vrijdag, maart 28, 2014

Mijn valkuil: onderhoud

Vrijwel iedereen heeft iets waar naar verhouding veel geld naar toe gaat. Voor de een is dat een hobby, voor de ander reizen of kleding. Voor mij is het onderhoud.

Juist nu nam ik me voor om voorlopig een halt te zetten op onderhoud, maar dan zijn er toch altijd van die onverwachte zaken.

Dit jaar bijvoorbeeld vroeg ik via de vereniging eigen huis een bouwkundige om advies over een plek waar bij regen altijd de regen door het betonnen dak komt op de plek precies tussen de twee zonnepanelen. Een geschil waar ik niet uit kwam met het plaatselijke bedrijf die de zonnepanelen plaatste.

Fluitje van een cent volgens de bouwkundige en of die leverancier dat zou willen oplossen, vroeg hij.
Vandaag heeft mijn reguliere onderhoudsman dat opgelost.

De bouwkundige liep gelijk nog meer onderhoud langs in huis en zag een cv leiding die begon te roesten achter de in januari nieuw aangelegde cv ketel. Hij lekte al een beetje.
Daar kan ik dan zwaar geirriteerd over raken, als je een nieuwe ketel plaatst zou je dan niet even verder kijken dan je neus lang is?

De bouwkundige  liep nog meer dingen na in huis, en vertelde dat het plaatsen van een HR ketel lastig is, eigenlijk onmogelijk.

De deurluifel was kapot doordat de sneeuwval van vorig jaar de druk van de sneeuw niet aankon en ik niet tijdig genoeg de sneeuw weghaalde.

Vandaag werd er een steviger, dus duurzamer en o, ja, ook duurdere deurluifel geplaatst. Dik drie uur werk.

Alles bij elkaar vermoed ik dat er al met al toch weer drie mille aan onderhoud is uitgegeven. Dat is dus duizend euro per maand.
Toch ben ik blij met goed onderhoud.

Op de agenda voor dit jaar staan:
Extra naambordje voor mijn bedrijf aan huis, mooie pot met groen voor de deur. Nieuwe overgordijnen in mijn slaapkamer, de liggende delen aan de zonnige kant van het huis opnieuw in de verf zetten.


1 opmerking:

  1. Hier is dat ook een grote post, maar vooral ook omdat het in combinatie met verbouwen is. Als hier wat stuk is, zoals nu bijvoorbeeld het plafond, dan wil ik het goed en naar mijn zin hebben, zodat het daarna niet meer langskomst als klus. Dat lukt overigens ook aardig, dus ondanks dat het de grootste kostenkost steeds is, heb ik wel het idee dat ik vooruit kom op de denkbeeldige ladder en er ook een keer een einde aan het werk komt.

    BeantwoordenVerwijderen