vrijdag, april 11, 2014

30 nieuwe aardbeienplanten geplant

Al sinds een paar jaar teel ik op dezelfde plek aardbeien. Het is absoluut onjuist om aardbeienplanten vele jaren op dezelfde plek te telen, toch deed ik het.
Het is namelijk nogal een gedoe om de aardbeien in grote potten te laten overwinteren, omdat de grond gespit moet worden.

De aardbeienplek waar ik al jaren aardbeien teel heeft de voorkeur in verband met het soms inhuren van een loonbedrijf in de winter, voor spitten, frezen. Slim is het niet om jaren op dezelfde plek aardbeien te telen, dit moet echt anders,

Komend jaar zal ik de aardbeien dan toch maar elders laten overwinteren, om dan volgend jaar elders te planten.

Onlangs haalde ik alle oude planten weg, bemestte het stuk met gedroogde koeienmest en potgrond, liet het nog een paar dagen zo liggen en gisteren plantte ik er 30 nieuwe aardbeienplanten.
De planten kostten me zo'n 0,30 per stuk, de zak gedroogde koeienmest 11,26 waarvan ik een halve zak gebruikte en de zak potgrond 20 liter iets van 3 euro.

Het aardbeiennet kocht ik al enkele jaren terug.

Het hooi om de aardbeien schoon te houden zodra ze aan de plant komen, ongeveer in juni kocht ik vorig jaar in een baal hooi bij de boer voor een zacht prijsje. Een tip kan ik wel geven:' haal je een baal hooi op in je auto, leg plastic in je auto. Het heeft een drie kwart jaar geduurd voordat het stro echt uit de auto verdween. Wat een ramp was dat.

Voordat je lekkere aardbeien krijgt heb je er best veel werk aan. De aardbeien zelf zijn zoeter dan in de winkel/markt.
Misschien heeft dit ook iets te maken met de zware klei grond waarop wij telen in de familie moestuin.

Als er aarbeien zijn, dan eet ik er veel van, ik verwerk ze in uis, vries sap in en geef ook aardbeien weg. Aardbeien zijn heel gezond,



7 opmerkingen:

  1. Niet smakelijker dan de aardbeien uit eigen tuin. Ik tel de bloemetjes al.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aardbeien uit eigen tuin zijn veel lekkerder, omdat ze super vers zijn wanneer je ze eet. In Supermarkten worden ze eerder geplukt voordat ze echt rijp zijn, omdat ze anders niet lang genoeg houdbaar zijn.
    Dus altijd zelf kweken, het is het werk meer dan waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik heb het een paar jaar geprobeerd en iedere keer zijn de planten doodgegaan. Blijkbaar was het volktuintje die ik toen had niet geschikt voor aardbeien. Ik heb nu 2 jaar een ander stuk... ik zou het weer kunnen proberen. Aardbeien uit eigen tuin zijn zoooo lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Patrick, ik grap wel eens als het een uur duurt. An de tuin tot de tafel : ' hoeveel vitamines heb ik verloren laten gaan?'. Veel werk kosten aardbeien niet, als je het vergelijkt met uitdunnen peen, biet, gaas voor de peultjes en het onkruid weghouden.

    @Ernie, hoop voor je dat je nu meer succes hebt. Doe je ook iets aan bemestung? Bij Welkoop kon je gratis je grond laten nakijken. Wie weet doen ze het nu weer, en anders volgend jaar.

    @Izerina, de bloemetjes moeten nog even wachten,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Ernie, mijn broer vertelde me, dat wanneer hij aardappelen had geteeld op een stuk grond, de aardbeien het jaar daarop het slechter deden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik moet mijn uitlopers nog verplanten eigenlijk maar ik denk dat ik er al te laat mee ben.
    Een kennis knipt plantkragen van anti worteldoek ipv hooi strooien. Scheelt je ook een hooiwagen ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoe de aardbeien smaken ligt ook veel aan het ras planten dat je in de tuin neerzet. Ik ben zelf een groot fan van Elianny en Kimberley aardbeien ook nog is beide echte Nederlandse rassen!

    BeantwoordenVerwijderen