dinsdag, april 01, 2014

Afrekening energie

Weer eens een energieoverzichtje. Het is altijd grappig om te zien, alleen in deze overzichten is het altijd moeilijk te vergelijken met andere huizen. 

Mijn huis is voor 95% spaar- en led ingericht. De nieuwe wasmachine uit 2012 is zuinig. Geen afwasmachine, geen wasdroger. 
Wel een gastenkamer, met extra koelkast, magnetron, koffiezetapparaat en waterkoker en extra Econoheat verwarming, voor wanneer mensen het koud hebben, tot voor kort drie tv's en veel wassen, want wie gebruikt nu minder dan 1 schone handdoek per dag.... 
Veel afbakbroodjes in de oven. In verband met de factor tijd, want aan UWV gaf ik op dat ik 4 uur per week voor de bijverdienste gebruik, koop ik nu regelmatig de afbakbroodjes :-)) Ze zijn spotgoedkoop bij Lidl à 0,29 cent per broodje. Wat kWh betreft kan ik daar niet tegenop afbakken.

Eind februari 2014 werd mijn jaarcontract bij E_on beëinigd.

1041 kWh en 808 m3 gas verbruikte ik en ik betaalde totaal 713,01  (dit is 12 * 78,77 - 170,00 - 62,23) oftewel 59,42 euro per maand.
Eind juli 2013 begonnen de zonnepanelen energie op te wekken. In totaal wekten zij 572 kWh op. Het totale kWh-verbruik was dus 1613 kWh!!

Ik betaalde 12 * 78,77 en ontving  eind december de welkomstpremie van 170,-- . Ik ontvang binnenkort nog 62,23 retour.

Het was een koude winter en ik verbruikte veel gas, hieronder de grafiek van het gasverbruik.
De garfiek geeft aan van 1 januari tot en met 31 december.  Het laatste jaar loopt niet gelijk met de afrekening. Eind 2010 kreeg ik een thermostaat chronotherm. Dat is handig voor het bedrijf dat in 2009 startte. Wanneer ik niet thuis ben, wordt het toch warm in huis. Het is nadelig voor het gasverbruik.


Op verzoek heb ik de walk-in shower voorzien van een douchegordijn, het waterverbuik is nu bijna verdubbeld en het gasverbruik ook.

Naar verwachting zal ik komend jaar meer gas gaan verbruiken, omdat ik vaker thuis ben. Wat mij betreft mogen er vaker zulke zachte winters komen. Alleen jammer dat er nu al veel muggen zijn. Maar ja, je kunt niet alles hebben.


Vanaf nu zit ik een jaartje bij Essent 12 * 73 euro zal gaan betalen en ontvang ik 90,00 euro korting. In totaal dus 870,09. Ook al zal ik meer gas verbruiken, dankzij de zonnepanelen hoop ik niet bij te betalen.

6 opmerkingen:

  1. Heerlijk laag maandbedrag heb je, zei ik jaloers....
    Mijn jaarlijkse kosten voor gas zijn bijna het ttienvoudige van elektriciteit. Dus verwarming tikkie lager en minder vaak+lang douchen gaat voor mij hopelijk veel opleveren. Meer dan besparen op lampen schat ik zo in... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat gaaf om te zien, een staatje vanaf 1991.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Koude winter, veel gas verbruiken ???

    Wij hebben 20% minder gas verstookt door de zeer milde winter.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Anoniem, de eerste maanden van 2013 was het enorm koud, dat maakten de laatste maanden niet meer goed.

    Extra verbruik kwam doordat gasten wilden dat de walk-in shower werd voorzien van een douche gordijn. Dat douchegordijn zorgde voor een enorm hoog water gebruik en dus ook lamger douchen op gasgestookt warm water.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eind februari 2014 beëindigd dan is hij toch ook zo begonnen in 2013 bij een jaarcontract dus dan heb je een groot gedeelte van de winter nog bij het vorig contract zitten :)

    Maar goed overall is stookseizoen van ons loopt van april tot april zeer zacht en wij hebben een besparing behaald van 20 %.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Anoniem, ja, klopt, is ook in februari 2013 begonnnen.
    De grafiek is echter van 1 januari tot 31 december.

    BeantwoordenVerwijderen