dinsdag, maart 11, 2014

UWV en vrijwilligerswerk

Het UWV stelt heel terecht dat je gekort wordt op je uitkering wanneer je op regelmatige basis vrijwilligerswerk gaat doen, lees en kijk hier in de Telegraaf,

Logisch vind ik. Er is zoveel arbeid wegbezuinigd, zeker in de zorg, dat het raar is wanneer dat door iemand met een uitkering wordt opgevuld. Daar kun je beter een betaalde kracht voor inhuren.

Toch doe ik ook dingen, die best door een betaalde kracht gedaan zouden kunnen worden:


  1. Vanmiddag flyerde ik 2 uur in een wijk voor de verkiezingen van 19 maart, dat had ook best gedaan kunnen worden door de folderbezorger in de wijk, nietwaar?!
  2. Vorige week maandag heb ik iemand een paar uur geholpen met het behangen van haar gang, dit geheel onder het motto: 'In het land der blinden, is éénoog koning'. Alleen deze persoon heeft een minimale WAO uitkering en dat behangen is al een paar keer door haar geprobeerd, met als resultaat dat zelfs ik het beter kan. Haar handen trillen erg, en daar kun je gewoon niet mee behangen.
    Volgens mij kan zij het niet betalen, maar ze is nu eindelijk lid geworden van  LETS ruilkring. Ze gaat in de LETS winkel staan gedurende een dagdeel per week. Of dat allemaal mag, is de grote vraag, maar als je echt weinig hebt, en je kunt weinig, is dit een oplossing, nietwaar.
    In dit geval is het uitgesloten dat ik een betaalde kracht het brood uit de mond heb gestoten.
  3. Afgelopen weekend heb ik een handje toegestoken bij de verhuizing van een nicht met echtgenote die besloten hebben, om met hun kleine kind in de buurt te gaan wonen van hun ouders. Zodat haar ouders toch maar zo vaak mogelijk kunnen oppassen.
    Het valt me op dat veel kinderen met hun kinderen weer in de buur van hun ouders gaan wonen. Waarbij de ouders dan weer onbetaald oppassen, dat toch echt weer een KDV of Buitenschoolse opvang uitgespaard wordt. Zeer slecht voor de economie, zou Rutte kunnen zeggen.
Aan regelmatig vrijwilligerswerk ga ik niet beginnen. Ik moet er niet aan denken. Ik ben nog maar net aan de WW, na er bijna 44 jaar aan betaald te hebben.


8 opmerkingen:

  1. Ik vraag me af,hoe het zit met iemand,die al een dagdeel vrijwilligerswerk deed voor de werkloosheid. Mag dat blijven?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vrijwilligerswerk als je in de WW zit is ook bedoeld om bezig te blijven. Ik was 7 maanden werkloos, en behoorlijk gedisciplineerd in opstaan en dingen doen maar ik verveelde me helemaal gek. Dus ging ik deelnemen aan een schuldhulpmaatjesproject. Er zijn zat schuldhulpverleners die dit werk ook doen dus vervang je dan een betaalde kracht? Vast wel. Ook heb ik vergaderingen in een kerkgemeenschap genotuleerd, erg leuk om te doen. En heb ik bij de politie een functie vervuld waar ik me NIET in thuis voelde omdat ik daarin daadwerkelijk samen met een betaalde kracht het werk deed. Hetzelfde werk dat is. Het is ook zaak dat je zelf in de gaten houdt wanneer een en ander gaat lijken op scheefwerken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Izerina, als je als vrijwilliger werkte naast je baan, mag je dat blijven doen. Ik was vrijwilliger naast mijn baan in diverse functies en achtereenvolgend. Voordat ik lid werd van de OR was ik schuldhulpmaatje.,dat mag je dan gewoon blijven.

    @Anoniem, dat is dan scheef werken, irritant dus. Dat wordt ook bedoeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo af en toe vind ik wel dat ik vrijwilligers werk zou moeten doen, maar heb ook een beetje hetzelfde gevoel na 46 jaar werken, ik wil niet meer ergens aan gebonden zijn. Ik ben arbeidsongeschikt en het eerste jaar stond in het teken van ziekte, maanden jeuk waar ik gek van werd zo ongeveer en daarvan opknappen. Vorig jaar was er eerst een ander hui sen later verkoop oude huis en dat was ook heel wat werk. Dit jaar moet ik 2 nieuwe knieen en revalideren daarvan is ook langdurig. Ik las dat de bieb in het dorp gesloten wordt volgend jaar, of dor vrijwilligers draaiende gehouden gaat worden. Daar zou ik dan wel iets voor willen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Lot, je hebt het leven niet cadeau gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mijn dochter wilde ook graag vrijwilligerswerk werk gaan doen en zag dat er bij een manege mensen gevraagd werden die gehandicapten wil begeleiden met paardrijden, nu heeft mijn dochter zelf jaren paardgereden als kind en moest daar om financiele redenen mee stoppen dit leek haar een leuke manier om iets te doen voor anderen en zelf weer enigszins met haar hobby bezig te zijn ook al is dat geen rijden op zich,maar ook zij mag het niet gaan doen ,ook niet al zit de manege te springen om mensen. nee , je mag dat niet doen omdat je dan niet meer 100% beschikbaar bent voor een volledige baan en je moet al je tijd besteden aan solliciteren en dergelijke, nu gaat daar inderdaad best veel tijd inzitten,maar omdat je tegen woordig bijna altijd via mail moet solliciteren zou ze dat best savonds kunnen doen, en bij de manege vinden ze het ook er jammer ,want ook al blijft mijn dochter er niet voor langere tijd tot dan kunnen ze iets meer mensen helpen dan nu het geval is

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Op een journaal was er vorige week een item van een Kinderdagverblijf wat moest bezuinigen. Hun oplossing? Een vakkracht weg zodat er één overblijft en dan een vrijwilliger via de bijstand erbij.
    Deze gemeentelijke oplossing voor dit probleem ofwel dit beleid noem ik oneerlijk.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb gelukkig ook een leuk leven gehad en ben nu ook gelukkig. Werken was ook prima, alleen het laatste jaar was vreselijk na ruim 20 jaar bij dezelfde werkgever door verandering van management en de eisen van de huidige maatschappij waaraan ik niet kon voldoen.

    BeantwoordenVerwijderen