanslag:
    Groene aanslagreiniger van Kruidvat eigen merk. Pas nog in de aanbieding voor 1,99. Werkt als een tierelier! Ik gebruik het al jaren en pas heeft de consumentenbond het als beste getest.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Maria en Vlijtig Liesje, lijkt me een strak plan, huren. Wil nog wel de stoomreiniger proberen, die heb ik immers

    @anoniempje, Kruidvat dus. Vorige week was er een aanbieding bij de immer voordelige Action.
    Is zeker een optie. Achter het huis heb ik nog veel klinkers enz.

    BeantwoordenVerwijderen