dinsdag, april 29, 2014

De nieuwe economie, we delen spullen met elkaar.

Afgelopen weekend ging het in Vara Kassa over de diverse nieuwe sites waarin we elkaar kunnen helpen.

- Peerby, Site voor het lenen van spullen, die je niet zo vaak nodig hebt, zoals boormachine, ladder.

- Zorgvoorelkaar Een stukje participeren in de maatschappij. Aanvulling op bestaande welzijn- zorg en vrijwilligersorganisaties. Het werkt samen met deze organisaties

WeHelpen Is een middel om hulp te vinden en het organiseren en delen van hulp. Vaak zijn het minder valide mensen die hulp nodig hebben en hun vraag daar neerzetten. Het stellen van een vraaghulp is gratis.

Ik ga aanstaande donderdag een postzegeltuin helpen schoffelen van een mindervalide vrouw hier in de buurt.
Ik heb respect voor het vragen van hulp. Zelf ben ik niet zo van hulp vragen, net zoals de meeste mensen eigenlijk.

 Thuisafgehaald De site om jouw teveel gekookte maaltijd te delen met je buurt. Gestart in 2012. In het item van Thuisafgehaald komt de kookster Food with love aan het woord.  Zij heeft inmiddels de meeste maaltijden aangeboden. Ook ik heb een paar keer eten gehaald bij haar. Ze is van origine kok en kookt veelal biologisch. Lekker hoor, het is dat ik tegenwoordig meestal volgens de methode Moerman eet en nu veel tijd heb, anders zou ik beslist vaker langs gaan.

Je zou je auto ook kunnen delen met behulp van bijvoorbeeld Snapcarr. Je krijgt dan betaald voor de huur van je auto. Als je betaald krijgt voor het lenen van je auto, dan heb je niets aan je normale autoverzekering. Snappcarr regelt ook de verzekering voor je.

De repaircafe's, de Lets winkels. Het is toch geweldig allemaal.

Huizenruil Voor de prijs van je vervoerskosten kun je een huizenruiler proberen te vinden, waar dan ook op de aarde. Ik vond een huizenruiler, maar later werd hun een andere woning aangeboden en bliezen ze het af. Ik raakte in de WW en zolang ik nog niet door UWV ben opgeroepen voor een gesprek, ga ik nergens naar toe. Maar wie weet, sta ik met oud en nieuw in Sydney het nieuwjaarsvuurwerk te bekijken.

Het verkopen van spullen via Marktplaats, het lenen en zorgen voor elkaar geeft een goed antwoord op de economie van dit moment.  Nu maar hopen dat vriend Poetin geen bonje gaat maken en we niet zo afhankelijk blijven van het Russisch gas en alles komt goed....

3 opmerkingen:

  1. Veel mensen zijn gewoon sociaal. Willen delen,weggeven en zorgen voor de medemens.De media suggereren anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als het allemaal van Poetin afhangt, zijn we allang verloren...arme wij. Gr.Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mijn dochter en ik zijn fan van de weggeefhoek, zowel om zelf spulletjes te krijgen als om overtollige spulletjes weg te geven, goed voor je portemonnee en voor het milieu

    BeantwoordenVerwijderen