maandag, april 28, 2014

Huurverhogingen buiten proportie

In de tijd dat de huizenprijzen zakken. Aangetoond dat vooral de inflatie op de vaste lasten komen door de belastingverhogingen, vind ik het onterecht dat de huurverhogingen op de sociale woningbouw steeds meer en meer verhoogd worden. De burger houdt de hand op de knip, eerder deflatie dan inflatie.

De Rijksoverheid schrijft   "Voor huurwoningen geldt een maximale huurverhoging, behalve bij geliberaliseerde huurcontracten. Elk jaar stelt de regering vast met welk percentage de huren maximaal omhoog mogen".  In 2014 mogen de huren harder stijgen dan de inflatie! Dat was in 2013 ook al zo en ik denk dat het in 2012 ook zo was.

In 2013 stegen de huren inkomensgerelateerd van 4% tot 6,5%. De inflatie bedroeg 2,5% in 2012. Voor de laagste inkomens, plus 1,5% en plus 4% voor inkomens boven de 43.000

In 2014 stijgen de huren met eenzelfde percentage: 4% voor de laagste inkomens tot 6,5% voor de hoogste inkomens boven de 43.602.
De inflatie bedroeg 2,5% in 2013 en mag er eenzelfde percentage bovenop als in 2013.


Behalve bij geliberaliseerde huurcontracten, zo schrijft de Rijksoverheid. Bij het woord liberaal hoor je VVD, dus vrije huurcontracten. Huurcontracten boven de 699,48 die ingingen per 1-1-2014.

Dit is een prijs die mensen met een hoger inkomen en jaar op jaar hoge huurpremie volgens mij ruim voorbij zijn gestreefd.

De ellende is dat je met een laag inkomen geen koopwoning kunt kopen. Onlangs had ik een rondwandeling met een historische vereniging in een karakteristiek dorp, gelegen naast  een stad. We zagen speciale gevelstenen die de woningbouwvereniging had laten inmetselen in de destijds als kruidenierswinkel aangewezen panden.
Inmiddels waren er al wat huizen verkocht.  Het verschil was soms pijnlijk zichtbaar. De huurwoningen stonden goed in de verf, het onderhoud klopte. De paar verkochte koopwoningen zaten duidelijk "beter in de hypotheek dan in de verf".

Ik vraag me dan ook af, waarom huurwoningen een dikke huurverhoging moeten betalen en waarom er zo nodig van die goedkope woningen verkocht worden aan mensen die geen kaas hebben gegeten van noodzakelijk onderhoud.

Ik denk meteen terug aan het roekeloos met geld smijtende woningbouwverenigingen, die geld roken en meededen met gevaarlijke investeringen, dikke bonussen.
Misschien moeten we in terug naar de jaren zoals na de oorlog, toen we nog niet wereldwijd konden beleggen, Icesavebanken geld ophaalden. Gewoon normaal investeren, werken voor het geld en een leuke spaarrekening. Momenteel kun je je geld ook stallen in Letland via de BigBank. Ik stal mijn geld liever elders en ik adviseer het je niet!

Is er dan geen lichtpuntje? Nou ja, die vond ik vrijdag, toen ik de administratie van mijn ex-schuldige bijwerkte. Ze woont in een huurhuis.  Huurders betalen veel minder WOZ en hoogheemraadschapsbelasting dan huiseigenaren. Ik wist één ding zeker, hoeveel ik ook bezuinig met haar inkomen zal ik nooit rond kunnen komen, al was het alleen al vanwege die verdikkeme dure WOZ en waterschapslasten.

6 opmerkingen:

  1. Ik begrijp het even niet, je meldt dat huurders minder belasting betalen maar tegelijk meld je dat je ex schuldige nooit rond zal komen,maar ze huurt wel.grietjes Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vind ik ook een onduidelijke conclusie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Anoniem en Unknown,
    Ik schreef twee conclusies
    1huurwoningen betalen weinig WOZ
    2 koopwoningen betalen veel WOZ
    Zelfs zonder hypotheek, doen de hoeveelheid te betalen WOZ en waterschapslasten mij de das om. Ze zijn te hoog.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben zelf een huurder. Met een Wajong uitkering. Niet voor gekozen om niet te kunnen werken, wel blij dat ik nog in een land woon waar dit soort voorzieningen er zijn.
    Mijn huur gaat te hard omhoog. In onze straat kunnen woningen niet meer verhuurd worden aan mensen met een uitkering. Terwijl toen ik hier kwam bijna iedereen een lage huur had. Ik zal moeten verhuizen om te kunnen blijven wonen in een huis...alleen, goedkopere huurwoningen zijn er niet. Ze zitten al vol en als er nieuwe bij gebouwd worden, zijn meteen duur.
    De enige optie is op kamers gaan :(

    BeantwoordenVerwijderen
  5. op zich zou ik nog snappen als de huren omhoog gaan als er onderhoud gepleegd zou worden,maar het enig onderhoud wat er aan mijn huis gedaan word door de woningbouw vereniging word is schilderwerk aan de buitenkant eens in de zoveel jaar gedaan , verder moet je voor alle noodzakelijke reparaties enorm doordrammen om ze gedaan te krijgen en als ze al gedaan worden, dan is het meestal een reparatie waar je zelf niet voor zou willen betalen aangezien het geen kwaliteitswerk is, net als het schilderwerk buiten, daar zou ik niet mee akkoord gaan moest ik het zelf betalen zo slecht is de afwerking

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb inderdaad een huurverhoging gekregen van 4%. Nu woon ik in een krimp-regio en dan zou je zeggen dat er volop woningen te huur zijn. Dat klopt, alleen zijn die niet te betalen voor mensen met een klein inkomen. Dus als dit zo door gaat gaan er binnenkort echt problemen ontstaan, zelfs in de krimpregio's.

    BeantwoordenVerwijderen