maandag, april 14, 2014

In Zweden levert een kortere werkweek frisse en mentaal sterkere mensen op

In Zweden start een proef van een jaar om in plaats van 40-urige werkweek over te gaan naar een 30-urige werkweek, tegen hetzelfde salaris.

Het doel is om te kijken of de mensen, doordat ze minder hoeven te werken zowel fysiek als mentaal frisser en sterker te zijn.

Het lijkt mij heerlijk. Minder uren werken. Maar betekent dat ook, dat je dan niet dagelijks 's avonds en in het weekend je werk-mail hoeft bij te houden?
Gisteren genoot ik weer dat ik geen pakken papier hoef door te worstelen voor de vergaderingen op maandag.
Mijn vraag is dan ook, kan er dan ook minder vergaderd worden?

Ik weet zeker dat ik bij een 30-urige werkweek de 10 extra uren privé volprop. Ook nu ik 'zonder werk' ben heb ik absoluut geen moeite om mijn dagen gevuld te krijgen.

Belangrijker dan minder uren werken lijkt mij dat er dan per nacht meer geslapen en meer gesport wordt. 6,5 Uur slapen per nacht is de norm en het lijkt wel of het een statussymbool is om zo min mogelijk te slapen.  Zo van, o, maar ik kan met slechts 4 uur slaap toe.... :-P. Ook is het geweldig om 's avonds om 11 uur nog even een e-mail aan een collega te sturen. Kijk eens hoe gemotiveerd ik ben?

Vroeger had je gedurende de dag nog wel eens tijd om andere dingen te doen. De werkdruk is al hoog. 50% - 60% van de ziekten zijn terug te voeren op stress.

Zou jij ook minder uren willen / kunnen werken met dezelfde hoeveelheid werk? Zou je minder stress ervaren?

5 opmerkingen:

  1. Had vroeger ook van die collega's, die s ochtends om vijf uur even een mail beantwoordden. Huh?

    Ben benieuwd, volgens mij moet het kunnen. Mijn ervaring is dat een werkdag toch op zijn minst voor een deel gevuld is met overbodige bullshit, zoals weer een vergadering zonder besluiten te nemen, nutteloze gesprekken met klanten of leveranciers en gesprekken over wat je vanavond gaat eten... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vraag me af of mensen meer uitgerust zijn. Ik herinner me nog de 48,later 45-urige werkweek. Met zoveel verwachtingen toen men naar 40 en na een aantal jaren soms 36 uur ging. Maar het lijkt wel,alsof mensen het steeds drukker krijgen. Zelf heb ik bewust gekozen om 70% te werken. Wat eenvoudiger leven en meer vrije tijd. Heerlijk!En nu al gepensioneerde helemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Izerina, het kost mij moeite om de dingen die ik wil doen, gedaan te krijgen. Waar ik geen moeite mee heb, zijn de dingen die ik leuk vind om te doen. Geen probleem mee.
    O wee, als ik 's nachts te laat naar bed ben gegaan, dan is het ritme van de baan.
    Dan doe ik beslist te weinig die dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. het ligt er ook aan welk werk je doet, ik werk in de schoonmaak en bij ons ga je elk jaar meer werk doen in minder tijd en nee dit levert geen mentaal sterkere en frissere mensen op.

    BeantwoordenVerwijderen