woensdag, maart 05, 2014

Kleding maken en herstellen wordt populairder

Vroeger maakte ik ook kleding. Ik heb het geleerd als kind thuis, maar ook later op een naaischool.

Kleding maken heb ik geleerd, als kind thuis en later 's avonds op naaischool bij een coupeuse. Zo heet dat "copeuse".

Op naailes is het eerste ding dat je leert te maken een gerende rok, het liefst zonder lastige dingen, zoals tailleband en knoop. Een rits in een gerende rok is dan nog eenvoudig te doen.
Als je de rok wijd maakt, dan kun je ook volstaan met een stuk elastiek bovenin stikken.

Vervolgens begin je dan met een blouse, ook het liefst zonder kraag, zonder mouwinzet, dus met een driekwart mouw, zoals hiernaast afgebeeld.


Dan volgt de jurk, kan ook zonder mouwen, het liefst met een ronde hals in plaats van een vierkante of v-hals, dat scheelt gedoe met het beleg. Het zetten van een rits is onontkoombaar, maar ja, eens komt die rits toch wel.
Een rits is niet super lastig, maar het kost tijd en aandacht.  Je moest altijd zorgen dat de rits onzichtbaar verwerkt werd. Toch zie je tegenwoordig ook kleding met zichtbare ritsen. Nog simpeler, toch?!



Het beste is het als de stof geweldig mooi is, dan maakt het model niet zoveel meer uit.

Een jasje, wel met ingezette mouwen helaas en nog moeilijker een zak er op, maar dat hoeft niet. Je hebt jasjes zonder kraag, dat is dan weer eenvoudiger, maar helaas met voering. Dat betekent een voeringjasje maken ook met mouwinzet en in de rug een plooi om het beter te laten vallen. Twee keer een jasje maken, dus waarvan één keer van stof en één keer met voeringstof.



Dan heb je al drie kledingstukken te pakken. Blijft over de pantalon.
De pantalon, is dan ook nog eenvoudiger te maken als je ook daar de zakken weg laat. Een broek zonder tailleband kan ook zelfs en zonder zakken. Maar het moeilijkst van een broek is de ritsinzet. Die is het lastigst, maar als je dan al een rok, een blouse en een jasje hebt gemaakt, kan dit ook nog wel.
Wil je toch een zak, want ja, waar moet je je mobiele telefoon laten, dan is dat ook best te doen.

Kleding maken kost tijd en aandacht.

Hoe kom ik hier op?
Op mijn suède jas, moesten al een tijdje nieuwe knopen. Mijn schoonzus vertelde me dat zij in het bezit was van speciale naalden voor leer.  Ik overwoog nog om hem weg te brengen, maar afgelopen zaterdag, toen ik van de fiets viel op het modderige jaagpad en nog een knoop in het weiland daar achterbleef, heb ik vandaag aan haar gevraagd of zij het voor mij wilde doen.
Ze zei dat op de markt een kraam was met speciaal bruin ijzergaren. Ik kon de kraam niet vinden en ik vroeg het aan de stoffenkraam.

Tot mijn verrassing zag ik een gezicht dat ik herkende uit mijn jeugd. Ik weet nog dat wij in de minitijd voldoende hadden aan een lap stof van 50 centimeter, en dat we daar een gerende korte minirok van maakten, waar wij op zaterdagavond in de stad mee gingen dansen en sjansen.  We waren nog geen zestien. We logen ons door de toegang. Ik had speciaal daarvoor een spoor identiteitskaart aan laten meten met pasfoto en een gelogen leeftijd. Dat kon toen nog in die tijd.
We gingen met de trein naar de stad, zodat het niet opviel dat we nog fietsten, want als je zestien was, had je een mobylette of zo. Een jongen met een puch verdiende de voorkeur, want anders kreeg je een jongen met een buikschuiver. Wie wilde nu een jongen met een buikschuiver?
We hadden altijd geld voor 1 drankje, en het 2e drankje moesten we toch altijd krijgen. Zo deden we dat.
We waren drie meiden, die thuis vertelden dat wij bij elkaar op bezoek waren. Ja, echt, en wij dachten dat onze ouders dat geloofden!

De knopen zitten aan mijn jas en schoonzus bezat knopendozen, met heel veel knopen. Het is helemaal goed gekomen.

7 opmerkingen:

  1. Er kwam een tijd,dat kleding maken niet echt loonde. Had je een leuke lap van de markt,dan kostte vaak de rits en knopen meer geld.Ik zou het nu niet meer kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Izerina, heb het al jaren niet meer gedaan. Ik heb een lastige naaimachine van Singer.

    @Consuminderenmetplezier, nu ik er meer tijd in steek, en het niet vergeet, kan ik een verhaal maken van een blogje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je kan natuurlijk ook kussenovertrekken of een mooie sprei maken met een naaimachine. Het hoeven niet perse kledingstukken te zijn.

    Persoonlijke blog en leuk geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige jurken zeg. Erg leuke blog ook met een hoop interessante informatie.

    BeantwoordenVerwijderen