donderdag, maart 27, 2014

Terug op de zaak vandaag, werkenden begrijpen niet werkenden niet

Vandaag nam weer een collega in klein verband  afscheid. Wij werkten in het verleden prima samen en we begrepen elkaar.

In een open kantoren gemeenschap is het lastig om goede collega's te zijn, zeker omdat Big Brother altijd aanwezig is. De hoge werkdruk. Altijd oppassen met wat en tegen wie je wat zegt.
Hoe anders was dat jaren terug, met minder hoge werkdruk, meer kleine kamers. Meer informeel contact.

Enfin, toch was het best leuk om even aanwezig te zijn. De meegenomen bonbons van de Bonte Koe waren een leuk kado. De collega wiens inlogcodes voor het FD nog steeds kan gebruiken voorzag ik ook van een Bonte Koe jenever bonbons.  Je zou natuurlijk kunnen zeggen, ja, zeker, die krant leest hij op kosten van het bedrijf, maar hij gunt het me en vertrouwt me, want ik zou onder zijn naam toch maar mooi van alles kunnen zeggen op het FD, en dat zou heel flauw zijn, als ik dat deed.
Mezelf voorzag ik ook van een doosje bonbons en ja, die zijn al op!

Hierna mee naar de kantine, en het oude gezeur begon weer. Wanneer ik naar Australie ging. Welke spannende dingen ik deed. En denk er om, het moet groots en geweldig zijn, vol met prikkels.

Ik vertelde dat ik tijdens de laatste maanden van mijn ontslag het moeilijk had gehad. Nooit was er meer een moment dat ik rustig kon doorwerken. Iedere dag waren er een aantal momenten dat ik weer ergens achteraan moest. De concentratie leed er onder. Zeker omdat de opzet van de BV en de slechte ondersteuning van HR hebben er voor gezorgd, dat ik zeker een soort van burn-out heb gehad. Mijn concentratie neemt weer toe, ik word scherper. Dit vertelde ik.

Ze konden het moeilijk geloven, het werd goed doorpraten.
Mijn huidige collega vertelde dat het bijna niet te doen was om het werk af te krijgen. Andere collega's vroeg ik om de achtergronden van het interview van de huidige CEO in het FD. Maar zeker vanwege de open kantoren, krijg je weinig echte info.

Werkenden begrijpen niet de situatie van een ontslagene.

Ook vertelde ik dat ik in januari een nachtje Thermae 2000 had geboekt voor begin maart, maar dat ik dacht dat het bedrag hiervoor helemaal niet van mijn creditcard was afgeschreven. Ook dacht ik dat de bevestigings e-mail niet werd ontvangen. Pas half maart zag ik het, en toen was het te laat. Jammer, maar eigenlijk dacht ik, dan maar niet. Dit vertelde ik ook.  Maar dit verhaal kwam ook niet over.

Zoek het dan ook allemaal maar uit, denk ik dan.

Feit is, dat ik op mijn Pathé filmabonnement zoveel films zag, dat ik film-verzadigd ben, voorlopig.

6 opmerkingen:

  1. Ik ben ook door een reorganisatie ontslagen, nu 4 jaar geleden. De laatste tijd bij de werkgever was niet makkelijk en is vooral ten koste van mezelf gegaan. Ik kan je een ding aanraden, neem de tijd die je nodig denkt te hebben. Eerst maar weer eens qua energie op niveau komen. Mensen die iets dergelijks niet hebben meegemaakt, weten niet wat je doormaakt. Je kunt het ze niet kwalijk nemen, maar reacties kunnen wel pijn doen. Wat me bij jou pijnlijk lijkt, na zoveel jaren trouwe dienst word je werkzame leven op deze manier beëindigd. Ook dat moet zijn plekje moeten vinden.
    Geef je zelf de tijd en geniet daarnaast van de mooie dingen die niet hoeven werken met zich meebrengt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mensen zijn soms zelfs jaloers op het gedwongen ontslag van de ander. Ze zien in hun kortzichtigheid het hele plaatje niet en kunnen zich domweg niet in zo'n situatie verplaatsen.
    Ik zeg zonder overdrijven dat mijn laatste dienstjaar traumatisch is geweest voor mij, ik ben daar nu bijna vier jaar weg en heb nog geen andere betaalde baan. Je mag je wel gelukkig prijzen dat je ontslag financieel fatsoenlijk afgehandeld is, ik stond na het vonnis van het uwv zonder meer op straat. Dat je als werkende goed beschermd bent tegen ontslag en dat een werkgever niet makkelijk van je komt als 'ie dat wil, is een fabeltje.
    Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zouden je collega's uit bijna een soort zelfbescherming je niet willen proberen te begrijpen? Want bij begrip wordt hun stressvolle situatie zo pijnlijk duidelijk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is best apart, aan de ene kant zeggen mensen dat je wereld klein wordt als je niet meer werkt, aan de andere kant kan je wereld ook heel klein zijn als je wel werkt. Maar van je af laten glijden en het beste maken van je nieuwe situatie. Fijn dat je in ieder geval weer wat meer energie voelt. Meestal komt het er toch uit, zeker als je nu ineens de tijd hebt om het toe te laten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Anoniem, ja ik ben blij dat ik bij een bedrijf werkte dat deze ontslagvergoeding makkelijk kan betalen.
    Alhoewel de nieuwe directeur bij presentatie in het FD een kanttekening plaatste dat de winst 1 mln minder was.... :-))
    Het gaat goed met het bedrijf, ondanks de crisis.

    BeantwoordenVerwijderen