dinsdag, maart 25, 2014

Het zaaiseizoen is geopend

Mijn moestuinseizoen is geopend!

Heerlijk dat ik nu meer tijd heb om aandacht te geven aan de moestuin. Het is een gezond verdienmodel. Groente uit de moestuin smaalt beter, en heeft meer vitaminen. Bovendien zorgt het voor een minimaal boodschappen budget. Moestuineten is gewoon drie keer beter.
Helemaal gratis is het niet, aan kosten was ik vorig jaar 151 euro kwijt.  Het verbetert de familiebanden, maar ik moet eerlijk zeggen, zonder mijn één-na-oudste moestuin broer, had ik nooit zoveel geleerd, laat staan bezig geweest. Zonder mijn roots, tenslotte ben ik van de tomaten groot geworden, als dochter van een tomatenkweker in de tijd dat tomaten telen nog voldoende geld opleverde.

Afgelopen winter heeft hij voor mij mijn stuk omgespit, twee spaden diep. Door het ontbreken van de vorst is vorige week dan eindelijk door een loonwerkbedrijf de grond fijn gemaakt.

Deze week is er de jaarlijkse aanbieding om je grond bij Welkoop- De Boerenbond de grond nagekeken op zuurgraad en voedingsstoffen. Het viel me niet tegen. Vorig jaar heb ik veel gedroogde koemest er op gegooid.
Aan het einde van het seizoen ga ik er weer een paar zakken gedroogde koemest op gooien.

In de achtertuin op de klinkers die ook hoognodig een anti-alg beurt kunnen gebruiken, staan tegen de zuidgevel van het huis een paar bakken met groente in wording.

Tuinbonen, sla, pluksla, enz. enz.

Op de vensterbank in de huiskamer, staan nu sterkers te groeien, wortelzaad en peultjes zaad voor te weken, zodat ze vanaf morgen sneller zullen kiemen. Morgen ga ik in de moestuin zaaien.



De hogedrukspuit heb ik inmiddels geleend. Aan het einde van deze week zal ik het terras aan de voorzijde en het terras aan de achterzijde gaan schoon spuiten.


2 opmerkingen:

  1. Ik gebruik de spuit niet meer, krijg het er veel beter af met azijn als het zonnetje schijnt erop sproeien en de zon doet de rest.Tegels verzakken veel minder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Geldover. Het soda of zout zorgt er ook voor dat het onkruid tussen de stenen verwijdert.

    BeantwoordenVerwijderen